Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 2884 ggr
Maja
11/18/14, 3:50 PM

Vegetarisk Low Carb?

Jag är vegetarian. Inget kött, ingen fisk, inga skaldjur. Ingenting sådant alls. Jag äter dessutom så få kolhydrater som möjligt eftersom min diabetes fungerar bättre så (alltså Low Carb = inget ris, pasta, potatis, bröd, socker eller liknande). Mejeriprodukter vill jag helst dra ner på så mycket som möjligt, då min mage kan börja klaga om det blir för mycket av det.

Många recept som jag hittar innehåller både linser, bönor och femtioelva andra saker som är fullbombade med kolhydrater som irriterar mitt blodsocker.

Jag börjar bli lite trött på att bara äta tofu, ägg, broccoli och blomkål i femton olika varianter. Visst, lite mer variation än så får jag, men det känns ändå som att det vore kul med lite mer nya idéer.

Så… Har ni några bra idéer på schysst Low Carb-mat?

Annons:
Sarah
11/18/14, 9:48 PM
#1

Seitan? Äter du quorn?

Maja
11/19/14, 1:23 AM
#2

Seitan baseras ju på vete = gluten = många kolhydrater, så det går bort.

Quorn har jag precis stekt till lunch. Quornfärs med någon egen variant av tacokrydda + lite riven ost + skivad tomat. Så det går ju! 🙂

Sarah
11/19/14, 9:40 AM
#3

nej gluten = 100% protein och 0 kolhydrater :) Det är tvättat och all stärkelse är borta.

Sarah
11/19/14, 9:40 AM
#4

gluten är alltså veteprotein.

Lustgas
11/19/14, 10:14 AM
#5

Hur är det med frön och nötter? :)

Maja
11/19/14, 10:47 AM
#6

#3 - Ahaa, googlade nämligen och så vete/gluten. Men spännande! Har dock aldrig sett det här i butikerna men får fråga runt efter det så kan jag prova. 🙂 Tack!

#5 - Det går, de flesta i alla fall. Vad kan man göra för kul av det tänker du? 🙂

Annons:
Sarah
11/19/14, 12:44 PM
#7

kan vara svårt att hitta, finns på en del ställen där de har bra vegoutbud, annars kan man göra själv från glutenmjöl. 

www.vardagsmatad.se har bra recept.

Maja
11/19/14, 1:05 PM
#8

Tack!

Haha, jag bor i Australien, landet som älskar kött av alla dess typer. På deras motsvarighet till ICA/Hemköp finns det typ 3-4 olika vegetariska saker och de har gelatin i 90% av grädde/yoghurt/smör…

Lustgas
11/20/14, 2:37 PM
#9

 Nötter går att ha i wok och pastarätter (typ cashewnötter till det förstnämnda, valnötter till det sistnämnda), medan till exempel pumpafrön och solrosfrön är superb till att rosta och sedan servera till pastarätter eller släta grönsakssoppor (morotssoppa med rostade pumpafrön är  mumma!). Om du nu inte vill äta just pasta, så kan man ju ersätta det med strimlad, lättkokt zucchini. Jordnötter brukar ju tillsättas i många asiatiska rätter. Om jag får spåna lite på egen hand, så vet jag att valnötter passar himla bra i grönkålspaj - men eftersom du helst undviker den degen, så tror jag det finns recept där man gör den av främst frön? Därutöver är det gött att tillsätta till gröt, smoothies och yoghurt. Sedan finns det nog en hel del inspiration att söka i raw food-recept :)

Maja
11/20/14, 10:57 PM
#10

Tack så mycket! Bra idéer! 🙂

nilu
11/29/14, 6:33 PM
#11

#3

Vet inte om jag fattar (läser) fel, men om mjölet man använder när man gör seitan innehåller gluten, som är ett protein, blir det inte då mer gluten i produkten eftersom man sköljer bort stärkelsen och bara proteinet (glutenet?) blir kvar?

Sarah
12/1/14, 9:06 AM
#12

#11, jo, seitan är gluten. Det kan mao inte bli mer gluten i en produkt än vad det är i seitan.

Upp till toppen
Annons: