Annons:
Etikettallmänt
Läst 2861 ggr
AnneCaMillan
2014-10-22 15:37

Nybliven! laktos&gluten intolerans? Hjälp!

Hej! 
Jag kanske har lagt tråden helt fel, men jag visste inte vart jag skulle lägga den. 
Jag har funderat länge på att bli vegetarian. Idag bestämde jag mig och slog klubban i bordet. Alltså nybliven vegetarian som behöver massor med hjälp och input!

Jag har lite olika magproblem och ska bland annat undvika kolhydrater och gluten. Laktos ska jag helst inte äta öht. Socker är också något jag bör undvika. 

Så min fråga, går det? Jag har inte hunnit kolla på jätte mycket recept ännu men det slår mig att det är en del gluten i ganska mycket. 

Finns det flera som mig? Är det okej att äta laktosfritt? Tror nästan att jag måste behålla laktosen, eftersom det försvinner väldigt mycket annat? 

Finns det något speciellt jag bör tänka på? Hur får man i sig rätt protein? jag tränar en del och dricker några proteindrinkar. Hur ser man på innehållsförteckning att det är animaliskt i? Förlåt, jag är mega nybörjare i det här ämnet. Men efter att ha varit äcklad utav köttet, kötthantering, hur djur behandlas ect så fick det till slut ett stopp. 

Jag har gjort att qorn inte är så bra för miljön, stämmer det?

Vad har ni för tips för frukost? Bröd är helt uteslutet. Även havregrynsgröt går bort. (Managrynsgröt ska vi inte prata om öht). Idag består min frukost utav mycket ägg. Skulle gärna vilja byta ut, men vet inte med vad. 

Godisråttan nr 1 sitter här, finns det något godis som är vegetariskt? 

Vi börjar väl där :) Hoppas det finns någon eller några som vill hjälpa mig! :)

Annons:
tlover
2014-10-22 15:53
#1

Jag äter ovo-vegetariskt och dessutom mjölkfritt, glutenfritt (eller jag försöker), nötfritt och äter inte heller vissa råa frukter/grönsaker tex morötter, äpllen, päron, stenfrukter m.m.

Jag äter däremot kolhydrater och socker (min mage är snarare känslig för fett).

Mina tips är

Satsa på baljväxter och laga mat från grunden, då behöver du inte oroa dig för att gluten är gömt nån stans.

Varken jag eller min man (som främst äter vegetariskt) har druckit proteinpulver hur mycket vi än tränat så mitt tips är att skippa det, det är väldigt få personer som behöver det.

Protein kan du få i dig via baljväxter (bönor, linser och ärter), frön och nötter tex se bara till att äta något med protein till varje måltid så klarar du dig (dvs istälet för en köttbiff blir det en bönbiff, istället för köttfärs i en pastasås tar du linser etc).

Till frukost äter jag ju havregryn (jag tål ju kolhydrater) men kanske nått på ägg skulle vara nått. Mellanmål är svårast för mig och då blir det oftast rostade fröer + torkad frukt el kokt/stekt ägg. Men det finns ju laktosfria (och mjölkfria) mejeriprodukter om man känner att man har råd med det så man kan ju tex äta laktosfri yoghurt/soyghurt med något (tex fröer) till frukost eller mellanmål.

Om du nu ska äta socker så finns det en hel del godis som är vegetariska, mjölk och glutenfria tex mörk choklad, vissa hårda karameller, viss lakrits (men viss lakrits innehåller gluten) etc det finns listor inne på vegan iFokus men dessa kan ju innehålla gluten så det får du kolla upp.

l'm back

Jullanhugo
2014-10-22 15:58
#2

Det finns jättemycket vegetariskt och veganskt godis! Goody good stuff, som är ett godismärke, är vegetariskt och är nog även veganskt Mörk choklad, dock är inte alla mörka choklader veganska så kolla. Soyghurt finns ju också, havremjölk, mandelmjölk, cashewmjölk osv. Jag försöker undvika mjölk och att äta för mycket kolhydrater(då jag har en del krångel med magen) och det tycker jag funkar bra.

Du kan ju göra maträtter baserade på frukt, grönsaker, nötter, tofu, svamp osv. Finns så mycket! Äter du mycket frukt och grönt får du ju i dig vitaminer du behöver, protein får du från ärtor, bönor, linser, nötter, baljväxter. Sålänge du inte har problem med näringsupptaget eller dylikt så dör du inte av att inte äta bönor och ärtor varje dag. En del protein finns även i grönsaker.

Ehm, ja hade kunnat fiska upp ett bättre svar men jag orkade inte tänka så mycket.

Lycka till!

Lustgas
2014-10-23 09:41
#3

Att undvika mjölk är ganska lätt tycker jag - är bara att tänka som en ovo-vegetarian. Ersätta vanlig mjölk med havremjölk eller snarare typ mandelmjölk om man nu är glutenintolerant. Eller gör egen! Vet att man kan göra av allt från nötter (typ hasselnötter) till solrosfrön. Om du äter ute så är det bara att säga att du är vegan/mjölkproteinallergiker. :)

Gällande övrig mat, så ååh, älskar rotfrukter av alla de slag. Speciellt nu om hösten, hihi. Och som övriga skriver så är det i övrigt bönor, linser, nötter och frön som gäller. Både bönor och linser går att använda istället för kött till i princip allt. Är bara det att få uteställen har förstått det än.

Jag dricker en vegansk proteinshake som är baserat på ärtprotein. Den funkar för mig! Beställde min på gymgrossisten. :)

Kan du äta glutenfria produkter, alltså till exempel havregrynsgröt baserat på glutenfria havregryn? I så fall kan det ju vara ett alternativ. Eller annan sorts gröt, eller fröknäcke? 

Angående frågan på hur man ser att det är något animaliskt i: Tja, det beror ju på hur sträng du är. Vissa utesluter mjölk- och/eller äggprotein, andra gör det inte. Gelatin är animaliskt. Vissa vill inte äta honung. Om något innehåller kött, fisk eller dylikt, så är det givetvis animaliskt. Men det tror jag du redan visste. ;)

Quorns inverkan på miljön beror  väl främst på var det är producerat. Nackdelen är att det innehåller äggvita - och från vilka höns som är uppfödda på vilken föda kan ju vara ganska dåligt för miljön. Oftast är det soja, som utöver väldig regnskogsskövling brukar besprutas med bekämpningsmedel som är så giftiga att de är förbjudna inom EU. Dock anser de det helt okej att importera från till exempel Brasilien, där bönderna skadas och kan drabbas av väldiga nervskador av dessa medel. Så i miljöaspekten så är egentligen sojaprodukter som odlats utanför EU bland det sämsta man kan äta (inklusive alla de djur som fötts upp på den). Vilket val man gör utifrån denna aspekt är dock upp till en själv. :)

Sarah
2014-10-26 22:02
#4

Är vegan och äter inte snabba kolisar, vilket tar bort pasta och bröd nästan helt. Gillar visserligen glutenprodukter (seitan) men bygger maten runt bönor, linser och ärtor. Självklart är det ok att äta laktosfritt eller tom mejerifritt :) /tränande vegan.

Upp till toppen
Annons: