Annons:
Etikettmatprat
Läst 9242 ggr
nlinds
1/5/14, 8:10 PM

Ätit kött av misstag ?

Har du någon gång ätit kött av misstag ? Hur gick det till ? 

Jag minns en gång för 2 år sen, jag var på agilitytävling med min vovve. Mitt ute i ingenstans, de hade ett stånd där det såldes grillat. Mamma gick genast och köpte en vegburgare till mig. Kom tillbaka och jag åt 2 tuggor innan jag märkte att det smakade…annorlunda.. Jag sa "det här är INTE vegetariskt!?" mamma sa "jodå ! Jag bad om en vegoburgare", min kompis som förövrigt äääälskar mat satt bredvid mig. "Ta en tugga!" sa jag. Hon tog en tugga och sa "men det här är ju kött!" . Jag kände att magen vände sig ut och in och jag gick till buskarna för att kräkas. Jag gick tillbaka och skällde ut dom efter noter, de skrattade mig upp i ansiktet och sa "det var din mamma som tog fel burgare MEDVETET"  , vilket hon ABSOLUT INTE gjorde. Hörde att dom skrattade när  jag gick därifrån…
Det var min lilla historia det .

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
Tjeja
1/5/14, 8:14 PM
#1

Fy vad respektlöst! Oavsett om det var de eller din mamma som gjorde felet! Speciellt att de sedan dessutom skrattade åt dig! USCH!

Själv är jag inte helt vegetarian men jag föredrar vegetariskt och gillar inte kött, och speciellt inte fläskkött/gris.

Jag har aldrig ätit kött av misstag, däremot har jag flera ggr råkat ut för att folk har försökt lura mig och få mig att äta kött och speciellt griskött istället ändå..

Sådant gör mig så arg och ledsen när folk är så respektlösa! För mig känns det kränkande!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

appalpaj
1/5/14, 8:17 PM
#2

Jag råkade äta av en icke-vegetarisk smörgåstårta för någon månad sedan. Mamma hade beställt en vegetarisk och en vanlig, så jag åt glatt av den vegetariska under kvällen. Tyckte den smakade pyttelite "annorlunda", men min syster som också är vegetarian sa att allt var som det skulle. Men när jag skulle ta en bit nästa dag, då jag var i köket i bättre ljus, såg jag något som liknade leverpastej. Bad min bror smaka på det och visst var det leverpastej. Blä vad äckligt det kändes att jag hade ätit av det då. 

Fick efter påtryckning tillbaka pengarna från konditoriet, som för övrigt annars inte var speciellt intresserade av att ge någon ursäkt.

Medarbetare på Social fobi ifokus

nlinds
1/5/14, 8:49 PM
#3

#1 blev sjukt upprörd, och ja, verkligen respektlöst ! Men fy, hade någon försökt lura mig så hade jag blivit fly förbannad !

#2 bra att du fick pengarna tillbaka !! Dåligt att inte be om ursäkt !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

powerofthebass
1/5/14, 11:56 PM
#4

Dåligt utav dem, har man beställt veg ska man då få veg. Har försökt att bli veg men mina blodvärden sjunk samt isamma veva blev jag sjuk men inte utav maten. Ska försöka mig på veg igen. Grönsaker osv är så mycket godare tycker jag.

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

tlover
1/6/14, 6:36 PM
#5

Det enda är väl att min syster råkade ha vanligt margarin istället för mjölkfritt då hon gjorde en soppa en gång (jag tål inte mjölk) den åt jag och blev dålig i magen och då fattade vi vad som hade hänt.

Felbeställning har jag varit med om massor av gånger däremot, mest är det att jag får råa morötter i maten (det tål jag inte) däremot så märker jag ju det el ost på pasta (som jag då såklart skickar tillbaka).

Jag märkte också när jag fick ost i min mjölkfria och vegetariska sallad på farfars begravning, som tur är kan man peta över saker man inte tål till min mans tallrik.

Just kött däremot har jag inte råkat ut för vad jag vet (men Löpe är ju lika illa enligt jag)

l'm back

Magisk
1/7/14, 8:55 AM
#6

I början köpte jag en ärtsoppa på burk. Tänkte att det är ju ärtsoppa = vegetariskt. Kommer hem och står och lagar mat. Äter och sen inser jag att det är skinka i. Det gick inte att äta mera.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

Annons:
IngaTrnqvist
1/7/14, 4:53 PM
#7

Har fått i mig Löpe en flera gånger, t.ex. i skolan när jag frågat, men sedan fått veta att innehåller Löpe. Det verkar inte ens som att bespisningspersonalen vet vad det är för något. Samt en gång hade en elev bytt locken på vegetariskt och något annat vid bordet med specialmat. Det som stod vara vegetariskt innehöll fiskar, men som tur var hann jag upptäcka det innan jag åt.

Vidare har det varit nära att jag har fått i mig kött flera gånger på restauranger och caféer. En gång beställde jag en vegetarisk färsrätt.  När maten kom tyckte jag att färsen var misstänkt lik den färs mitt sällskap beställde (animalisk köttfärs). När jag frågade så visade det sig stämma, även om jag enligt mig själv var övertydlig med att säga att jag ville ha det vegetariskt. Sedan har det hänt att jag har köpt färdiga frallor som påstås vara vegetariska, men som innehållit animaliskt Löpe.

nlinds
1/8/14, 12:03 PM
#8

#7 var med om samma sak i skolan ! När de gjorde vegetariska gratänger och pajer och liknande med ost, alltid Löpe i. Och när jag sa till skolledningen att det inte är ok för det är inte vegetariskt, så gjorde dom aldrig någonting.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Afturelding
1/8/14, 1:56 PM
#9

En av de första dagarna på en ny gymnasieskola så var det fel lock på maten. Det jag trodde var quornstrimlor var korv insåg jag i första tuggan, men jag trodde att jag bara inbillat mig och smakade en gång till. Men jo. Falukorv. Sen mådde jag illa och skällde ut personalen.

De var även duktiga på att laga mat med ost som inte gick att peta bort, keso med Löpe i lasagner och sådant.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

nlinds
1/10/14, 8:08 AM
#10

#9 uusch :( Någon som gjorde det med flit eller av misstag ? ..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Afturelding
1/10/14, 8:12 AM
#11

#10 Det var ett misstag, de hade tagit fel lock inne i köket.

Ja och så har mamma lurat i mig gelatin ibland också 😮

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

nlinds
1/10/14, 8:12 AM
#12

#11 osis ! :(

Men usch vad respektlöst :((( !!!

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Tjeja
1/10/14, 2:38 PM
#13

Men vänta lite nu,

Kommer inte Löpe från mjölk? 🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
tlover
1/10/14, 3:20 PM
#14

#13 nej Löpe kommer från en av kalvarnas magar. vassle däremot kommer från mjölk men man kan inte lova att Löpe inte använts (när man gör ost har man mjölk + löpe/nått surt = ostmassa + vassle)

vissa ostar däremot görs utan Löpe, jag brukar göra ost till min man och då använder jag aldrig Löpe men jag gör bara färskostar.

edit skrev ost istället för mjölk

l'm back

Tjeja
1/10/14, 3:29 PM
#15

#14

Ah, ok då har jag lärt mig något nytt idag! Tack!  👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[MyCassie]
1/10/14, 4:32 PM
#16

Inte av misstag men av tvång. Sov hos min far som bor mitt ute i ingenstans medan min hund låg på Strömsholm. Min far är rakt genom köttätare och kan inte med vegetarisk mat så han gav mig ett ultimatum "antingen äter du det jag lagar eller så får du svälta". Han gjorde ordning makronlåda vilket är tonvis med köttfärs i och jag hade inget annat val än att äta det men var spyfärdig efteråt.

nlinds
1/13/14, 9:30 AM
#17

#16 fyyy *** vad elakt !!!

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Linsenhejhej]
1/13/14, 12:58 PM
#18

Jag var på en restaurang och bad om en vegetarisk burgare, för det stod på menyn att det var en "vegetarisk burgare". 
Jag tog en pytteliten tugga av burgaren jag fick (gör alltid det i fall jag skulle märka att det var kött) och sade till de som var med mig: "Men det här är ju fisk!! Visst är det fisk?" Och de tog en tugga och sade, "Ja, det smakar som fisk". Så jag frågade servitören: "Är det här vegetariskt?". Ja, svarade han. "Men är det fisk?" frågade jag då. "Ja, det är fisk." 😕

Tur att jag inte fick i mig mer än pyttelitet.

Tjeja
1/13/14, 1:52 PM
#19

Jag förstår inte var den missuppfattningen så många har kommer ifrån att fisk skulle vara vegetariskt?

Har hört många som faktiskt tror att fisk är vegetariskt… 

hur dem får det att gå ihop förstår jag dock inte… vem tror att fisk är en växt och inte ett djur? 🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
1/13/14, 2:22 PM
#20

#19 barnmorskan jag var hos idag blev förvånad att jag som vegetarian inte åt fisk, så det är vedertaget även bland såna som enligt min uppfattning ska veta sånt.

l'm back

Annons:
Tjeja
1/13/14, 2:29 PM
#21

#20

Ja precis, se där ett klassiskt exempel!

Men VAR kommer denna konstiga idé ifrån? Jag förstår inte,  redan som barn innan jag ens egentligen ens visste något om vegetarism eller veganism förstod jag att fisk INTE ingår i vegetariskt…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
1/13/14, 2:34 PM
#22

#21 av folk som kallar sig vegetarianer men äter fisk, min storasyster tex kallar sig vegetarian och äter fisk, frågar hon då tex på restaurang efter vegetariskt och säger att det är ok med fisk i så tror ju folk att fisk är vegetariskt.

Min man äter till 99% lakto-ovo vegetarisk men han är inte vegetarian, för ibland tex dom få gånger vi äter ute äter han kött.

Han ser sig inte alls som vegetarian (han anser som jag att min syster inte heller är vegetarian)

l'm back

[Linsenhejhej]
1/13/14, 3:05 PM
#23

Och min lärare som var med, sade : Ät den, det är ingen fara. Fiskar är som robotar. De har inga känslor. De bara simmar omkring. 🤔

Tjeja
1/13/14, 4:03 PM
#24

#22 Ja det retar mig när folk säger att de är vegetarianer när de äter fisk! För då är det ju helt fel!

Jag själv ser mig inte heller som vegetarian, däremot brukar jag säga att jag föredrar vegetarisk mat eftersom det händer ibland att jag äter kött eller fisk. Mina matvanor är visserligen inte grundade på etik utan min smak, jag tycker inte speciellt mycket om kött, fisk eller ägg. Men det är klart jag ser det som positivt att det är bättre både etiskt och miljömässigt att äta övervägande vegetariskt jämfört med det vanliga köttbaserade maten folk äter mest.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

nlinds
1/13/14, 10:02 PM
#25

Vad är man om man äter fisk då ?
jag äter både fisk och skaldjur. Är också laktos intolerant om det gör någon skillnad xD

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

tlover
1/13/14, 10:04 PM
#26

#25 blandkostare som undviker kött från land och luftlevande djur (och däggdjur i haven gissar jag)

l'm back

Tjeja
1/13/14, 10:53 PM
#27

#25 Jag skulle säga att jag inte äter kött eller fågel. Man är ju inte automatiskt vegetarian för att man äter vegetarisk mat dvs grönsaker också.. isåfall är alla som äter sallad, ris eller potatis någon gång. Äter man tex ärtsoppa utan kött i så äter man ju vegetariskt just då eftersom det är en vegetarisk rätt. Så Du kan inte säga att du ÄR vegetarian. Däremot kan du säga att du ÄTER vegetarisk OCH fisk o skaldjur. :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
kelfwing
1/14/14, 7:01 AM
#28

Finns ett ord för de som äter fisk och skaldjur men inte äter landlevande djur- pescetarian. När vi ändå är inne på beteckningar Vegan (används olika, jag vet men det har en definition)= äter inte något från djur, bär inte något som . kommer från djur, tar inte del av annat djuryttjande i den mån det är praktiskt möjligt samt främjar utvecklingen och användet av djurfria alternativ. Vegetarian ( feltolkas av många jag vet)= äter som veganen dvs inget som kommer från djur . Men ansvaret slutar liksom med kosten, om ni förstår vad jag menar.) Ovo-vegetarian: äter som vegetarianen + ägg och äggprodukter Lakto-vegetarian: äter som vegetarianen + mjölk och mjölkprodukter Lakto-ovo- vegetarian : äter som vegetarianen + Ägg, äggprodukter och mjökprodukter Pescetarian: äter som lakto- ovo- vegetarianen + Fisk och skaldjur Äter du fiskk,kyckling, bara viltkött eller och/eller bara rött kött så är du inte vegetarian. För fiskätare finns ett ord. Ni andra får specificera vad ni äter. Snälla, benämn er som det ni är, inte ev. Vill vara så slipper vu utvattning av begreppen och förvirring hos allmänheten.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

kelfwing
1/14/14, 7:03 AM
#29

Finns en sida för pescetarianer här på iFokus förresten

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Iyen]
1/29/14, 12:34 PM
#30

Haha, med tanke på att folk inte riktigt vet vad veg. äter eller inte. en frågade mig om jag ville ha mat (det var kyckling). jag svarade "nej jag äter inte kött". -"Ah, är du vegetarian? Det är jag med"

Snacka om att jag tappade hakan. Den personen uppfattade sig själv som veg då den inte åt rött kött. Tyst

Jag har för mig en gång att jag råkade smaka på något köttaktigt efter jag vart veg i 2 månader. Spottade och tänkte "tokiga mig". Vissa vanor tog ett tag att bryta, tex att smaka på det som tillagas Pustar

VildaVittra
1/29/14, 11:43 PM
#31

#28 "Vegetarian ( feltolkas av många jag vet)= äter som veganen dvs inget som kommer från djur . Men ansvaret slutar liksom med kosten, om ni förstår vad jag menar.)"

Nej, det är inte definitionen på vegetarian enligt SAOL eller NE.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Endezeichen
1/30/14, 8:20 AM
#32

Jag har aldrig riktigt fullt ut råkat få i mig kött men det har varit nära några gånger: Så sent som igår hade vi kycklingwraps med wokgrönsaker + tillbehör. Försökte aktivt att undvika allt som hade kött, mjölkprodukter eller ägg i det. Alltså blev det bara bröd fyllt med grönsaker. Kom fram till wokgrönsakerna och tyckte att de såg annorlunda ut, smutsiga och mörkare i färgen. Jag frågade läraren bredvid mig vad det var. Han svarade: - Jag tror det är kyckling i. Nära ögat att jag skulle ha tagit och ätit av misstag. ------- Minns en gång som ny vegetarian när jag skulle göra sås och sträckte mig efter buljongen. Buljongerna står högt upp i vårat kök och jag visste att min buljongförpackning var liten. Så jag sträckte mig efter en i den storleken. Kollade såsen medan jag öppnade buljongen, precis innan jag skulle släppa ner den, vände jag mig om mot förpackningen och såg att det var antingen kalvbuljong eller mörk oxbuljong (minns inte vilket). Jag såg att det var fel och lade tillbaka den på bänken, för att sedan leta efter svampbuljongen. ----- Blev bjuden på en klubba en gång. Upptäckte att den innehöll E120. Tur är så hann jag inte suga färdigt på den eller bita i den, innan jag lyckades få upp innehållsförteckningen läsligt. Finns många fällor här i livet!

IngaTrnqvist
1/30/14, 4:47 PM
#33

#31 "Vegetarian - person som bara äter föda från växtriket. Jämte i vissa fall mjölk" - Svenska akademiens ordlista, SAOL. 

"Vegetarian - person som enbart äter föda som härstammar från växtriket av olika skäl, särsk. etiska el. medicinska." - Ne.ses ordlista.

Äter man vegetariskt och mjölk brukar det kallas lakto-vegetarian. Vilket betyder just mjölk och vegetariskt.

Jag själv kallar mig för just vegetarian, och jag äter enbart föda från växtriket. Dock stödjer jag bland annat köttindustrin på annat sätt, genom foder till mina djur. Därför vill jag inte kalla mig för vegan.

VildaVittra
1/30/14, 4:55 PM
#34

Ne.se:

_vegetarian, person som äter enbart någon form av vegetarisk kost.
_

vegetarisk kost, kost som enbart (vegankost) eller till övervägande del (laktovegetarisk [laktovegetabilisk] och lakto-ovo-vegetarisk [lakto-ovo-vegetabilisk] kost) består av vegetabiliska livsmedel.

Vegetarian är alltså ett samlingsnamn för de olika "inriktningarna".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
IngaTrnqvist
1/30/14, 5:19 PM
#35

#34 Absolut, men är man "bara" vegetarian, alltså äter vegetarisk kost och inte lakto-vegetariskt, lakto-ovo-vegetariskt eller liknande så äter man vegankost, precis som det står i stycket du refererar till.

VildaVittra
1/30/14, 5:25 PM
#36

#35 Inte riktigt. Äter man vegankost är man enligt definitionen vegan, inte den som angavs över. Säger man att man är vegetarian så kan man vara vegan, ovo-, lakto- osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IngaTrnqvist
1/30/14, 5:36 PM
#37

#36 Enligt vilken definition? Veganism är en livsstil som inte enbart har med kosten att göra, utan handlar om att i största möjliga mån undvika utnyttjande av djur. Däri ingår även kläder, hygienartiklar med mera, med mera. Eftersom jag inte gör det kan jag inte kalla mig för vegan.

VildaVittra
1/30/14, 5:45 PM
#38

#37 Definitionen i saol och Ne. Sedan vad folk avser i dagligt tal är en annan, men att påstå att det dagliga talet är det som är korrekt är felaktigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IngaTrnqvist
1/30/14, 6:17 PM
#39

#38 Så som jag tolkar det skriver SAOL och Ne att vegetarisk kost innebär enbart mat ifrån växtriket, förutom undantag som då har egna namn (lakto, ovo). Det dagliga talet är såvitt jag vet att en vegetarian äter mjölk och ägg, vilket jag också anser är felaktigt. Äter man mjölk och ägg är man lakto-ovo-vegetarian.

Enligt Ne är vegan en förkortning av vegetarian, vilket är felaktigt. Veganism är varken definierat av SAOL eller NE vad jag kan hitta.

Dierpmis
2/3/14, 7:15 PM
#40

Har inte blivit i lurad kött eller fått det av misstag sen jag blev vegetarian men när vi skulle hälsa på min far, runt jul, ringde vi och pratade om tid och sådant innan. Berättade då att jag är vegetarian sedan en tid tillbaka, han vänder sig och berättar det för sin fru. Hör hur han säger "hon äter inte djur" varpå hans fru svarar "går det bra med fläskfile?" …

http://erjfoto.se/

VildaVittra
2/3/14, 7:23 PM
#41

#39 Du läste alltså inte hela texten jag klistade in om vad som var vegetarisk kost: kost som enbart (vegankost) eller till övervägande del

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
IngaTrnqvist
2/6/14, 9:59 AM
#42

#41 vegetarisk kost,kost som enbart (vegankost) eller till övervägande del (laktovegetarisk [laktovegetabilisk] och lakto-ovo-vegetarisk [lakto-ovo-vegetabilisk] kost) består av vegetabiliska livsmedel.

Jodå, jag har läst hela texten :)

Yawwisen
3/19/14, 8:49 PM
#43

Har några gånger strax efter att jag blivit vegetarian råkat äta gelantin godisar, men när en kompis berättade vad det innehöll när jag var på väg att äta en spottade jag ut den! Jag har snart varit vegetarian i ett år, men fick för några dagar sen reda på det här med Löpe i ost, och jag som inte vetat nåt! Så har käkat Löpe i snart ett år (som vegetarian, förstås)… Är nu extra noga med att kolla på innehålls förteckningen, och söka på alla "konstiga" namn och e-nummer…

Upp till toppen
Annons: