Annons:
Etikettallmänt
Läst 3407 ggr
ebbamedruby
2014-02-05 12:18

Järntabletter?

Hej allihopa!

Jag har bestämt mig för att bli demivegetarian/pescetarian. Jag har varit allätare hela mitt liv men har dock inte ätit fläsk på drygt 1 år. Jag tänkte då på järntabletter, tror ni att det är något jag kommer behöva? Eftersom mina föräldrar är allätare måste jag laga min egen mat och då kommer jag förmodligen inte orka laga massa olika grytor och röror, så det kanske inte blir så väääldigt blandad kost. Jag har hört att matsmältningen kan ta skada av järntabletter? Eller finns det järn i fisk? Har verkligen ingen aning alls, hehe…

Annons:
retep
2014-02-05 15:41
#1

Hej!

Varför tror du att du behöver ta järntabletter!

Järn finns i ett flertal grönsaker, som spenat, linser, paprika, ärter, bönor, finns i fullkornsprodukter och nötter, finns också i ägg och fisk.

Att äta, bär, frukt och grönt som innehåller C vitamin hjälper kroppen att ta till upp järn från det du äter.

Blutsaft är ett naturligt och bra järntillskott från apoteket eller hälsokostaffären

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

tlover
2014-02-05 20:34
#2

Jag har varit ovo-vegetarian (dvs ägg men inte mjölk) i ca 5 år och äter inte järntabletter (och behöver inte det heller)

#1 har tipsat bra det jag kan tipsa om i matväg är nässlor och grönkål. Att inte dricka flera liter mjölk då du försöker ladda upp på järn (då kalcium hämmar upptaget), inte vara för nitisk på fullkorn och gärna grodda (bönor, frön och sädesslag innehåller ett ämne som hämmar upptaget av järn), inte dricka kaffe/te/choklad direkt vid alla måltider (koffein hämmar också upptaget) och gärna tillaga mat i gjutjärn (då kan man få i sig extra järn).

Men du behöver inte följa detta nitiskt om inte du redan har järnbrist, jag själv dricker tex te till frukost och mellanmål, däremot tar jag bara örtte efter dom större målen. Men det kan vara bra att ha det i bakhuvudet (så att du tex inte dricker te direkt efter alla måltider utan dricker nått annat el väntar i 30 min).

l'm back

ebbamedruby
2014-02-07 12:34
#3

#1 & #2 tack så jättemycket! nu har jag varit pescetarian/demi-vegetarian några dagar bara och känner ingen skillnad (än iaf), känner mig tvärtom lite piggare men kanske bara har sovit mer. tänkte börja äta lite mer ägg och se till att äta fisk minst 2 gånger i veckan, samt äta det som du tipsade om. sen dricker jag inte ren mjölk, tycker det är fruktansvärt äckligt ;)

men nu planerar jag att äta bra mat, och om jag mot förmodan känner mig konstig köper jag något kosttillskott eller så. tack så mycket för hjälpen!

Fialialej
2014-02-09 15:02
#4

Så länge man för övrigt är frisk, inte äter för lite och äter en relativt varierad kost behöver man i regel inte äta tillskott som vegetarian.

"På natten är alla katter svarta"

Näring
2014-02-10 12:19
#5

…järntabletter, tror ni att det är något jag kommer behöva?

Nej, järn är otroligt lätt att få i sig. Det finns i rikliga mängder i linser, bönor, nötter, frön, fullkornsprodukter och gröna bladgrönsaker. Det finns också i små mängder i vanliga grönsaker, fisk, ägg, kyckling, nötkött m.m.

Eftermiddag
2014-02-10 16:28
#6

När jag var vegetarian fick jag järnbrist vilket resulterade i blodbrist, och jag mådde rätt dåligt. Läste på http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Blodbrist-pa-grund-av-for-lite-jarn/ att kvinnor i fertil ålder behöver 15 milligram järn per dag jämfört med män och ickefertila kvinnor som behöver 9. Svaren du redan fått visar ju att många lyckas undvika järnbrist, men jag fick det som sagt och det påverkade mig mycket. Läs på om symtom och om du misstänker att du får järnbrist, gå till vårdcentralen och kolla upp det!

Annons:
Lina Strindlund
2014-02-12 23:21
#7

Jag har varit 90% vegan sedan 2008 och aldrig haft någon allvarlig järnbrist, litegrann en gång (tar blodprov ca 2 ggr/ år) men det var lätt åtgärdat med järntillskott. Dock är det NOGA med vilken HALT järn det är i just det tillskott du tar! Det kan skilja VÄLDIGT mkt mellan olika tillskott. Så fråga din läkare om han/hon itne redan rekommenderat ett särkilt märke. 

I vanliga fall tar jag bara järn den vecka jag har mens, jag börjar då jag känner att jag får PMS, fortsätter tills jag slutat blöda. Känner att det mildrar min PMS!  🥵


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: