Annons:
Etikettmatprat
Läst 5735 ggr
Atropa
2014-01-12 11:38

Gelatin

Hej! Äter ni lösgodis som innehåller gelatin? Hur långt sträcker sig era vegetariska gränser?

Annons:
[Moa-]
2014-01-12 13:02
#1

Nej, gelatin är allmänt känt vad det är, äter man gelatin kan man ej kalla sig ovo-lakto-vegetarian utan får hitta på ett annat begrepp. Samma sak gällande Löpe enligt mig.

decembercelsius
2014-01-12 13:10
#2

Nej, äter man gelatin är man ingen vegetarian.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


IngaTrnqvist
2014-01-12 16:36
#3

Jag äter inte gelatin eller andra animaliska tillsatser (e-nummer) såsom karmin, schellack, bivax osv. Dock har jag hört folk som kallar sig både (lakto-ovo)vegetarianer och veganer när de äter de tre exemplen jag nämnde. Men eftersom karmin och schellack är gjort av insekter tycker jag inte att man borde äta det som vegetarian.

[Moa-]
2014-01-12 16:47
#4

Bivax anser jag är helt okej med tanke på att det inte dödar djuren, så detta för definitivt falla inom definitionen av ovo-lakto-vegetarian.

Gällande de omtalade lössen så är jag tudelad, alla människor äter spindlar och insekter i sömnen enligt flera studier, så vad är egentligen skillnaden med löss? Det vi inte äter dödar vi när vi trampar på och kör över insekter, så här blir det lite dubbelmoral…

IngaTrnqvist
2014-01-12 19:22
#5

#4 Ja, jag tycker att bivax är "mindre farligt" att äta än tillsatser som är gjorda på själva djuren. 

Jag tänker som så att jag vill äta så lite animalier som möjligt. Om jag skulle råka svälja en insekt i sömnen är det inget jag kan rå för, men jag kan välja om jag medvetet vill äta insekter eller inte när jag väl står i affären. Likadant när jag råkar trampa på djur i naturen. Jag försöker alltid att se mig för, men det går ju inte alltid. Men om det flyger/kryper in en insekt i huset tar jag alltid ut den i naturen igen.

Den enda gången jag dödar djur medvetet är i självförsvar, till exempel när hunden får en fästing.

Håller med det du skrev i #1, det borde finnas ett namn för de som äter animaliska tillsatser. Har hört att vissa kallar sig "tillsatsveganer" eller "E-nummerveganer", vet inte om det finns något motsvarande för vegetarianer också. För bivax har ju inget med lakto-ovo (mjölk/ägg) att göra.

Inteensusning
2014-01-13 07:13
#6

Jag äter gelatin då det inte är det huvudsakliga syftet till varför man slaktar ett djur.

Annons:
Intehärutandär
2014-01-13 09:05
#7

Jag äter sällan godis, men får inte dåligt samvete av ett geléhallon. 

Som konditor kan jag påminna att många gräddtårtor innehåller flytande gelatin - för att få grädden mer stabil och så att den inte gulnar lika snabbt.

tlover
2014-01-13 12:23
#8

Jag äter inte gelatin, testade en gång att äta en godis med gelatin i sig som min syster annars skulle ha slängt men fick jättedåligt sammvete.

Jag äter inte heller E-120 mest för att det är det enda E-nummer jag kan utantill.

Bivax äter jag men jag har ju också bin och äter honung så det skulle väl vara konstigt om jag inte åt vax (eftersom jag äter honung)

l'm back

[Linsenhejhej]
2014-01-13 12:55
#9

Jag äter inte gelatin. Är lakto-ovo-vegetarian. 🙂

Tjeja
2014-01-13 14:06
#10

Finns det verkligen inget växtbaserat gelatin man skulle kunna få tag på? 🤔

Vad använder ni oftast istället för gelatin när ni bakar eller lagar något som vanligtivs behöver gelatin enl vanliga recept?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
2014-01-13 14:21
#11

#10 agar agar (baserat på alger) ska man kunna använda, jag har aldrig använt varken gelatin eller agar agar själv så jag vet inte hur olika dom är

l'm back

Tjeja
2014-01-13 14:27
#12

#11 Ok tack för tipset!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Afturelding
2014-01-13 14:33
#13

Jag äter inte gelatin eller E-120 jag heller. Eller andra animaliska E-nummer.

#10 Dr Oetker har en gel som är super till bakning! Den finns nästan i varje matbutik.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
TatsuOni
2014-01-13 15:49
#14

Jag äter varken Löpe eller gelatin.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

ToulouSelma
2014-02-07 19:12
#15

Nej, jag äter inte gelatin. Är lakto-ovo-vegetarian.

ebbamedruby
2014-02-08 15:22
#16

Jag äter inte gelatin eller Löpe. Är demivegetarian. :)

Gen
2014-02-08 15:55
#17

Jag äter gelatin och karmin och ser inget problem med det. Mjölkkor och höns lider betydligt mer än löss och skelett från redan döda djur. 

Det är olyckligt att många tycks vara av uppfattningen att dödande är värre än lidande. 

Hur ni får ihop ekvationen att dödade löss är värre än en livet för våra industrikossor är för mig helt obegripligt. (En ko vars död dessutom är långt ifrån naturlig och dessutom används till att framställa gelatin - vilket gör hela argumentationen inkonsekvent).

Värt att tänka på för er "lakto-ovo-vegetarianer" är kanske att nästan all vin och öl är producerad med gelatin, liksom klar äppeljuice, vinäger, läkemedel, smink, kamerafilm, bakverk, proteintillskott … det används för laboratorieanalyser i forskning och sjukvård, för polisutredningar och militärövningar… osv. Gelatin är en underbart billig produkt eftersom det finns ett överskott av ben på marknaden som ingen vill ha. 

Om ingen åt kött, tror ni godis fortfarande skulle göras av gelatin?

Man bör inte göra livet svårare än vad det behöver vara - dessutom är det en direkt kontraproduktiv inställning för att attrahera andra till en i övrigt självklar kostvana. 

Det samma gäller förövrigt Löpe som någon tog upp. Industrikossor insemineras var 12 månad, och varannan avkomma är en hane. Denna dödas och äts upp och en del av den används i ostframställning. Hur kan mjölken i osten vara ok, men inte löpen? Mjölken är den direkt bidragande faktorn till att löpen finns på marknaden till att börja med.

TatsuOni
2014-02-08 16:08
#18

#17 Jag äter inte kött och därför slaktas inga djur för min skull. Varför skulle jag då vilja äta gelatin från ett djur som slaktats? Självklart får folk äta vad dem vill men jag väljer bort detta. Kan tillägga att jag inte dricker alkohol eller äter godis och läser inehållsförteckningarna på allt jag äter och dricker. Därför får jag inte i mig gelatin. Detta är mitt val och jag ser inget fel i det. Alla är fria att välja vad de stoppar i sig.

Vad gäller Löpe så finns det fullt fungerande alternativ som används i ett flertal länder där Löpe är förbjudet. En sak till som kan vara värt att veta är att löpen som svensk ost är gjord på, ofta är importerad från länder med en sämre djurhållning därför att här inte slaktas tillräckligt många kalvar. http://www.skanesfria.se/artikel/94838
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6pe


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Gen
2014-02-08 16:15
#19

#18

Äter du mjölkprodukter så slaktas djur för din skull, det är så mjölk produceras.

TatsuOni
2014-02-08 17:07
#20

#19 Må så vara men den största köttproduktionen kommer fortfarande inte från mjölkindustrin. Hur som helst så förklarade jag bara hur jag tänker och äter. Hur andra tänker och äter är helt upp till dem.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Gen
2014-02-08 17:11
#21

#20

Jag fick uppfattningen av att du tyckte det var fel att slakta djur.

TatsuOni
2014-02-08 17:22
#22

#21 Djur slaktas från mjölkproduktionen och dessa äts av andra. Hade inte mjölkproduktionen funnits så hade det istället födits upp fler köttdjur så som konsumtionen ser ut idag. Jag säger inte att detta ger mig rätt att nyttja mjölk. Jag säger bara att så ser mina matvanor ut idag och så fungerar det. För egen del så väljer jag att inte äta djur, främst för att jag inte tycker att det är gott. Jag kan även tillägga att vi har läderutrustning i stallet. Visserligen begagnat men likväl läder. Jag är fullt medveten om var den kommer ifrån. Fortfarande så väljer jag att inte äta kött, Löpe eller gelatin som kommer direkt från ett slaktdjur. Detta är mitt val vare sig det är försvarbart eller inte.

Alla resonerar vi olika och äter olika. Jag är lakto-ovo-vegetarian och min sambo äter kött. Jag har gjort mitt val och han sitt.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Gen
2014-02-08 19:00
#23

#22

Låter fortfarande som att du tycker det är fel att slakta djur, men att du inte riktigt vågar stå för det. Löp linan ut istället: vissa resonerar fel, och äter därmed fel.

TatsuOni
2014-02-08 19:06
#24

Jag står för vad jag står för och jag ser inte hur det är relevant för dig? Jag har bara förklarat hur jag äter och ser på saker.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Gen
2014-02-09 00:24
#25

#24 

Varför berättar du vad du står för om det inte är relevant för andra?

TatsuOni
2014-02-09 11:02
#26

#25 Du skrev en synvinkel på varför du äter gelatin och jag bidrog bara med en annan synvinkel. Man behöver inte förstå varför folk gör andra val. Man behöver inte få någon att ändra sig, men det kan vara bra att veta vad det finns för andra synvinklar och hur dessa tänker. Jag känner folk som äter vegetarisk + gelatin och jag acepterar deras val även om jag anser att dessa ska kallas t ex demivegetarianer.

Du skrev även att det är värt för oss att tänka på att en mängd varor innehåller gelatin. Jag skrev då att jag är medveten om det och väljer bort det. Jag vet många som tänker precis som mig och läser innehållsförteckningar på allt dem äter.

Sedan gjorde jag ett tillägg på att löpen inte alltid är en restprodukt från våran egen mjölkproduktion utan ofta kommer från andra länder med sämre djurhållning. Det kan vara värt att tänka på för dem som inte känner till det och sedan får dessa göra sitt val utifrån den kunskapen.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Madde_Warrior
2014-02-09 23:12
#27

#10 de finns förutom agar-agar även gelésocker och vegegel, misstänker att dem kan vara lite billigare än agar. Och den enda skillnaden mellan gelatin och agar är att när man använder agar måste man koka de först

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Annons:
Upp till toppen
Annons: