Annons:
Etikettdjuretiska-frågor
Läst 2892 ggr
Ellenfyrkant
5/8/14, 8:55 PM

Äta skaldjur?

Hur avlivas skaldjur man köper i affären? Någon som vet?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
*~HamsterHamster~*
5/8/14, 8:59 PM
#1

Beror ju på, vissa kastas i kokande vatten och vissa i varmvatten levande djur i isvatten, de är inte döda direkt annars så vet jag inte andra sett att avliva skaldjur.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Honestyisdead
5/8/14, 9:00 PM
#2

De flesta kokas. Isvatten avlivar man inte med. Det bara bedövar djuret.

*~HamsterHamster~*
5/8/14, 9:03 PM
#3

#2 Okej :) fast i båda fall dör de ju inte direkt och de dör inte alls i isvatten.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Honestyisdead
5/8/14, 9:07 PM
#4

3 De dör ganska direkt när man stoppar ned huvudet först i kokande vatten.tar någon sekund innan hjärnan är genomkokt.

Ellenfyrkant
5/10/14, 11:00 AM
#5

Har försökt googla lite. Hittar ingen som skriver om det som påriktigt har erfarenhet. Endel menar att de dör ögonblickligen, andra menar att de sett humrar försöka fly i en minut innan de dör. Endel skriver att alla inte har 100C vatten när de släpper i utan att de låter vattnet kokas upp med skaldjuret i vissa fall, särskilt med räkor som i regel alltid kokas ombord. Någon som har kompletterande info? Hur hanteras de djuren som inte kokas ombord?

Mvh Ellenfyrkant

Honestyisdead
5/10/14, 11:27 AM
#6

5 Man lägger dom i kokande vatten.  Finns inte en chans att dom lever i en minut.

Räkorna läggs i kokande vatten.  I alla fall på de båtar jag sett på tv. Sedan finns det säkert idioter som gör fel.

Annons:
Ellenfyrkant
5/10/14, 12:03 PM
#7

#6 Äter fu skaldjur själv? :) Hur tänker du? OM du äter, gör du skillnad på butfångat och trålat?

Mvh Ellenfyrkant

Honestyisdead
5/10/14, 12:08 PM
#8

7 jag älskar skaldjur. Tyvärr är det dyrt så det är priset som avgör och inte fångssätt.

AnnikaIII
5/16/14, 4:38 PM
#9

Jag säjer som Paul McCartney…."jag äter inget med ett ansikte" så är alla problem ur världen, alltså äter jag ägg och i bland mejeriprodukter…
🌺

Carpe momento

Hildgrim
6/6/14, 1:34 PM
#10

#9 Att problemet skulle vara ur världen är det nog inte. Själv så får jag mer dåligt samvete om jag skulle köpa mejeriprodukter/ägg från affären än skaldjur.

nlinds
8/8/14, 2:12 PM
#11

#10 håller med där.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Upp till toppen
Annons: