Annons:
Etikettallmänt
Läst 1010 ggr
[TanatosNyx]
10/22/14, 3:47 PM

Massa matkrångel och allergier, behöver hjälp

Halloj!

Jag är egentligen inte vegetarian (om än en stor djurvän), men nu är jag gravid och alla köttprodukter smakar bokstavlig talat fan! Jag kommer inte runt problemet att kött gör mig spysjuk. Så då är ju steget in på den vegetariska banan rätt så logisk. Jag är dock även allergisk emot: nötter, baljväxter (även soja), stenfrukter, i princip all frukt och en god del kryddor (bla selleri). Jag är även allergisk emot ägg. Tomat tål jag inte heller. Morötter är tveksamt.

Så, nu står jag totalt handfallen med maten! Har ni minsta lilla tips på vad jag kan äta så är jag jättetacksam! Just nu är det mest potatis med sås, potatismos, stuvade makaroner och annat mindre bra jag smackar i mig utöver mackor. Ändå rasar jag i vikt (ligger på gränsen till undervikt, ganska obra som gravid, jag behöver näring!).

Annons:
tlover
10/22/14, 4:01 PM
#1

Kanske är seitan något? Det är ett "kött" gjort på gluten som man kan tillaga som kött (finns att köpa färdigt och man kan också gör det från grunden).

Tål du frön? Fröbollar är riktigt goda tex och mättande (jag tål inte heller nötter men jag tål frön, men då är det ju en korsallergi för mig så det kan vara annorlunda för dig).

Svamp kan man också använda som köttsubstitut men eftersom det innehåller få kalorier och du är gravid kanske du inte ska äta svamp varje dag.

Mejeriprodukter kan man ju också använda men jag har inte ätit det på flera år så exakt hur du ska använda det vet jag inte.

Men jag skulle fråga barnmorskan om remiss till dietist eller liknande eftersom du har fått sån avsmak till kött och har så många matallergier.

l'm back

Stallmima
10/22/14, 11:49 PM
#2

Kolla in Anammas produkter

tlover
10/23/14, 9:43 AM
#3

#2 Men anamma är väl gjort på soja? De flesta innehåller då inte gluten (det näst vanligaste efter soja enligt min erfarenhet) det vet jag för jag tål inte gluten.

edit: kollade på deras hemsida och alla deras produkter innehåller soja el kikärter

l'm back

Sarah
10/26/14, 10:00 PM
#4

Seitan borde ju fungera, hur är det med fröer? Qinoua, pumpafrön, hampafrön osv. Det är proteinrikt och i övrigt nyttigt.

Upp till toppen
Annons: