Annons:
Etikettmatprat
Läst 1898 ggr
Ellenfyrkant
2014-03-02 20:59

Fattig vegetarian

Måste börja laga mer mat själv och hålla igen på matkontot. Jag är ovp lakto vegetarian så har mycket möjligheter som jag inte känner till pga mitt ointresse av matlagning. Har ni några råd på vad man lagar, främst till lunch/ middag med platt plånbok?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
[SueHn]
2014-03-02 21:09
#1

Kanske några måltidsförslag som jag satt ihop kan vara till hjälp. Bifogar dem som pdf. Måltidsförslagen passar både veganer och laktovegetarianer. Ägg kan man ju lägga till om man vill.

Fialialej
2014-03-03 22:54
#2

Mitt tips är att ha en matbudget för varje vecka och handla såna livsmedel du tycker är gött. Sen när du har grejerna i kylen är det lätt att slänga ihop röror och grytor. Bra saker att alltid ha hemma och som är billigt är tillexempel lök, vitkål, morötter och andra rotfrukter, potatis, ris, frysta ärtor, torkade linser, krossade tomater.. Undvik specialprodukter som quorn osv. Gör hellre egna biffar/falafel osv.. Tänk soppor, grytor mm. Baka eget bröd och lägg i frysen. En matberedare eller stavmixer är bra om du inte redan har det. :)

"På natten är alla katter svarta"

tlover
2014-03-04 08:15
#3

förutom #2's superbra tips så handla efter säsong då är det billigare så skippa sallat och tomater nu och satsa på riktiga grönsaker (där ser ni vad jag tycker om sallat och tomater) som kål (super duper bra går att användas till allt), morötter, andra rotgrönsaker och kålsorter.

För färskt grönt gäller groddning på vintern, tomater kan man få i sig genom krossade tomater/tomatpuré tex.

Bönor och ärter köper man i storpack kokar i en stooooooor gryta och fryser ner i portionsförpackningar då har man snabba baljväxter som är mycket billigare än tetrapackbönorna.

Jag har billig matbudget och har lök i "allt" 😉jag äter väl minst en hel lök och en halv vitlök/dag. Jag äter till och med vitlök på popcorn.

När det gäller snacks är det såklart popcorn som gäller (med vitlök, paprikapulver och salt så smakar det mer), man får mycket popcorn för 10:- jämfört med mängden chips (det är nyttigare också, yay)

baka eget bröd istället för att köpa, det här är det jag bakar till min man (jag tål inte gluten) och det är baserat på basvaror man alltid har hemma.

Har du möjlighet på sommaren så far ut och plocka nässlor, svinmålla, svamp, bär och annat ätbart. På sommaren köper jag och min man bara lök i grönsaksväg och ändå äter vi väldigt varierat. Känner du nån som odlar kan du säkert få lite grönsaker m.m. för att tex rensa ogräs el helt enkelt för att h*n har för mycket av nått.

Jag själv gör mest grytor, soppor och pastasåser men även biffar och alla dessa är ofta väldigt billiga.

l'm back

Sarah
2014-03-05 11:55
#4

Det absolut billigaste är ju att bygga maten runt baljväxter som du kokar själv eller groddar. Jag brukar göra storkok, gör jag bönbiffar gör jag 50 st, osv. Pyttipanna med potatis, rotsaker, lök och gröna linser är jättegott och billigt. CA 7-8 portioner kostar max 30 kr.

Upp till toppen
Annons: