Annons:
Etikettallmänt
Läst 3606 ggr
Joseful
7/12/14, 3:46 PM

Retad p.g.a grönsaker?!

Jag är en tjej på 13 år, och jag är vegetarian. I skolan får vi ibland ingen vegetarisk mat, så jag får bara äta grönsaker. Och när det väl är vegetarisk mat så blandar de bara i massa konstiga saker och kryddar det behäskeligt mycket. Så jag har vant mig med att bara äta grönsaker + pasta/potatis. Det konstiga, är nu att mina klasskamrater retar mig för att jag tar så mycket grönsaker. Jag fattar inte hur i hela världen de gör så! Jag blir så ledsen och arg! Själva tar de ett majskorn och en spaghetti och en milliliter köttfärssås (t.ex.). De kommer ju bli små pinnar tillslut! Och de kommer jag också eftersom jag bara äter grönsaker! En gång har det fallit sig in att det var nötkött i den vegetariska grönsaksbiffen. Vad jag försöker komma fram till med detta är att matpersonalen borde ta hänsyn till vegetarianer. Mamma är Vegan och håller på att övertala mig till att bli det. Vad tycker ni om det? Alltså det jag har skrivit.

Annons:
jossan...
7/12/14, 4:05 PM
#1

inte bra alls… om jag var du så skulle jag klaga till rektorn… du har rätt till vegietarisk mat i skolan:/

Gud vad bra jag stavar…

Endezeichen
7/12/14, 5:16 PM
#2

Skulle aldrig lita på köket om de skulle falla sig in att blanda in nötkött i vegetarisk mat. Hur fick du reda på det? Förmodligen äter dina vänner bättre hemma, eller småäter när de väl får igång hungern. Det är värre att bara äta grönsaker till lunchen, det är en hälsofara. Kan du ta med dig komplement till maten i skolan? Typ hemmagjorda biffar, lite bönor, linser… Linssås till pastan eller dylikt? Vad säger dina föräldrar om det? Särskilt din mamma som borde veta hur svårt det är eller ha förståelse i och med att hon inte äter något animaliskt?

[MARWAKE]
7/13/14, 9:19 AM
#3

Känner exakt igen mig. Jag är 12 är och äter bara vegetariskt i skolan, och väldigt mycket grönsaker. Och dem andra tycker jag är konstig. Dem andra protesterar när vi bara får vegetariskt. Be rektorn eller en lärare, eller köket för den delen. Klaga! Be om att få vegetariskt. Du kan till och med be kommunen om bättre skolmat. För att bara äta grönsaker är absolut inte bra. Nötfärs i grönskasbiff!? Nja låter inte som ett bra skolkök.

IceTee
7/23/14, 11:29 PM
#4

tror det ska gå att anmäla, för de nekar dig en varierad och hälsosam lunch!

Medarbetare på Skor iFokus

CupcakeGod
8/5/14, 9:51 PM
#5

Tänk så här. Vad hade skolledningen gjort om en muslim var tvungen att svälta pga att skolan enbart serverade gris? 

Det här är oacceptabelt, och förmodligen är rektorn fullt medveten om matsituationen.

Whippetgerbilen
8/30/14, 9:54 PM
#6

Jag brukar äta den vegetariska maten i skolan och den är typ oätlig… Hatar att dom som du sa ska blanda ner en massa saker och kryddor! Taskigt av dom att reta dig!😡Tycker att du ska prata med rektorn

Dogs is my world ♥

Annons:
Rumblebee
9/8/14, 6:02 PM
#7

Tycker du ska ta upp det med rektorn alternativt be din mamma prata med honom/henne. Klart att skolor ska servera mat som alla kan äta av. För ska du ta ned dig mat hemifrån så ska du ju få ersättning för det om jag inte är helt ute och cyklar nu

[Wraith]
9/19/14, 6:46 AM
#8

Jag tycker inte heller att du ska ta åt dig åt av dina klasskompisars elaka ord. Detta visar bar deras okunskap, där det är tufft att äta kött, hur lite det än må vara. Om de hade satt sig in vad de egentligen äter så hade de nog satt maten i halsen.

Men DU måste självklart se till att få ordentlig mat i skolan, grönsaker i alla ära men om du inte får bra mat så kommer du får brister i kroppen och det vill du inte. Du har all rätt att få en bra mättande lunch! Om inte så hade jag tagit med egen matlåda. Prata med rektorn! Om det inte funkar så ge inte upp, anmäl!

Lisart
9/23/14, 11:09 PM
#9

Jag tycker att du verkar häftig som står på dig, fortsätt med det! Önskar att jag också hade avstått kött redan när jag var i din ålder.  Dina köttätande klasskamrater borde ta efter dig. Strunta i dem, det är ju du som gör rätt. Håll ut, i högstadiet är många sådär barnsliga. Antar att de kommer ikapp dig i mognad om några år.  Det är bara till att hoppas att de någon gång kommer förstå att det inte är fel att äta vegetariskt ibland. 

Däremot är det fruktansvärt dåligt av skolan att inte erbjuda vegetarisk mat. Nu vet jag ju inte anledningen till att du är vegetarian men det borde ju behandlas som specialkost/allergikost tänker jag. Skulle de vara lika slarviga mot någon som är allergisk mot gluten? Dessutom kan det väl vara så att man blir känslig mot livsmedel som man inte äter, du kanske skulle kunna bli sjuk om du fick i dig kött? 

Jag skulle ta hjälp av min mamma och försöka prata med den högsta möjliga ansvariga i kommunen eller liknande. Någon form av kostchef, såhär får det ju bara inte gå till.  Ge inte upp!

[Wraith]
9/26/14, 5:50 PM
#10

#9 Jag tycker inte att vegetarisk kost ska behandlas som specialkost. Då faktum är att ALLA mår bra att dra ner på sin köttkonsumtion, även om man inte vill bli vegetarian. Den överkonsumtion som sker idag är inte normalt och inte sunt. Så vegetarisk mat borde alla kunna serveras varje dag om man väljer så, för som sagt alla kan äta vegetarisk kost och borde bli ett normalt val inte specialval.

Upp till toppen
Annons: