Recept: Övriga

Protein!!!

2015-01-27 22:20 #0 av: dansafastingenser

Jag är en tjej på 15 år som är 175cm och väger runt 68kg.
Jag kommer ifrån en lång svältperiod och självskadebeteende som jag fanimej försöker lämna bakom mig och gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt.

Men jag har ju missat en JÄVLA MASSA protein etc. under en lång tid och jag förstår att jag måste äta mer än 800kcal/dag för att rätta till allt igen men jag behöver råd. Min familj är lat och vi äter pasta VARJE dag och det är äckligt och tråkigt.

Har någon en ide på proteinrik mat som är god, lätt att laga och (billigt eller dyrt bryr jag mig inte om) som jag kan ha med mig till skolan? Min skolmat smakar skit så jag vill ju äta nåt som lunch.

Någon ide på nåt simpelt? Typ sallad i en låda är nyttigt men med tex krydda på detta gör allt godare! Eller typ nåt man kan springa fröbi ica och köpa på morgonen påväg till skolan??

SNÄLLA.


Jag har precis läst en tråd om proteinbrist men det kom inte fram något jag kunde använda mig av. Jag har varit vegetarian ett tag och börjar till och med äta mer veganskt vilket är vackert men hur som helst- jag har börjat gymma men har svårt med att skaffa mig muskler och att bränna bort fett.

Jag behöver fan mer protein!!!
Någon ide? Snälla.
Jag svimmade typ hela tiden pga svältperioden och detta hände i skolan också! Jag var nära på att dö under en Idrottslektion! (åkte ambulans skit fort) Fatta va stelt!!

Snälla hjälp. ALL HJÄLP ÄR NÅT!!
Jag skulle verkligen uppskatta en massa proteinrik mat i ett recept som är simpelt, nyttigt, gott och hälsosamt men också gärna fettfritt<3

Anmäl
2015-01-27 22:25 #1 av: Saffran0Spice

No 1 - 175cm och 68kg? Du behöver INTE gå ner i vikt...
No 2 - att vara 15 och svälta sig kan ge dig livlånga men och skada din kropp fruktansvärt mycket. Om du vet med dig att du har en ätstörning så sök istället hjälp och få ett funktionellt och bra liv istället för att satsa på en framtid med problem.

No 3 - för att svara på din fråga om protein, vad jag känner till så innehåller böner, linser och baljprodukter en del protein. Så ät mer av dem isåfall =)

Anmäl
2015-01-27 22:44 #2 av: Bill&Bull

Quorn innehåller protein och är supergott och enkelt att göra många rätter med. Jag själv är ingen bra matlagare ;) men finns så du kan göra enkla grytor med grytbitarna, eller pajer med quorfärs, eller någon qournbit till salladen för att göra det mer matigt. Skippa fett tycker jag inte du ska göra utan istället använda bra fetter som kroppen faktiskt behöver. Som mellis till skolan kan du satsa på en yoghurt med lite nötter och frukt. Eller finns keso mellanmål som är färdigpackat.

Anmäl
2015-01-28 09:45 #3 av: enrödgroda

Quorn/Soja produkter, linser, diverse nötter, svamp, ägg, tofu, seitan, bönor...

Grytor är svåra att misslyckas med, så länge man saltar och pepprar ordentligt.

Anmäl
2015-01-28 14:44 #4 av: Lustgas

Om du nu gillar sallad, så är det ju svinenkelt att ösa ner någon förpackning bönor/kikärtor tillsammans med någon olja och lite kryddor och salt. Eller linser är ju också mumma. Och åh, rostade solrosfrön eller pumpafrön är så himla gott! Och pasta kan ju ersättas med potatis/mathavre/matvete/dylikt, alternativt någon form av grönsak/rotfrukt, eller varför inte broccoli och blomkål? Innehåller fler näringsämnen, och framför allt så tycker jag det smakar godare! :D 

Blir väldigt glad över att höra att du bestämt dig för att bli frisk! Det är första steget på vägen. Andra steget är kanske att inse att du antagligen inte behöver gå ner särskilt mycket i vikt, utan att det räcker med att leva hälsosamt för att få en frisk kropp (och en frisk själ). Lycka till! :)

Anmäl
2015-02-01 13:15 #5 av: Endezeichen

1. Skippa inte fettet! Fett är viktigt för att kunna ta upp vitamin A, D, E och K. Håller du en fettfri eller närmast fettfri kost så kommer du få brist på dessa i längden.
2. Protein kan fås från många olika saker. Det är i princip bara vatten, läsk, olja och godis som inte innehåller något gram protein. Spannmål och baljväxter leder tillsammans till bra protein och är lämpliga att bära med sig. Soja också. Även quinoa är bra men kan bli lite dyrt. Bovete är bra men smakar inte alltid så gott (kanske en smaksak iof men...)

Anmäl
2015-02-22 06:08 #6 av: kampfrieser

Tänker inte tipsa dig om mat som utesluter fett eller något annat näringsämne som du behöver. Kontakta ätstörningsklinik eller någon annan som kan hjälpa dig för du är fortfarande sjuk.

Anmäl