Annons:
Etikettrecept-frukost
Läst 4869 ggr
JodineFritzl
4/17/14, 5:29 PM

Vad äter ni till frukost?

Bruka oftast äta ost (utan Löpe såklart) på knäckebröd men har tröttnat på det, kom inte på något att handla idag i affären så skulle kanske behöva lite tips. Varierar ibland med gröt, eller gör egen linspastej men har liksom tröttnat på allihopa egentligen.

Så vad äter ni till frukost?

Annons:
jossan...
4/17/14, 5:35 PM
#1

kan du inte äta typ kräm?

Gud vad bra jag stavar…

Lilolizeit
4/17/14, 5:42 PM
#2

Tartex är gott som pålägg, men oftast äter jag med mosad avokado och örtsalt. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

JodineFritzl
4/17/14, 6:13 PM
#3

Nej, jag gillar inte kräm, isåfall om jag gör den själv så jag slipper allt skit i, men kräm är inget alternativ vid frukosten för mig.

jossan...
4/17/14, 6:24 PM
#4

ok

Gud vad bra jag stavar…

*~HamsterHamster~*
4/17/14, 9:15 PM
#5

Bra fråga jag har också tröttnat på det mesta o.O

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Näring
4/17/14, 9:38 PM
#6

En skål med spenat eller grönkål + grönsaker och banan. Och 1msk linfrön för omega-3.

Annons:
tlover
4/18/14, 6:54 AM
#7

jag brukar äta "starkmat" som min morfar döpte det (fast jag har gjort en hel del ändringar)

havregryn, russin, nässelpulver (nuförtiden blir det bara på kvällen) och sojadryck som jag blandar.

originalet som morfar gjorde var havregryn, vetegroddar, hemmagjord sylt och mjölk el fil. ev krossat hårdbröd istället för havregryn.

Jag har testat allt möjligt med olika frön, hirsflingor, B-jäst, sojakefir osv så min "starkmat" är inte statisk utan ändras allt efter som.

l'm back

Sarah
4/18/14, 12:01 PM
#8

riktig mat, gillar inte traditionell frukost. Blir ofta en sallad eller liknande.

arandeira
4/23/14, 4:22 PM
#9

Älskar frukost, favoritmåltiden! Finns så mycket gott att äta 😃 smoothies, chia/quinoa/bulgur pudding, all sortes gröt (speciellt alla olika varianter på havregrynsgröt, men också på mannagryn eller ris), alla mackor man kan toppa med allt möjligt (Favoriten just nu är ost (utan löpe) + äpple + valnötter + honung/agave/lönnsirap), eller yoghurt toppad med granola, bär, frukt, bananer med jordnötssmör, Nana ice cream….

Jag kan hålla på i all evighet 😉 Gillar inte vanliga frukostar och det krävs inte mycket för att få ihop något riktigt trevligt om man bara använder lite kreativitet!

[[Mellebelle]]
4/25/14, 8:10 PM
#10

ursäkta att jag frågar men e ny på det här men du skrev.. ''Bruka oftast äta ost (utan Löpe såklart)'' .. vad är Löpe? :p

zorro2
4/25/14, 8:13 PM
#11

og var kjöper man ost uten Löpe?…måste det ikke finnes Löpe i osten for at det skal bli/kalles for ost…………

tlover
4/25/14, 8:49 PM
#12

#10 Löpe kommer från en kalvmage och används för att göra hårdost/lagrad ost (och ibland färskost/mjukost). Nu förtiden finns det däremot hårdostar som använder vegetabiliskt ystningsenzym istället så kolla efter det istället.

Man kan göra färskost helt utan Löpe el ystningsenzym (jag gör det ofta till min man) man behöver bara nått surt. men jag vet inte hur vanligt det är i färskostar man köper så kolla också i färskostar.

#11 vanliga matvarubutiker. Nej det behöver inte finnas Löpe i för att det ska få kallas ost, de första ostarna hade antagligen inte Löpe i sig utan det var antagligen gjort att mjölk som fått surna. Jag gör tex ost av mjölk + citron el fil.

Även hårdostar kan vara ystade (gjord mjölk av) av vegetabiliskt ystningsenzym nuförtiden. Jag vet däremot inte vilka eftersom jag inte äter mjölk och min man (som äter mjölk) är inte vegetarian så han behöver inte kolla.

l'm back

Killen
4/25/14, 8:50 PM
#13

#10 Löpe är enzymer från ex kalvmagar. #11 finns i de flesta affärer. Ex har arla några sorter som deras port salut men inte präst och herrgård.

kissmekate.blogg.se

Annons:
[[Mellebelle]]
4/25/14, 9:26 PM
#14

jaha så om man tar ost me Löpe i så räknas de som kött eller?

tlover
4/25/14, 9:30 PM
#15

#14 kött är det ju inte men man måste ju slakta djur för att komma åt det (och i teorin behöver man inte slakta djur för ägg/mjölk) därför undviker många vegetarianer det på samma sätt som gelatin tex

l'm back

[[Mellebelle]]
4/25/14, 9:48 PM
#16

#15 okej! då förstår jag :) ska undvika Löpe jag å!

Carlaina
5/2/14, 10:33 PM
#18

Soygurt & torkade tranbär, cheerios eller musli. Avokado, majsburk, smoothie eller gröt är också vanligt här hemma :)

Saga85
5/6/14, 4:16 PM
#19

Jag brukar nästan aldrig äta frukost (mer än kaffe). Hemma blir det oftast havregrynsgröt med linfrön i. Eftersom jag nästan aldrig har mjölk eller sylt hemma brukar jag köra lite sirap och kardemumma eller ingefära på gröten.

Om jag lyxar till det blir det avokado eller mackor med tartex. Eller musli med blåbärssoyghurt.

Saga85
5/6/14, 4:17 PM
#20

Åh, glömde det - hommus! Så skönt att ha efter ett storkok med kikärtor. Det kan jag äta både på macka, som tillbehör till riktig mat eller bara som den är.

Annons:
Praefatio
5/10/14, 12:23 PM
#21

Jag sitter och slurpar på hemlagad nyponsoppa as we speak, extremt gott :) Komplettera gärna med någonting proteinrikt - en näve nötter eller en rejäl klick hummus i en paprikahalva t.ex. Så här gör jag min soppa:

1 dl nyponmjöl/nyponskalsmjöl (samma sak, kallas bara olika, finns på hälsokosten)
1 liter vatten
1 msk potatismjöl (kan uteslutas, soppan blir då lite rinnigare)
Sötning efter behag, jag tar ½ dl socker för jag vill ha min ganska osöt
En skvätt citronjuice
Lite kanel och/eller kardemumma

Koka upp drygt hälften av vattnet, häll i nyponen och sötningen och låt stå en stund tills nyponen verkligen mjukats upp/svällt. Man kan koka det också, så går det lite fortare, men då dör mycket av nyttigheterna i nyponen. Tillsätt citron och kryddor. Blanda ut potatismjölet i någon halv deciliter kallvatten och tillsätt även detta till den varma "grötsoppan". Vispa ordentligt. Tillsätt slutligen resten av kallvattnet och vispa.

Voila! Lagom drickvarm nyponsoppa på 5-10 minuter, med extremt lite jobb. Går utmärkt att stoppa i kylen efteråt.

Upp till toppen
Annons: