Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 4118 ggr
Maja
3/17/14, 10:55 AM

Laktos- och glutenfritt?

Jag står inför ett litet "problem". Vi ska ha över ett större sällskap på en fest där vi ska bjuda på en lite enklare middag. De flesta kommer att äta pulled pork i pitabröd med sallad och dressing och jag har fått i uppgift att laga mat till oss som äter vegetarisk kost. Absolut inga problem så långt fram tills att jag får veta att en av gästerna varken tål gluten eller laktos.

Vad gör man för enkel mat som är både vegetarisk, gluten- och laktosfri? Det ska gå snabbt, fungera på en fest (det behöver inte vara något jättespeciellt alltså, jämför med pulled pork). Räknar med att 4-5 personer kommer att äta detta vegetariska alternativ.

Det lär ju finnas glutenfria pitabröd, kan man göra någonting som motsvarar pulled pork, fast vegetariskt?

Annons:
Lenaha
3/17/14, 6:03 PM
#1

Jag brukar göra "tacoröra" på svarta bönor, har även gjort chiligryta på svarta bönor med selleri. De färdigkokta man kan köpa i butik blir nästan bäst tycker jag, då skalet är mjukare och det är lättare att få det krämigt, brukar mosa lite lätt med en ballongvisp!

Brukar servera detta med chunky guacamole och grönsaker i pitabröd eller tacobröd. Glutenfritt bröd brukar finnas i olika varianter i frysdiskarna, annars kan du ta en grövre salladssort, ex roman, som skal!

tlover
3/18/14, 5:01 PM
#2

Jag äter varken mjölkprodukter el gluten och vegansk mat är underbar då så att kolla in lite på vegansk mat är ett tips. Nu vet jag inte vad "pulled pork" är så jag kan inte hjälpa där när jag blev ansvarig för veggomaten på svärmors 50 års fest så gjorde jag däremot helt vegansk mat eftersom jag inte visste om killen som också skulle äta vegetariskt var vegetarian dvs åt bara mat från växtriket eller var lakto-ovo-veg (eller nått däremellan). Jag gjorde helt enkelt god mat och struntade i vad svärmor bjöd på (jag bjöd på stekt bröd m tomater, oliver och kronärtskocka till förrätt och fröbollar och linssallad till huvudrätt)

l'm back

Upp till toppen
Annons: