Annons:
Etikettlivsstil
Läst 3840 ggr
*~HamsterHamster~*
2014-03-20 16:49

Folk är så respektlösa :(

Hejsan allihopa^^

Jag är så irriterad på mina klasskamrater och andra människor som inte vill respektera att jag INTE VILL ÄTA KÖTT!

De håller på med att försöka tvinga mig att äta kött, fisk osv. och kränker mig bara för att jag helt enkelt inte vill. Enligt dem är jag så onödig, för djuren dör ju ändå också om jag inte äter kött. Jag brukar säga att jag bara helt enkelt inte vill äta något som kommer från djur som inte haft det bra -.-, men de fattar inte :( Vad ska man säga till dem? jag blir så sur och ledsen ;_;

De bryr sig inte om det jag säger, de bryr sig inte om djur och de tror att alla höns, grisar, kor och fiskar har haft det hur bra som helst och de lyssnar inte på att jag säger att höns i hönserier osv. inte har det bra …

ibland när jag kommer hem till en av mina "vänner" säger deras mammor eller pappor, men en korv/köttbulle osv. kan du väl äta!

De säger en massa saker mer om mig och jag börjar bli besviken, sur, ledsen, arg och snart rasande så att jag skulle vilja vråla dem i ansiktet ;_;

har ni varit med om samma saker? Vad säger ni om folk behandlar dig er på det viset??

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
Frida B
2014-03-20 17:00
#1

Jag är inte medlem här, och inte heller vegetarian, men jag äter inte kött som jag vet haft det dåligt. Visa de några videos på hur vissa djur faktiskt har det, så kanske dom respekterar dina åsikter lite mer…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Moa-]
2014-03-20 19:43
#2

Jag säger tvärtemot föregående talare, enligt mig så gäller det att sakligt förklara att detta är mitt ställningstagande, inte försöka omvända någon annan. Då är du lika illa som den personen som försöker ändra på dig.

Jag har själv aldrig haft några problem med detta då jag alltid varit konsekvent i min kosthållning, alla har accepterat detta, även för drygt 10 år sedan när jag först blev vegetarian. Däremot anser jag att grunden är att acceptera och respektera allas olika val, de som vill äta kött har samma rätt till detta som du har att inte göra detta. Så säg helt enkelt att det är ditt val, och du står för detta, men att de givetvis inte måste krångla för din skull, antingen kan du äta pasta som den är eller äta när du kommer hem. Det är även till viss del dina vänners ansvar att förvarna sina föräldrar så att de känner till detta. 

MelvinMimmiLufsen; vilket kött har inte haft det dåligt under någon del av sitt liv?

Frida B
2014-03-20 21:34
#3

#2 hur är det tvärt emot vad jag sa? :p De djur som är uppväxta på gårdar, där de får vara ute på vår, sommar och höst (om tempraturen tillåter) och som på vinterhalvåret står i stora, rymmliga utrymmen och som får rätt mat och omvårdnad. Och som vid slakt slipper stress och onödigt lidande. Det är enligt mig är ett djur som inte haft det dåligt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Moa-]
2014-03-21 18:23
#4

MelvinMimmiLufsen; exempelvis anser jag att visa en film i det läget är bland det absolut sämsta du kan göra. Det skulle enligt mig ge exakt omvänd reaktion. 

Så du äter aldrig kött ute, hos vänner eller i skolan? Hur kan du garantera att inga djur stressats under slakten?

DeadlyEyes
2014-03-21 21:52
#5

Hej Hamsterhamster!

Kul att du är vegetarian!
Jag kan ge dig något du skulle kunna säga/visa till dem.

http://www.vegetarian.se/Vegetarismens_framtid.htm

**Pytagora
Sokrates
Platon
**…och inte minst (som tyvärr inte nämns i denna artikel)
Leanordo Da Vinci (som för övrigt anses vara den näst intelligentaste människa som någonsin levt med en uppskattad IQ på 220)

Är att nämna endast ett fåtal vegetarianer.

Många, och rent faktiskt de flesta av de mest intelligentaste människor som någonsin har levt var nämligen vegetarianer/veganer.
Pytagora som du kan läsa i artikeln, grundade den absolut första högskolan i inriktning på matematik och filosofi, men med vegetariska principer. Man fick inte heller bära skinn, ull eller dylika animaliska objekt på sig.

Rent faktiskt så finns det anseenden kring intelligens och självdisciplin är nära besläktat.

Däremot så anser forskning kring intelligens att skeptiker är de som har högst intellektuella möjligheter. Dvs att de är villiga erkänna felaktig information eller felaktiga handlinger de själv gjort, och på så vis intresserade att lära sig det "rätta". Dem låter sig inte heller att påverkas av "systematiskt tänkande". Det är en finare synonym jag kunde komma på till det lite mer provocerande ordet "hjärntvätt".
Det är alltid bra att vara försiktig när man uttrycker sig i sådana här känsliga områden.

Ditt val som är ditt eget, och jag är inte bara lite imponerad. Du har motstånd inte bara av dina vänner men även av deras föräldrar, vilket är förvisso skamligt… Men det är starkt av dig, och tyder på vilken egentänkare du är. Om du är mer medveten eller inte, så kan jag säga att jag tycker definitivt att du är mer medveten än någon av de personer du nämnt.
Påminn dem om hur de största genierna alltid har brutit ett mönster och därför i stort sätt alltid fått den stora massan emot sig.

Jag stannar där och önskar dig lycka till! Ge inte upp för att mångfalden av människor inte tillåter sig att acceptera någons egna val, det är så människan alltid och kommer alltid fungera tyvärr.

Varma hälsningar

MrsGoldfire
2014-03-22 21:34
#6

Det är jobbigt att stå upp för det man tror på, men det är ju bara du som ska bestämma vad du vill äta. Hoppa över långa förklaringar eller ursäkter. 

Styrkekram från en som varit i samma situation.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Annons:
Fialialej
2014-03-24 13:21
#7

Du behöver inte förklara dig. Säg att du äter inte kött osv pga dina etiska värderingar. Tjatar dom ändå tycker jag du ska påpeka att du väljer själv vad du vill äta, och att du respekterar deras val och då får de lov att respektera ditt. That's it, liksom. Du har ingen skyldighet att vara nån form av ambasadör för oss vegetarianer. Säg vänligt nej tack, och avstå helt enkelt. Ta inte diskussionen om du inte känner dig bekväm. Lycka till…. :)

"På natten är alla katter svarta"

Fridaosx
2014-03-24 14:41
#8

Jag skulle vara provokativ! Bemöt dem på det sätt som passar dig bäst. 

angående att de tror att alla djur har det bra - ifrågasätt dem, fråga dem hur det vet det, hur många av de svenska gårdarna de besökt och sett förhållandena i, fråga om de inte hört talas om de "djurskandaler" som uppkommit i media (mitt liv som gris i Sverige, dunproduktion i Asien, merionull etc) och hur de försäkrar sig om att det kött de äter inte kommer från en gård som behandlar sina djur illa. 

angående deras "men en köttbulle går la bra"- snack så säg ifrån direkt! Berätta att det är oerhört kränkande och respektlöst av dem att ens säga något sådant. 

Själv drar jag ofta långa drastiska paralleller: Ni kan la gå till affären och köpa en hund och äta för det är ju bara en hund. men om ditt barn/husdjur har haft det bra och jag dödar och äter det, då är det OK? Om jag äter en gammal gumma så är det OK om hon haft det bra, trotts att hon inte ville dö ännu.

Eller så gör som #6 säger: säg bara nej och lämna det, diskutera det inte ens om de har en så bestämd inställning att man "Måste äta kött för att överleva" och inte lyssnar på dina åsikter.

Stöttar dina föräldrar dig i ditt beslut att inte äta kött?

You haven't lived until you've found something worth dying for

[Moa-]
2014-03-24 20:02
#9

Fridaosx; du tror att omogna kommentarer om att döda någons barn och bli kannibal kommer att leda till något positivt? Du uppmuntrar till att provocera för sakens skull, och tror att detta kommer leda till en bra relation med kompisens föräldrar som man förhoppningsvis skall träffa regelbundet? Nej, helt fel väg att gå och ytterst omoget enligt mig.

Jag sekunderar helt Fialialejs inlägg, respektera andras val och kräv därför respekt för dina val. Jag predikar i stort sett aldrig, även när människor frågar om min kost, detta för att jag har gjort mitt val, det står jag för. Däremot har andra gjort sina val och det är inte så att de är dumma i huvudet, utan endast att de har andra värderingar. Jag har svårt att hitta den som av "misstag" inte är vegetarian… Jag vill att andra respekterar mitt val och inte tjatar om det (vilket visserligen är helt ok för mig), men då får jag även respektera andras. Jag tror att jag även vinner respekt genom att vara konsekvent och stå för mina val, men att samtidigt försöka att inte hindra andra genom mitt val.

Fridaosx
2014-03-25 13:47
#10

#9 positivt och positivt, det beror på hur personen i fråga är inställd i frågan. och kannibalism är det la inget fel på ;)? kött som kött enligt mig. Jag ser ingen skillnad på att äta en hund eller en ko, en gris eller en människa. att kommentarerna är omogna håller jag inte med om, de provocerar och kan skapa tankar om varför speciesism är OK enligt dem (om det nu är det). det kanske inte fungerar med yngre personer men äldre bör kunna diskutera moget utan att det bara blir skrik och panik. (se, nu är jag här och provocerar, inte av elakhet utan för att folk tänker olika :) )

Dock är det kanske inte det första man gör som vegetarian om man inte är väldigt ståndfast och kan ta diskussioner.. så du, TS, säg bara ifrån och så hoppas jag att de börjar respektera dig! Om dina klasskamrater är på dig mycket i skolan kanske du kan prata med en lärare och be dem undanvara en stund på lektionen med att diskutera att man ska respektera varandra - utan att utpeka dig. Detta kanske du kunde få hjälp av föräldrar med, eller kanske någon annan vuxen/äldre du kan prata med :) ?

You haven't lived until you've found something worth dying for

[Moa-]
2014-03-25 18:37
#11

Fridaosx; jag har ätit vegetariskt i över 10 år, och har kommit längre än att provocera för att provocera. Du kan aldrig kräva att bli respekterad utan att respektera andra. Svårare än så är det inte.

DeadlyEyes
2014-03-28 14:52
#12

"Du kan aldrig kräva att bli respekterad utan att respektera andra. Svårare än så är det inte."

Bra sagt! Inget går upp emot än att föregå som ett exempel. Ett exempel vi alla bör följa!

Cragan
2014-04-06 21:13
#13

hmm känner igen det där fast åt andra hållet för min del är det att folk försökt smyga in ärtor lök svamp o annat sånt i maten i tron att jag inte ska reagera. o även det men en vad det nu må vara kan du väll äta/alt dör du väll inte av. 
en del vägrar helt enkelt att inse att inte alla gillar eller äter samma sak som dem men dom flesta brukar acceptera om man säger att jag äter inte det, en del av dem som accepterar tycker säkert att en är bortskämd eller nått men det kan dom allt få tycka endligt mig.

tyvärr har många svårt för det som inte passar i deras mall nått man får försöka lära sig att skaka av sig

Annons:
Upp till toppen
Annons: