Annons:
Etikettrecept-övriga
Läst 1667 ggr
[Älskamig]
11/30/14, 9:18 PM

Tips på god & billig veg.mat?

Har ni tips på god & billig veg.mat? 

I veckan som kommer ska jag äta bönbiffar med broccoli och vitlökssås (egengjord), och en annan dag tomatsoppa (egengjord). Hade gärna velat ha fler tips och idéer. Är inte så mycket för tofu och qorn eller så, så vill ha tips på annat man kan laga. Mycket grönt och sånt. Gärna kryddigt (inte jätte starkt dock!). 😊

Annons:
Sarah
12/1/14, 9:08 AM
#1

Jag gör mycket baljväxtgrytor. Kan varieras i det oändliga och ätas med eller utan tillbehör. Fattiggryta kan vara linser, tomater och lök (och kryddor såklart) bara och ändå vara gott och mättande.

bearmeanswolf
12/27/14, 10:04 PM
#2

Gör en dhal (indisk linsgryta) med basmatiris och en raita (yoghurtsås). Väldigt billigt och galet gott. Kan varieras oändligt mycket. För en riktigt god dhal krävs riktiga indiska kryddor vilket du inte finner på konsum, men bara finner i orientaliska affärer. 

Dhal kan göras på röda linser, svarta linser, gröna linser, delade mungbönor, delade kikärtor, delade gula ärter o.s.v.

Den vanligaste som görs brukar vara den på röda linser.

Basen är hackad gul lök och kryddor, frästa i olja (och smör eller ghee om du inte är vegan), sedan tillsätts krossad tomat, ev. lite tomatpuré, röda linser och vatten och det kokar tills linser är helt mjuka och det blir som en gröt-aktig konsistens.

Kryddor: färsk vitlök, färsk  ingefära, chili (om du vill ha, behövs inte),  mycket spiskummin, en näve curryblad, lite mindre korianderfrön, och ännu mindre  bockhornsklöverfrön, lite senapsfrön, lite kanel eller kardemumma (behövs inte, man kan vara gott), salt. Kryddorna ska allts vara malda, förutom senapsfröna, de kan vara hela.

Jag brukar köpa mina kryddor hela och maler de själv (lite överkurs kanske för gemene man).

Basmatiris (indiskt ris). Koka ris. Kan varieras i det oändliga. Kokosris. Gurkmejaris, kryddris.

Raita (yoghurtsås): Mild naturell yoghurt, smaksätt med honung eller annat sötningsmedel, lite salt, te.x kardemumma och kokosflingor och svarta senapsfrön (rostas tills de poppar i het torr panna).

Du finner recept  på dhal om du googlar efter det, men de flesta svenska recept är ganska tråkiga. de viktigaste kryddorna i dhalen är vitlök och ingefära och spiskummin. seda blir den godare med malda bockhornsköverfrön, curryblad och korianderfrön, Lycka till!

Lavine
12/28/14, 9:44 PM
#3

Gryta med gröna linser och kokosmjölk. Övriga ingredienser jag brukar ha är lök, buljong, krossade tomater, banan och currykrydda, men man kan ju ta det man har och gillar själv. Gärna med hackade cashew till servering.

Upp till toppen
Annons: