Annons:
Etikettlivsstil
Läst 11147 ggr
[moapetrova]
5/17/14, 9:32 PM

Vegetarian men äter kyckling?

Kan man vara vegetarian fast man äter kyckling?

Annons:
: )) kram
5/17/14, 9:42 PM
#1

Nej det är man inte🙂 som vegetarian äter man inga djur alls.

Hjärta

[Moa-]
5/17/14, 9:49 PM
#2

Nja, du kan ju äta vegetariskt och dessutom äta kyckling, däremot är du då inte vad som i folkmun kallas för vegetarian (vilket är ovo-lakto-vegetarianerna med korrekt terminologi). Demi-vegetarian är ett populärt uttryck för denna kosthållning, även Stockholmsvegetarianer (lite skämtsamt efter den våg som sköljde över vår huvudstad för något år sedan) gör detta med jämna mellanrum (vissa äter endast fisk). "Korrekt" terminologi för att äta som en ovo-lakto-vegetarian men även äta kyckling är pollotarian (vissa pollotarianer äter även fisk, och avstår helt enkelt från att äta däggdjur).

Livet är dock inte svart eller vitt, det finns inga rätt och fel i denna fråga, utan alla för äta så som känns bäst för just den individen. Oavsett om detta är kött, fisk, vegetariskt eller något annat.

grumpy19
5/17/14, 9:52 PM
#3

Vegetarian: äter inga djurprodukter.
Lacto vegetarian: äter mejeriprodukter.
Ovo vegetarian: äter äggprodukter.
Lacto-ovo-vegetarian: äter både mejeri och äggprodukter.
Pescetarian: äter mejeriprodukter, äggprodukter, fiskkött och skaldjur.
Demivegetarian: äter fågelkött och/eller fiskkött och skaldjur, mejeri- och äggprodukter. 
Så svaret är nej. Dock så kan personen kalla sig för demi-vegetarian. Viktigt att man i sådana fall säger att man är demi, så folk inte börjar tro att en vegetarian äter djurprodukter.

Medarbetare på vegan ifokus.

[moapetrova]
5/18/14, 8:39 AM
#4

Okej tack, då är jag alltså demivegitarian! :)

IngaTrnqvist
5/18/14, 10:02 PM
#5

Pollotarian brukar man kallas om man äter fågel, fisk, skaldjur, ägg, komjölk och vegetabilier.

grumpy19
5/18/14, 11:26 PM
#6

#5 En pollo-vegetarian äter inte fiskkött och skaldjur, det gör däremot en pesco-pollo-vegetarian (demivegetarian). 
Men, i mina ögon kan en person som inkluderar både animalier och vegetabilier i sin kost kalla sig för blandkostare, för det är det man är, även lacto-ovo-vegetarianer ("köttfria blandkostare"). Mjölk och ägg är ju lika mycket animalier som kött, och mjölk- & äggproduktionen innebär alltid (med försvinnande få undantag) att djuren plågas och dödas eller avlider i förtid.

Medarbetare på vegan ifokus.

Annons:
IngaTrnqvist
5/19/14, 12:12 AM
#7

#6 det verkar vara lite olika med det där, men de flesta källor jag kan hitta säger att en pollotarisk kost kan inkludera fisk. Den rätta benämningen borde vara pesce-pollo-lacto-ovo-vegetarian, men vem orkar dra hela den raddan? Personligen drar jag mig för att säga semi/demi-veg, eftersom det betyder "halv" och inte har någon exakt definition. Håller med dig om att det vore lättare om det vore svart på vitt - vegetarianer äter vegetabilier, blandkostare äter animalier. Men tyvärr är det inte så enkelt.

grumpy19
5/19/14, 3:44 PM
#8

#7 Sant, det står på många sidor att en pollo-vegetarian även inkluderar fisk och skaldjur i sin kost. Då är det kanske så. :) Dock, man behöver inte säga att man är "pesco-pollo-lacto-ovo" eftersom det är underförstått att en pollovegetarian även äter andra animalier, dvs. endast undviker nötkött. Men varför någon skulle vilja kalla sig för pollovegetarian förstår jag inte, då är det väl bara enklare att säga att man undviker nötkött. 
Men, det är ju så att vegetarianer endast äter vegetabilier och blandkostare inkluderar både animalier och vegetabilier. Vad är det som "inte är så enkelt"? :)

Medarbetare på vegan ifokus.

IngaTrnqvist
5/19/14, 9:50 PM
#9

#8 Jag håller med dig, förstår inte heller varför man måste ha ett namn för precis allting, det bara krånglar till det. 

Skulle jag beställa vegetariskt på en restaurang skulle det inte förvåna mig om jag blev serverad både ägg- och komjölksprodukter, säkerligen Löpe också. Det på grund av att orden är urvattnade och att ordet vegetarian i folkmun har kommit att betyda lakto-ovo-vegetarian. Så tyvärr måste jag säga att jag är vegan, även om det inte är sanningen.

Sarah
5/20/14, 3:10 PM
grumpy19
5/20/14, 8:23 PM
#11

#9 Jaha, ja då förstår jag hur du menade. Och absolut, visst är ordet urvattnat. Jag vet att det är jättevanligt att personer som äter mjölk och ägg kallar sig för vegetarianer, fast det är felaktigt. Och för att vara helt ärlig… om en person som äter ägg och mjölk kallar sig för vegetarian, då tycker jag att vilken person som helst som äter animalier kan kalla sig för det. Det börjar ju bli så, att personer som äter ex. kyckling, ägg och mjölk kallar sig för vegetarianer. Men det är synd, dels för att, som du säger, vegetarianer måste börja kalla sig för veganer, fast de inte är det. Då blir ju ordet vegan urvattnat, och tyvärr så börjar det ju bli så också. 

Angående Löpe ja. Det är något jag inte riktigt kan förstå, varför lacto-ovo vegetarianer undviker Löpe. Visst, det kommer ifrån kalvmagar. Men själva mjölkindustrin är ju fruktansvärd för alla djur involverade. Vi särar ju på kalvarna och deras mödrar så att VI ska kunna ta mjölken, och kalvarna, om det är pojkar, ja -- de slaktas. De kan ju inte producera någon mjölk. Så man sätter ju en efterfrågan på slakt av kalvar när man köper komjölk. Så varför någon lacto-vegetarian skulle bry sig om Löpe kan jag inte förstå.

Medarbetare på vegan ifokus.

JodineFritzl
5/25/14, 12:01 PM
#13

Självklart inte.

Annons:
moizzz
5/26/14, 9:55 AM
#14

Jag trodde att vegetarianer inte åt kött men mjölk och ägg och veganer inte åt något från djuren

IngaTrnqvist
5/26/14, 12:10 PM
#15

#14 en vegetarian äter ingenting från djurriket. Är man lakto-ovo-vegetarian äter man vegetariskt, ägg och mjölk. Veganism är en livsstil som går ut på att i minsta möjliga mån utnyttja andra djur. Kosten är bara en del av veganismen.

tlover
5/28/14, 10:35 AM
#16

#14 I vanligt tal är det oftast det som menas (även om många okunniga tror att man äter fisk som vegetarian också) Men rent hur det faktiskt är är det som #15 säger.

Sen finns det ju fler varianter, jag själv tex är ovo-vegetarian och äter alltså ägg + vegetariskt men inte mjölkprodukter (eller tex lakto-veg etc etc)

l'm back

VästkustFia
6/5/14, 9:21 PM
#17

Intressant ämne det här.

Undrar just vad man kallas om man gör som jag, äter fisk eller kött ett par gånger i veckan och lakto-ovo-vegetariskt resten? Funderar

Det har råkat bli så för att jag tidigt upptäckte att det finns god vegetarisk och vegansk mat och aldrig har förstått mig på den stabbiga svenska kött-och-potatis-traditionen. Har dock inga direkta planer på att bli veg(etari)an fullt ut, i alla fall inte för tillfället.

Man kanske kan säga att jag är en ovanligt grön blandkostare. Men det kanske inte behövs en beteckning för allting heller…

IngaTrnqvist
6/5/14, 9:32 PM
#18

#17 Blandkostare. Även om man inte är vegetarian kan man alltid äta det ibland. Många kör ju med köttfri måndag, t.ex. 🙂

tlover
6/6/14, 6:54 AM
#19

#18 blandkostare men man gör likadant som du fast äter kött lite mer sällan och han vägrar att kalla sig vegetarian eftersom han äter kött/fisk 1-2 ggr/mån

Men bara för att man är blandkostare behöver det inte betyda att man är en "kött är gött" person

l'm back

[niklaeri02]
6/25/14, 6:34 PM
#20

Jag undrar vad skillnaden mellan vegetarian och vegan är i denna diskussion?

Annons:
[niklaeri02]
6/25/14, 6:35 PM
#21

Okej, nu hittade jag det.

Upp till toppen
Annons: