Annons:
Etikettmatprat
Läst 4542 ggr
NuiCic
9/10/14, 10:11 AM

Sojagranulat/sojafärs?

Jag undrar hur man smidigast gör egen sojagranulat? Helst utan att använda allt för avancerade köksmaskiner.

Räcker det med att koka sojabönor och sedan hacka/strimla dem till önskad storlek? Sojafärs eller granulat brukar dessutom ha en mer brunaktig färg. Får man denna genom att tillsätta soja?

Sen undrar jag helt enkelt vad skillnad på sojafärs och sojagranulat?

Såvitt jag förstår är granulat i kornform och torkat och inte förvällt medan så är fallet för sojafärs, eller har jag fel?

Tack på förhand!

Annons:
tlover
9/10/14, 10:16 AM
#1

Vad jag vet kan man inte göra sojafärs/sojagranulat hemma, Det är ju mer än att bara mixa sojabönor som dom gör på fabrikerna för att göra det.

Ev skulle man kanske kunna göra nått liknande på sojamjöl (vad jag förstår är det det dom har som bas)

Men du skulle kunna testa att göra seitan och mala det (om du tål gluten), det är nog det mesta lika i koncistens, smak och färg som jag kan komma på.

Men det kan ju finnas nån som vet bättre.

l'm back

NuiCic
9/10/14, 10:28 AM
#2

Tack för ditt svar och du får upplysa mig om vad seitan är, för det har jag dessvärre inte koll på.

De inlägg jag här sett här handlar om okara som då skulle vara samma sak som sojagranulat. Okaran är då en restprodukt från sojamjölkstillverkning, där man då som jag antar tar hand om massan som inte blir mjölk och torkar.

Men borde inte massan bli mer smulig/kompakt och inte riktigt kornig. Har gjort havremjölk och mandelmjölk någon gång och kan då bara relatera till det som inte blir mjölk där.

Sen undrar jag hur ni som har gjort det gör sojafärsbullar? På anammas hemsida (http://anamma.eu/sv/prodVegofars.php) så står det att man kan tillsätta majs-eller vetemjöl för att forma färsen. Har någon erfarenhet av detta och fungerar det bra? Eller borde jag tillsätta något annat? Som vatten, mjöl, ägg? 

Som svar på din fråga så tål jag gluten.

Jag äter en lakto-ovovegitarisk kost.

tlover
9/10/14, 10:35 AM
#3

#2 Seitan är vetegluten, ett fakekött du kan göra hemma som är 2000 år gammalt eller sådär (ev äldre minns inte riktigt).

Okara är inte alls som sojafärs/sojagranulat man köper (det är som en massa eller vad man kan kalla det) men visst kan man använda det, det har bara inte samma koncistens, samma färg eller samma smak.

Jag använder sällan fakeprodukter så jag har aldrig gjort sojafärsbullar men sojabönbollar, tofubollar och okarabollar har jag gjort (och andra bönbollar). Oftast behöver man tillsätta nått som får det att hålla ihop bättre, jag brukar använda havregryn men man kan använda tex potatismjöl, majsmjöl/maizena, vetemjöl, kikärtsmjöl, ägg, sojagrädde eller nått annat man kan komma på som binder. Så jag gissar att du kan använda vilket bindemedel du vill, du får helt enkelt bara testa dig fram till vad du tycker om.

l'm back

NuiCic
9/10/14, 11:09 AM
#4

Bönbollar av alla dess olika slag låter gott! Det får man prova på. Har hittills bara gjort lins- och bönbiffar. Inte bollform men tänkte ju som sagt att jag skulle prova på detta. Detta kan man ju variera i vad man använder för råvara (blir ju lite roligare då och inte lika ensidigt).

Vad menar du med fakeprodukter? Råvaror som liknar kött i sin struktur eller vad? Eller att man inte har tillagat rätten rån grunden?

tlover
9/10/14, 11:30 AM
#5

#4 Fakeprodukter är vad jag kallar div olika produkter som är gjorda för att imitera kött som tex Quorn, sojafärs, sojakorv, sojaost etc

Det är väl praktiskt ibland men dyrt så jag använder det sällan (jag gör däremot så och då egna "fakeprodukter" som tex låtsasost, sojamjölk, soyghurt, tofu och förut seitan men då blir det mycket billigare.

l'm back

Upp till toppen
Annons: