Annons:
Etikettrecept-övriga
Läst 4733 ggr
Lenaha
2/1/14, 2:06 PM

Tips på vegetarisk tapas sökes!

Är lakto-ovovegetarian och ska bjuda mina köttätande vänner på tapas! Behöver hjälp med förslag på protein som kan serveras kallt/ljummet och i munsbitar storleksmässigt, vill helst undvika halv/helfabrikat! Fantasin tog stopp vid kikärtsbollar.. 

Är tacksam för alla förslag! :)

Annons:
Twix*
2/1/14, 2:13 PM
#1

ja det finns ju mängder av ärtor och bönor😉

Lenaha
2/1/14, 2:33 PM
#2

Det är jag fullt medveten om!;) Men eftersom jag oftast gör grytor och röror vill jag gärna ha recept på olika biffar eller bollar!

Twix*
2/1/14, 2:49 PM
Fialialej
2/1/14, 3:38 PM
#4

Jag brukar sällan prioritera proteiner när jag gör tapas inser jag nu när jag tänker efter… 
Är det just biffar och liknande du är ute efter? Har massa andra goa tapastips annars. :P

"På natten är alla katter svarta"

Lenaha
2/1/14, 3:57 PM
#5

#3 Morotsbiffarna verkar riktigt goda!

#4 Alla tips är välkomna!;) Har inte fastställt menyn helt än så är öppen för förslag!

MalinFrosch
2/2/14, 4:56 PM
#6

Tzay tycker jag funkar super som tapas. 

En annan favorit är:
Skivade champinjoner stekta med chili, vitlök, olivolja, citron och persilja.

Annons:
[Moa-]
2/2/14, 7:26 PM
#7

Jag älskar tapas och äter det gärna, men har inget med egentligt protein med när jag gör detta, det kan man äta någon annan dag enligt mig. =) Biffar och annat fungerar enligt mig inte som tapas, utan är en del av en varmrätt. Vi brukar även skilja lite smakmässigt mellan tapas och meze, båda ruskigt gott!

[Colina]
2/3/14, 7:59 PM
#8

Jag gör ofta vegetariska tapas men sällan riktigt proteinrika sådana.

Rödbetstornen i det här receptet fungerar fint som tapas:

http://blivegan.blogspot.se/2014/01/snyggtallrik-med-minirarakor-och.html

Likaså svampen om du istället för att hacka den låter champinjonerna vara hela och gräddar dem i ugnen i ett fat med smör. Persilja gör sig fint till.

Minimackor fungerar också fint som tapas:

http://blivegan.blogspot.se/2014/01/matiga-mackor.html

Lenaha
2/3/14, 9:01 PM
#9

Vitlöksstekta champinjoner är ju svårslaget! Och rödbetor är ju både gott och ger fin färg! Tack för era idéer och tankar!:) Nu återstår det bara om jag ska göra röd eller vit sangriga!;)

Upp till toppen
Annons: