Annons:
Etikettallmänt
Läst 31799 ggr
Crest
2013-12-30 00:24

Ät mindre kött - argumenterande tal

Hejsan alla!

Det är så att jag ska hålla ett argumenterande tal efter jullovet, och tänkte argumentera för att vi borde äta mindre kött (eller, i bästa fall, helt vegetariskt). Så skulle vilja be om er hjälp om bra argument för, men även mot. Jättetacksam för era svar! c:

De argument jag tänkt på än så länge:
-mindre lidande för djuren
-bättre för miljön
-bättre för hälsan (ni får gärna hjälpa mig att utveckla - på vilket sätt är det bättre osv. Inte så påläst om just denna punkten.)

motargument har jag dock haft svårare att hitta… Kan inte kommit på ett enda bra faktiskt, så skulle särskilt behöva lite tips om motargument för att äta mindre kött.

Tack på förhand än en gång! 🙂

Annons:
VildaVittra
2013-12-30 01:06
#1

Ett motargument till minskat köttätande är faktiskt att det är bättre för miljön om vi håller hållbara djurarter. Det trodde du inte va?

För det första behöver vi gödsel och då får man ju antingen bryta malm (behöver jag skriva vad gruvdrift gör mot miljön?) eller sprida biologiskt bundet gödsel. Gödslet från gruvorna är lättlösligt skulle man kunna säga och rinner lätt vidare ner i våra vattendrag och sedan ut i havet med algblomning som följd. Det biologiskt bundna gödslet tar längre tid på sig och ger då växterna en chans att hinna ta upp det.

För det andra så finns det ett talesätt som lyder "ängen är åkerns moder". Nu vet ju inte jag om du är en bondtös, men om du inte är det så är ängen där kossan äter mat och åkern där vi odlar grödor. Så varför är ängen åkerns moder? Jo, du förstår att för att växterna ska bli befruktade så behövs det insekter och tro det eller ej, men en gigantisk monokultur som en åker är i princip steril, skulle inte ängen med sin mångfald finnas skulle många av våra grödor i grönsaksdiskarna vara försvunna. 

Nu kan man ju inte låta alla betande djur leva, för att man ska harmoni i en flock så kan man inte ha för många pojkar. Mina tuppar ryker ju när de når slaktvikt (jäpp, höns är betande djur) annars skulle de stackars små hönorna bli våldtagna.

Blev lite långt, men skulle egentligen kunna fortsätta hela natten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Endezeichen
2013-12-30 02:45
#2

Här kommer jag med några utvalda som du kan luska i. Motargument som man hört och betänkt, och argument för den vegetariska dieten.

Vet dock inte om de håller här.

Motargument:

# Man måste ha mer koll än vad blandkostarna har på näringsämnena såsom exempelvis protein, järn, magnesium, zink, selen, b12 m.m. Man måste äta en mer varierad kost, det går inte att slarva sådär jättemycket.

# Människan är en allätare, kött har ingått i kosten väldigt länge från dess att vi hade jägar-, och samlarsamhällen.

# Har man ätit vegetariskt i åratal eller ett helt liv, så kan det vara svårt att sedan gå över till animalier.

# Om vi inte fick en användning för djuren skulle de antingen dö ut eller fördubbla sig så pass att vi blev i numerärt underläge.

# Om vi inte dödade skulle vi inte kunna hålla husdjur som hund och katt längre, för var skulle dessa få deras naturliga protein ifrån om inte fodret, vilket inkluderar saker från djurindustrin?

# Alla skulle inte kunna ha en vegetarisk kost, med tanke på att det finns sojaallergiker som lätt utvecklar allergi mot även andra baljväxter (och det är ju främst nötter och baljväxter som innehåller mest protein), och att det finns nötallergiker på det och dessa som inte tål 100% vegetariskt. Precis som vissa inte tål särskilt stor andel animaliskt eller kanske inte kött alls (köttallergiker).

# Har man kompisar att gå ut med men ändå känner att man har det tufft socialt så kan det kännas jobbigt att avvika så mycket med en social grej som kost, äter man på restaurang måste man se till att det finns vegetariskt. Annars kan det bli tufft, och man kan känna sig besvärlig.

Argument för:

# Vi behöver inte kött för att överleva (för då hade ju inte vegetarianerna klarat sig så långt som de gör idag, inte ens om man tränar behöver man kött).

# Man behöver inte genomsteka det vegetariska man lagar precis som man måste genomsteka kött. Man kan till och med äta som det är rått när det är vegetariskt, så kallad "råkost". Eftersom det vegetariska inte har samma dåliga bakterier som kött kan ha.

# Det skulle bli mer mat om vi åt vegetariskt. Då skulle vi inte behöva ta omvägen genom en ko eller en gris. 90% av energin som går till kött kommer inte till maten. Om vi istället för att äta kött odlade skulle mer mat gå till oss.

# Köttätande är också lite av en kulturfråga. I vissa länder äter de hundkött, kattkött, insektskött, kaninkött. I Sverige är insekter just antingen äckliga små saker eller insekter, och resterande kött är husdjur. I Indien kan de tycka att vi är galna som äter kor. En troende muslim äter inte griskött, osv. Om vi ändrade vår kultur till icke-köttätande skulle nog de flesta i vår kultur efter någon generation bli äcklade om vi serverade dem kött.

Kommer med fler senare, och hälsoargumentet kan jag försöka hjälpa till att förklara senare. Klockan är 02:45 på natten och jag har ingen aning om hur det kunde bli så sent!

tlover
2013-12-30 17:02
#3

Motargument, lite på vilda vittras linje.

På vissa områden på jorden så krävs det iallafall viss animalisk kost för att överleva om man inte vill importera allt (och vi alla vet ju hur bra det är för miljön)

mer extrema ställen är torrare savanner, öken och tundra men även där jag bor (södra Lappland) så är det gränsfall.

Eller skulle alla bara hålla på och bruka jorden hela tiden (gäller ej de extrema ställena), man skulle fälla ut skog för att få ut nog åkermark m.m. (djuren här betade traditionellt i skogen) så skulle det funka men inte praktiskt, då krävs import el konstgödsel och stora (disel el bensindriva eftersom häst inte kan användas) maskiner.

Därför kommer jag antagligen gå bort från ovo-vegetarisk kost i längden eftersom vi har som mål att vara (näst intill) självförsörjande på mat.

Däremot kommer det nog inte bli mängder av animalisk mat.

l'm back

Fialialej
2013-12-30 20:52
#4

Tänk på att kunna argumentera för dina argument också, det är viktigt! Många skrönor och inarbetade argument finns ju som kanske inte alls stämmer.
Lycka till iallafall. :)

"På natten är alla katter svarta"

Crest
2014-01-02 23:58
#5

Tack så hemskt mycket för hjälpen, allihop! Talet ska bara vara 3-4 minuter, så hinner tyvärr inte utveckla särskilt mycket (nästan det svåraste med att skriva talet…) men ska fundera på era motargument, och försöka komma på bra motargument mot motargumenten 😛

Upp till toppen
Annons: