Annons:
Etikettmatprat
Läst 1266 ggr
illernettan
2014-11-11 11:32

Hur mycket av varje?

Hej allihop :-)

Jag har tänkt börja äta mer vegetarisk men undrar hur mycket jag ska äta? Jag är en person som behöver riktlinjer när det gäller min mat.

I vanliga fall ska jag äta cirka en dl kolhydrater, 100-150 gram proteiner plus grönsaker. Men hur mycket vegetariska proteiner behöver jag för att klara mig? Blir det samma som kött-proteiner?

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Annons:
Sarah
2014-11-17 21:12
#1

Hmmm, protein som protein, nästan. Baljväxter innehåller mycket protein, men man ska tänka på att variera sig och kombinera med annat. De flesta innehåller ungefär samma mängd som kött. Låter som väldigt mycket protein, men det ska jag inte lägga mig i :)

Sarah
2014-11-17 21:13
#2

Däremot är det en del kolhydrater (långsamma) i baljväxter, så vill du inte äta så mycket av det så han det vara bra att hitta en annan proteinkälla. Hur är det med gluten (seitan)och färdigprodukter? Kan du/ vill du äta det? Seitan är rent protein.

illernettan
2014-11-18 17:00
#3

#1 Som sagt, jag är nybörjare och vet inte så mycket om vegetarisk mat förutom sallad osv. Jag behöver något att utgå från för att sedan exprimentera själv. Men då vet jag på ett ungefär hur mycket protein det ska vara.

#2 Jag undviker vitt mjöl och håller mig till havre, råg och korn. Har aldrig smakat på seitan och vet inte vad det är. Har testat qourn men fick lära mig att det inte var så bra att äta. Minns inte varför nu.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Sarah
2014-11-18 21:47
#4

Seitan är en köttersättning gjort på gluten. Jättegott för den som inte är glutenintolerant :) Qourn är ganska processat, så det är väl vad en del har emot det. Andra tycker att det är en jättebra källa för protein.

illernettan
2014-11-19 08:42
#5

#4 Vart hittar jag seitan? Lat som jag är, får det inte bli för krångligt 🙂

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Sarah
2014-11-19 09:39
#6

Ute i din lilla håla kan det vara svårt gissar jag :P men åker du förbi en hälsokost kan du hitta glutenmjöl. Sen kan du göra underbar mat från exempelvis härifrån www.vardagsmatad.se :)

Annons:
illernettan
2014-11-20 18:50
#7

#6 Hrm, så litet är väl inte Skövde 😉. Tack för tipset om hemsida, ska kollas upp 🙂

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Upp till toppen
Annons: