Annons:
Etiketttips-och-läsvärt
Läst 1909 ggr
Hej.
2014-01-04 18:30

10 åring ska bli vegetarian

Hej, hej! Har funderat ett bra tag på att bli vegetarian nu, och när jag " läst på " tillräckligt ska jag nog försöka att bestämma mig. Men eftersom jag är 10 år lär det bli svårt samt därmed behöver jag alla tips och länkar jag kan få! Jag kommer äta lite fisk, men vara noga med var den kommer ifrån. Hoppas att jag kan få mycket tips här!! Min syster är ju vegetarian så får mycket tips av henne också.(hon är 18)

Annons:
Hej.
2014-01-04 18:32
#1

Kan vara bra att tillägga att jag är Laktosintolerant, samt har JÄTTE mycket magproblem och känslig mage, spyr typ varannan dag…:/

Denna kommentar har tagits bort.
Hej.
2014-01-04 18:58
#3

Okej, tack så mycket!

kelfwing
2014-01-04 19:46
#4

Decembercelius: Att man kan få proteinbrist som vegetarian är en ren myt och jag uppskattar inte att ger så falsk informaion till en 10-åring.  Enda sättet att få proteinbrist är om man äter för lite kalorier.    Och proteinbrist är så ovanligt i världen att de enda som får det är de som svälter eller har medfödda fysiska problem att tillgodogöra sig protein.

Hej: Så proteinbrist är  inget problem om man inte har medfödda kroppslig problem som hindrar en från att ta upp näring och man äter tillräcklig näring och få behålla den.   Om du spyr varannan dag så har du ju problem att få behålla näringen i din kropp.   Proteinbrist är alltså generellt ingenting att oroa sig för. Däremot finns det näringsämnen som man an få brist på om man inte äter en varierad och väl sammansatt kost. 

Men äter man en balanserad kost och är välinformead så är det ingen problem att få sig de näringar och vitaminer man behöver som vegetarian oavsett om man äter mjölkprodukter eller ej

Tips på vilken mat och hur du kan laga maten kan du få i dessa a artikeln VEGETARISK NYBÖRJARE I KÖKET,  NYBÖRJARENS KOKBOK (denna artikel är inte gjord för att läsas rakt igenom utan som kokbok för att söka recept i)

Några artiklar om näringslära (hur man får sig i alla vitaminer, mineraler och sånt som kroppen behöver9.

Protein

Kalcium

Järn: 

Om man vill ha köttsmaken utan djur så finns dessa artiklar om köttsubstitut (dvs. saker som är framtagna för att smaka likt kött som man kan äta istället för kött).  Observera dock att den som har känsliga magar kan ha svårigheter att smälta dessa. Men det går alldeles utmärkt att vara vegerian utan ha använda sig av nedanstående i kosten. 

Textruerat sojaprotein och sojagranulat: 

Köttersättaren  seitan: 1

Laga köttimitationer från grunden: 

Tofu

Artiklar angående att du efterfrågade argument och ville läsa på

Djuren i livsmedelsindustrin: 

Köttet är den största miljöboven:

Kött och miljön:http://vegetariskt.ifokus.se/articles/4d714005b9cb462239056b35-kottet-och-miljon?articles-2

Jag återkommer med mer tips och länkar.  Vill bara tala om angånde beteckningar på livsstil utifrån vad man äter: Om man inte äter några djur förutom fisk så är man inte vegetarian utan pescetarian, då fiskar ju också är djur även om de lever i vatten. 

Lycka till och grattis till ditt beslut! Det är första steget.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Hej.
2014-01-05 12:17
#5

#4 Tack så mycket för alla fina tips och länkar!!

Upp till toppen
Annons: