Annons:
Etikettmatprat
Läst 3784 ggr
bearmeanswolf
12/26/14, 10:14 PM

Vegetarisk Kock ger råd och hjälp

Hej. Jag är vegetarisk kock sedan 15 år, med massa erfarenhet, vilken jag gärna delar med mig av. Skicka ett mejl eller fråga här så ska jag svara så fort jag kan för att hjälpa er i köket!

Vänliga hälsningar, kocken

Annons:
Tant Grön
12/27/14, 10:35 AM
#1

Hej! Har en massa saffran över. Har du något bra recept på mat med saffran?

bearmeanswolf
12/27/14, 9:34 PM
#2

Mina tips skulle t.ex. vara en saffrans- couscous eller saffrans-falafel, saffrans- och citron-risotto (kryddas med vitt vin, saffran, citronskal från ekocitroner och lite citronjuice), och så självklart parmesanost) eller morots- och saffranssoppa med torr-rostade hela fänkålsfrön. Googla så finner du recept på dessa. Eller en 'falsk' fisksoppa med saffran. Skiva grönsaker som t.ex. purjolök, morot, palsternacka och t.ex. broccoli eller liknande, fräs hastigt upp i olivolja med hela fänkålsfrön och vitlök, vitt vin, saffran och lite buljongpulver. Ha i någon alg,  t.ex. wakame för att ge havssmak. smaka av med lite vanlig grädde eller Oatly grädde, salt och peppar. Har tyvärr inga recept att ge dig, men lite generella idéer. Lycka till!

Tant Grön
12/30/14, 3:20 PM
#3

Tack, vilka bra tips, allt låter väldigt gott! Skall bli spännande att prova. 🙂Speciellt riset.

Nu undrar jag om du har några bra tips på vegetarisk pizza. Pålägg, krydda, vilken ost är bäst m.m.

bearmeanswolf
12/30/14, 9:50 PM
#4

Vegetarisk pizza.. Tja.. Vad du tycker är gott, skulle jag väl svara..?

Ost: Mozarella (buffelmozarella godast), parmesan (lite tillsammans med andra ostar)… om man gillar sånt, så kan man ju ha festost eller getost - chevré. En ost som smälter bra men med mera 'vuxen' smak är: Taleggio.

Pålägg: Traditionella pålägg --> Aubergine (skär i skivor, salta och lägg i durkslag för att 'vattna' ur dem, baka dem i ugnen på 150 grader tills mjuka,ta ut och  ha sedan på pizzan), Zucchiniskivor, Goda oliver, riven vitlök,  et.c, listan kan väl göras hur lång som helst, de flesta grönsaker kan du ha på pizza.. (kanske inte morot och potatis då, även om det säkert går med rätt tillbehör..)

Sedan kan du ju göra en icke-traditionell pizza. Gör en pizzadeg, blanda crème fraîche, flingsalt, grovmalen svartpeppar, några droppar tryffelolja om du gillar det, och hackad färsk rosmarin, bred på pizzadegsbottnen, lägg på ost och slutligen fint skuren palsternacka eller rotselleri (kan skäras i c:a 1 cm tjocka bitar, men då kan du ånga/koka dem först så de blir mjuka, torka dem torra och lägga på pizzan, strö över mer salt och strössla över mer hel rosmarin).

Fialialej
1/3/15, 2:29 PM
#5

Har du tips på hur man får till extra mustiga grytor med köttlångkoksfeeling?

"På natten är alla katter svarta"

bearmeanswolf
1/5/15, 10:25 PM
#6

Det kommer aldrig bli som med kött, men man kan få till goda, mustiga vegetariska genom att 'fuska' med rödvin, lök, (vild om det finns) svamp, enbär, rotfrukter (rotselleri, palsternacka, morot et.c.) tomatpuré, tamari och t.ex. timjan, och rosmarin. 

Låt det koka ihop länge. Börja med att fräsa löken tills den blir gyllenbrun och karamelliseras. ha resten av ingredienserna. 

Enbär, rosmarin och rotselleri (och även svamp) ger en ´vild´ smak, rödvinet och tomatpurén fylligheten.

Du kan bara följa vanligt långkok recept eller liknande, bara ta bort köttet ur receptet. Kött kan bytas ut mot t.ex. sojakött om du gillar det, eller t.ex. kidneybönor vilka funkar fint. dessa suger upp smaken av grytan.

Lycka till.

Annons:
tlover
1/6/15, 10:52 AM
#7

#6 Konstigt då jag gör den godaste "köttgrytan" Av alla enligt min svåger.

Mitt tips för att få till mustighet i grytor är torkad svamp (färsk svamp har inte alls samma umami) och använder man låtsaskött så ska det fräsas först är det bönor så kan man med fördel marinera dom men ha i dom på slutet (men gärna låta resten av ingredienserna koka länge).

l'm back

bearmeanswolf
1/6/15, 5:11 PM
#8

#7 Du är väl en väldigt duktig kock :-) Det jag menar är att det kommer aldrig smaka som med kött om det är vad man är efter, men man kan komma väldigt nära med rätt ingredienser.

tlover
1/6/15, 5:18 PM
#9

#8 Min pappa var en duktig kock, inte jag.

Man kan då däremot komma så nära kött att man kan lura en köttätare att det är kött (det var däremot inte medvetet) så ganska nära borde man kunna räkna med att man kan komma smakmässigt.

l'm back

Tant Grön
1/9/15, 12:42 AM
#10

Jag gjorde dom här julköttbullarna    https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/v/vegetariska-julkoettbullar-med-stekt-groenkaal/
och smeten blev väldigt bra, dom höll ihop bra när man stekte. Skulle vilja göra dom  med andra kryddor, så dom inte smakar jul. Kanske har du några bra idéer? 🙂

Upp till toppen
Annons: