Annons:
Etikettallmänt
Läst 717 ggr
EvelinaS-L
4/6/14, 8:49 PM

Anförande om minkar.

Hejsan! 
Jag ska hålla ett anförande i skolan, och har tänkt att prata om världen, från minkarnas "perspektiv".

Ska ha anförandet på Onsdag, men behöver lite tips och idéer och tänkte att jag kanske kunde få lite tips här. :)

Tänkte att jag har en inledning, där jag berättar att jag ska tala om minkarnas värd och varför jag valt att prata om det.

Sen är själva huvuddelen, då jag tänkte berätta fakta om hur minkarna har det (pälsfarmer osv), mina åsikter om det med mer.

Efter det så ska jag ha en avslutning där jag tänkt att sammanfatta det viktigaste som jag sagt och avslut.

Anledningen till att jag skriver detta är  för att jag vill ha hjälp med hur jag kan lägga upp det jag ska säga på ett snyggt och bra sätt, och vilka saker jag kan ta med ang minkarna osv.

Tack :)

_Kram Evelina
_

Annons:
Fialialej
4/6/14, 9:41 PM
#1

Förslag på delars om jag tycker att du ska ha med:

-Hur minkar lever i naturen, deras beteenden och behov osv, naturlig miljö

-Hur minkar lever på farm, stereotypa beteenden som uppstår i fångenskap, vilka behov som tillgodoses och hur, hur miljön ser ut (mat, yta, aktivering osv)

och sen också en del där du förklarar att minkar inte mår bra i fångenskap och varför de inte gör det (gå tillbaks och jämför natur med fångenskap).

Bra att ha med kan vara att minkar avlivas med gas, vilket är otroligt obehagligt för minkarna. Det finns en bra rapport om det på jordbruksverkets hemsida. Tror du hittar den om du googlar.

På djurensratt.se finns bra info och personer man kan kontakta för hjälp med mer fakta! 

Lycka till :)

Minkfarmning följer inte djurskyddslagen och borde egentligen vara förbjuden, men än är tyvärr så inte fallet.

"På natten är alla katter svarta"

Upp till toppen
Annons: