Annons:
Etikettmatprat
Läst 5136 ggr
signemo
2013-12-26 19:20

Varför har man köttnamn på vegetarisk mat

Hej. Jag är är en allätare. Men mycket förtjust i olika grönsakrätter.

Nu i jul har jag sökt runt lite på nya vegetariska recept,

Har kommit att tänka på. varför ia llsin dar ges många rätt antydan av kött när man nu inte äter det.

Vegetaiska köttbullar,

vegetarisk skinka

vegetarisk korv

Vegetarisk sill.

Skall jag var ärlig tycker jag det är knäppt. Nog borde kunna beskriva maten och ge det andra namn. Är säkert väldigt gott men låter lite fantasilöst.

Var rädda om varandra

Annons:
Stallmima
2013-12-26 20:37
#1

Då kanske det är dax att slå ihop geniknölarna  👍  antagligen har de namn efter befintliga rätter då assosiationen ger igenkännande kanske..

signemo
2013-12-26 23:05
#2

Jo så är det ju antagligen. 😃

Var rädda om varandra

Fialialej
2013-12-27 14:34
#3

Som vegetarian söker man ofta substitut för sånt man inte längre "kan" äta, och de produkter du räknade upp är ju till just för att likna riktiga köttprodukter så möjligt. Inget konstigt med det?

"På natten är alla katter svarta"

tlover
2013-12-27 15:36
#4

Jag använder också det ofta då folk kanske inte kan vad det "är på riktigt"

tex säger jag tofu"sk*nka" istället för griljerad tofu el julgriljerad tofu då det tyvärr inte är alla som vet vad griljerad är.

sen bollar (tex fröbollar), biffar (tex bönbiffar) och korv (tex sojakorv) el liknande använder jag eftersom jag anser det är ett namn på formen och att det inte är ett måste att det ska göras av kött. Vem vet, kanske bönbiffar fanns långt före "köttbiffar"

l'm back

Caspia
2014-01-04 18:42
#5

Det är en ganska vanlig fråga, känner jag det som. Vegetarisk "korv", "burgare" etc har ju en funktion eftersom det finns t ex korvbröd, hamburgerbröd etc och grillar man med vännerna vill man kanske inte behöva ta en morot för att hitta något som passar i brödet. Det är inget självändamål att produkterna "låtsas" vara kött. Det är liksom inte skojigare att äta vegetariskt för att det delar form med något som finns som köttalternativ. "Biffar" och "bullar" osv har ju en praktisk form, det går snabbt att steka och så där. Färdigmat som quronpytt likaså, jag låtsas inte att jag äter köttpyttipanna men det är en hysteriskt praktisk färdigrätt med små tärningar som snabbt steks. Klart att man ska få vara både lat och vegetarian… Att quorn och soja finns i olika former (små bitar, färs, större "filéer") handlar ju om att man kan använda vanliga recept på t ex kycklinggryta men hur lätt som helst göra dem vegetariska.

Envishet och drömmar

signemo
2014-01-04 19:18
#6

Hoppas Ni inte tog illa upp. Jag vet att det krävs en hel del av kunskap om hur man får i det ens kropp behöver.  Att man ofta får laga till fler rätter än annars. Ja man måste helt enkelt ha mer kunskap. Och det är både gott o nyttigt.

Jag är helt övertygad om att man som vegeterian inte låtsas att man äter nått annat heller

Utan mer att kalla det för vad det är.   Det klart du lagar till en vegetraisk rätt att ha i ex. korvbrödet. .

Bara en fundering. Det tillkommer ju ord i vår värld. Quorn innehåller väl svampprotein, varför inte kallat det nått med svamp.

Tofu. Ja , förklara gärna vad det innehåller. Tofu är ju annars ett perfekt namn. . Lika bra som nått annat. Det är vi okunniga som skall lära oss bara.

Har köpt rätter av Quorn som efterliknar köttfärs, kycklingfile, m.m..  Varför skall det likna annat.?.  Nog om det. Jag är intresserad av recept på vegetariska rätter, för jag råkar tycka att grönsaker o frukt i de allra felsta former är perfekt mat.

Är okej, med innehåll av mjölkprodukter.

ha det så gott

Var rädda om varandra

Annons:
Caspia
2014-01-04 19:22
#7

# 6. Nej, tog absolut inte illa upp! Jag försökte göra smileys men knappen fungerade inte…

Envishet och drömmar

signemo
2014-01-04 19:35
#8

Vad bra Caspia , att Du inte gjorde det.. Du vet, frågar man inte får man inget svar. Och jag är imponerad av all kunskap som finns.

Samtidigt lite rädd . I min omgivning finns det  vegeterianer.. Och de har varit det länge och jag tror de haft all kunskap de kan få. Men trots det så drabbades de av B12 vitamin brist. De låg båda inlagda på sjukhuset  innan det upptäcktes vad deras för dem otroligt jobbiga depressioner berodde på.

Tyvärr gick det inte över på en av dem, som sedan valde att ta sitt liv.

Därför har jag en viss rädsla för att man trots all kunskap kan drabbas av brister i sitt kroppsliga system. Och har man inte ork att kolla upp det  så kan det ju hända sånt här.

Som kontrast har jag min sons fd lärare. Lika duktig o kunnig. Och mår hur bra som helst och det gör de allra flesta tror jag. och många så kallade köttätare skulle säkert också må bättre om de hade rätt kunskap.

Det viktiga är väl hur man än lever och hur man än äter. att vara rädd om sig själv. Att inte nonchalera om man tror det är nått som känns fel i kroppen eller själen

Var rädda om varandra

kelfwing
2014-01-04 19:53
#9

Apropå B12 -  människan har tyvärr utarmet jorden så att den inte längre inte innehåller rikligt av de baktieer som gör B12.  Det gör att det inte så lätt för någon oavsett kost att få sig  mängder av B12.  Dessutom är B12 lurig på det sättet att vi behöver inte så myckt av det, men det är jätteviktig för många livsviktiga funktioner, och att B12 kan lagras många år i kroppen så man kan tro att man får sig i tillräckligt mycket men kroppen tar från lagret så att säga.  Det kan ibland tyvärr leda till att när man upptäcker det är det för sent för kroppen har redan förlorat.  Därför rekommenderar jag alla oavsett kosthållning att besöka läkaren en gång om året för att göra en hälsokoll för att bla. mäta om man får i sig tillräckligt av allt man behöver.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
2014-01-05 11:30
#10

signemo; mycket  märkligt inlägg enligt mig.

Korv: En form, något fyllt i ett "skinn". Det finns kyckling, gris, grill, hack, blod etc. Varför skulle det inte kunna finnas vegetarisk (soja, qourn)?

Färs: Beskriver även detta en form, något i form av färs, Återigen, kyckling, nöt, fläsk, bland, vad är det för skillnad på soja/qourn?

Biff: Även detta en form, du motsätter dig ju inte köttfärsbiffar, varför ifrågasätta qournfärsbiffar?

Nej, jag hänger inte alls med på detta resonemang…

signemo
2014-01-05 12:26
#11

Ursäkta mig i såfall. är ju inte meningen att reta upp. Kanske bara har olika sätt att läsa ett ord. Precis som det kan vara med andra ord i vårt språk.

Var rädda om varandra

[Moa-]
2014-01-05 12:28
#12

Nej, jag kan inte kalla mig uppretad, däremot ytterst oförstående till ditt resonemang… =P

Du har all rätt till din åsikt, men som sagt förstår jag ej.

signemo
2014-01-05 12:42
#13

Skönt att du inte var det. Ha det så gott

Var rädda om varandra

Annons:
Sarah
2014-01-07 14:01
#14

Många av oss har inte valt bort kött pga smaken och kan därför sakna kött :) Av den anledningen är det många som vill ha liknande varor, och, en korv är ju en korv oavsett ingredienserna :)

Upp till toppen
Annons: