Annons:
Etikettallmänt
Läst 3376 ggr
Ellenfyrkant
2014-04-17 21:10

Om du skulle börja äta kött...?

Om du skulle välja att börja äta kött, vilka slag hade du valt då och varför?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
*~HamsterHamster~*
2014-04-17 21:14
#1

Det som min egna familj producerar dvs. Kyckling då skulle jag veta att det kött jag äter har haft det bra också om der nu dött.

Aldrig skulle jag äta industrikyckling, gris och nöt,

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Ellenfyrkant
2014-04-17 21:19
#2

Någon som vet hur det är med fisk? Hur är den avlivad? Både fisk i frysdisken och hos fiskbilen!

Mvh Ellenfyrkant

[Budgies]
2014-04-17 21:23
#3

Kolla youtube

*~HamsterHamster~*
2014-04-17 21:24
#4

Trålad fisk, lider och kvävs i massor med sjukt mycket stress. Den flesta fisk får dö av sig själv med mycket lidande eftersom de ite fått ett hårt nog slag på huvudet. Vissa fiskar är bara bedövade när fenor skärs av och sedan när de "vaknar" känner de alla smärtor :(

Jag skulle inte riskera äta något sådant du inte fiksat själv ;)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

tlover
2014-04-18 06:49
#5

Jag skulle äta det vi producerar själv, det min man el andra jag känner fiskar (och som jag vet inte låter fisken tex kvävas på isen utan som faktiskt avlivar direkt som jag och min man lärt oss), vilt som min man jagar (han skulle aldrig skjuta om han inte var säker på skottet, tyvärr tänker inte alla så) ev ren om jag känner samen och vet hur det går till.

Jag skulle göra det för att jag tror på permakultur självhushållning före vegetarianism faktiskt när det gäller moder jord och det är antagligen det som vi kommer att göra här om några år.

Däremot kommer varken jag el min man (blandkostare för han äter kött 1-3 ggr/mån) äta mycket kött (1 gång/veckan av eget kött och sen fisk nån gång också är vad min man vill resten vegetariskt) även om jag börjar äta kött igen, det finns andra viktiga anledningar att hålla djur och såklart ska man inte hålla mer djur än vad som marken behöver.

l'm back

Endezeichen
2014-04-18 09:13
#6

Om jag skulle bli tvungen att börja konsumera kött skulle det mest önskvärda köttet vara från lamm och får. I och med att lam - till skillnad från kalv - skiljs av från sin mamma från halvåret, och jag tror att får och lamm är bland de som har det bäst i Sverige bland de djur som föds upp för att gynna oss. Nummer två skulle nog vara ko, förutsatt att det är köttko och inte mjölkko. I och med att jag tror köttkor blir ganska bra omhändertagna i Sverige. Nummer tre skulle nog vara insekter, i och med att det är väldigt lätt att missa det i godis, dylikt och att jag vet att det inte krävs någon större process att ha ihjäl en insekt, till skillnad från nötkreatur och dylikt. Således behövs inte insekter utsättas för lidande. Nummer fyra skulle nog vara kattkött, förutsatt att även denna kommer från Sverige. Visst skulle det vara obehagligt rent av vana att äta katt, men det är inte värre än annat kött och idag avlivas flera friska katter på katthem via våra skattepengar. Kött som bara dumpas någonstans. Jag vet inte vilken nummer fem skulle bli. Det är rentav svårt att tänka tanken att skada sensitiva varelser och äta lik.

Annons:
Sarah
2014-04-18 11:59
#7

Bara egenproducerat. Eller grannens tupp som gal i tid och otid :)

Intehärutandär
2014-04-21 12:40
#8

Hästköttet är det enda jag saknar och sniffar på då barnet får.

Fialialej
2014-04-21 13:26
#9

Jag hade isåfall börjat föda upp egna kaniner och kycklingar. Det lutar åt att det också kommer bli så i framtiden, eftersom min sambo äter kött, att vi kan producera för eget bruk. Kanske grisar också, men vi får se. Det är jud et där med moralen och magkänslan.

"På natten är alla katter svarta"

Endezeichen
2014-04-22 11:55
#10

Om det finns som alternativ så skulle jag gärna också köra egenproducerat. Lugna, tama djur som helt plötsligt och oväntat får dö på gården.

JodineFritzl
2014-04-22 12:19
#11

Enbart egenproducerat isåfall och enbart kyckling/kalkon. Skulle aldrig äta gris och nöt igen.

Jetaime
2014-04-22 17:35
#12

Att börja äta kött igen finns inte i min värld..

Endezeichen
2014-04-22 19:18
#13

#11 Varför inte nöt?

Annons:
IngaTrnqvist
2014-04-23 17:45
#14

Finns inte i min värld att äta animalier igen. Om det tvunget skulle vara något skulle det nog vara smaksatt mjölkchoklad..

Endezeichen
2014-04-23 22:28
#15

#14 Men mjölkchoklad är ju inte kött. Om det inte är vassle eller vasslepulver från produceringen av löpeost i den.

IngaTrnqvist
2014-04-23 23:08
#16

#15 komjölk bidrar också till lidande/utnyttjande av djur, så jag tycker det är lite samma sak.

Endezeichen
2014-04-24 11:20
#17

#16 Jo, i och för sig, men det ligger fortfarande inget dött djur eller djurdelar i själva produkten. Även om produktionen i sig garanterar död för både tjurkalven, kon när den är uttjänad och kons efterlevande när de är uttjänade…

IngaTrnqvist
2014-04-25 23:33
#18

#17 Eftersom komjölk och kokött går hand i hand tycker jag att det är lika illa att äta något av dem. Särskilt i produkter som innehåller komjölk (alltså chokladen) där det är svårt att veta varifrån mjölken kommer och hur korna har haft det.

Endezeichen
2014-04-26 08:23
#19

#18 Det är fortfarande inte kött, vilket var vad det frågades efter i tråden. Men okej…

Katthemsmatten
2014-04-26 20:29
#20

#6 Kan du redogöra för vilka katthem som får bidrag från dina skattemedel? Som volontär sedan ett antal år på ett svenskt katthem och med hyggliga kontakter i katthemsvärlden har jag svårt att känna igen mig i din beskrivning. Det finns katthem som har avtal med polisen om uppstallning av omhändertagna katter. För detta får de ett visst belopp för att täcka sina kostnader - under 10 dygn. Sedan ska katten överlåtas. Det katthem jag själv är verksam i är, liksom ett stort antal andra katthem, anslutna till Svekatt och har därmed en no-kill policy. Dvs. vi kan inte vara behjälpliga med att avliva katter som länsstyrelsen av någon anledning (oftast att katten är skygg) anser inte lämplig för omplacering och därför ska avlivas. Av de 5 katthem i Stockholms län som inför den förnyade upphandlingen av uppstallningsplatser som gjordes av polisen var det bara ett enda - privat drivet - som skrev under det dokument med en bindande SKALL sats där detta krav fanns med. Det är alltså inte en fråga om att det är en majoritet av katthemmen som avlivar fullt friska djur. Istället är det så att dessa ideella föreninger lägger ned summor, som ofta vida överskrider de summor som privatpersoner lägger på veterinärkostnader för sina husdjur för att rädda katter med sjukdomar som är behandlingsbara. Svenska katthem lever på donationer, testamenten, fadder- och medlemsavgifter samt, inte minst, genom att volontärerna skänker enormt mycket av sin fritid för att hjälpa hemlösa och övergivna katter. Ser fram emot din redovisning över katthem samt summor som kommer via skattsedeln, #6

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Ellenfyrkant
2014-04-27 19:35
#21

Katthemsverksamhet diskuteras någon annanstans! Vad tycker ni om skaldjur?

Mvh Ellenfyrkant

tlover
2014-04-27 20:07
#22

#21 det smakar päck 😃

nej hälldre egenuppfött kött än köpta skaldjur, däremot skulle jag själv el nån jag känner fångat det skulle det väl gå att tvinga i sig (jag överdriver inte skaldjur smakar jätteäckligt enligt min mening, men jag är ju från inlandet)

om inte det är sånt som kokas levande eller så (jag har ingen aning om hur man fångar, avlivar och tillagar skaldjur så det kanske går bort.

l'm back

Chinesecrestedlover
2014-04-27 21:46
#23

Det kommer aldrig hända så det är inget jag funderar på. Vegan for life 😃

carlas
2014-04-28 02:32
#24

#21 Ellenfyrkant, får man fråga i vilken tråd detta diskuteras?

Inlägg #20 är ju faktiskt en förfråga med info till #6, som motiverar sitt svar på TS fråga om vilket slags kött och varför, nämligen med hänvisning till det onödiga dödande och dumpande av katter som försiggår. Endzeichen verkar ha missuppfattat var, hur och varför detta dödande och dumpande sker. Detta kan påverka ställningstagandet. Ser inte hur detta inte hör till trådämnet. Känns bäst att låta Endzeichen svara själv, eller?

#22 Älskar skaldjur. Så till den grad att jag inte kan låta bli att äta dem, tyvärr. Är också från inlandet ursprungligen - insjökräftor!

tlover
2014-04-28 08:04
#25

#24 jag är för långt norrut för det, eller det ska finnas nån bäck i kommunen som har nån slags sötvattenmussla i sig men dom är ju fridlysta.

Här uppe äts ju surströmming istället vid den tiden men jag saknar inte det (däremot saknar jag torkat renkött)

l'm back

Endezeichen
2014-04-28 10:59
#26

Mina påståenden om att en del katter genomgår euthanasi på en del (jag sade aldrig "majoriteten") katthem grundar jag mestadels på det här: http://www.skrivunder.com/sluta_avliva_katter_med_mina_skattepengar . I och med att den här namninsamlingen fått mycket stöd från diverse människor räknar jag med att de själva har källorna. Om det nu har kommit sig att informationen som nått mig är felaktig, misstolkad eller ändrad så är det givetvis mycket bra. Och självklart känner jag till Svekatt.

Katthemsmatten
2014-04-28 11:46
#27

#26 Om du varit litet påläst så framgår att det är ett hundcenter som var anledningen till att man startade namninsamlingen. Inte ett katthem. Dessvärre tecknar polisen avtal med vad sjutton som helst oavsett djurart, för att fullfölja sitt uppdrag från länsstyrelsen.

Härmed lämnar vi detta och återgår till ämnet i tråden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Endezeichen
2014-04-28 11:53
#28

#27 Står ingenstans på presentationen att det var ett hundcenter som var anledningen till att man startade namninsamlingen. Där skrivs det om katter som blir avlivade. Inga hundcenter. Varför så tjurig?

Ellenfyrkant
2014-04-28 15:23
#29

#24 Tycker att frågor kring katthems ekonomi är OT och ville förhindra sidospår där den ena ber den andre om skatteuppgifter. Att diskutera avlivade av djur man skulle kunna tänka sig äta är helt okej. Men min känsla av #20 var att detta skulle styras in på ekonomi. Så det var bara i förebyggande syfte :) ingen skada skedd :)

Mvh Ellenfyrkant

carlas
2014-05-02 00:11
#30

#29 Jo men det är faktiskt skada skedd :(

Det behöver klargöras att den namninsamling som Endzeichen refererar till i #26 är skapad för att förhindra och stoppa det massavlivande av friska katter som sker på uppdrag av länsstyrelsen. Det handlar om etik i första hand, inte ekonomi, precis som vegetarism. Att Endzeichen känner på samma sätt framgår av #6:

"Jag vet inte vilken nummer fem skulle bli. Det är rentav svårt att tänka tanken att skada sensitiva varelser och äta lik."

Ekonomi spelar naturligtvis in, hela köttindustrin handlar om ekonomi! Att rädda djur till ett värdigt liv förutsätter också ekonomiska resurser, och att vi gemensamt bidrar till att skapa sådana. Så istället för att spekulera i att äta dumpade kattlik, läs om och skriv på namninsamlingen, allihopa! 👋: http://www.skrivunder.co/sluta_avliva_katter_med_mina_skattepengar

carlas
2014-05-02 23:24
#31

Litet putt 😉

Upp till toppen
Annons: