Annons:
Etikettmatprat
Läst 6119 ggr
enrödgroda
2015-02-05 15:33

Är ostbågar vegetariska?

Som i rubriken, är de det?

När jag har tittat på innehållsförteckningar så står det att de innehåller "10% ost", finns det någonstans man kan kolla upp om denna ost innehåller Löpe?

Annons:
Sarah
2015-02-05 15:40
#1

De är inte vegetariska oavsett. Ost är inte vegetariskt :)

VildaVittra
2015-02-05 15:44
#2

#1 Nu blandar du ihop vegetarisk (ett begrepp som innefattar vegansk, lakto-ovo-vegetarisk, laktovegetarisk osv) med vegansk. 

http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/vegetarisk-kost

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JenniferSoderberg
2015-02-05 15:45
#3

#1, vadå ost är inte vegetariskt? O.o
Ost är inte veganskt, men innehåller de inte kött är de vegetariskt.


Sarah
2015-02-05 15:52
#4

Nej jag blandar inte ihop. Vegetariskt kommer från växtriket. Ostbågar är laktovegetariska, alltså innehåller de mjölk. vegetariska produkter kommer från växtriket. Kan vara hårklyveri, jag förstår också att TS menar laktoveg, men mjölk är inte vegetariskt, det är animaliskt. Ost är inte vegetariskt, det är animaliskt osv. Bara för att det inte är kött så betyder det inte att det är vegetariskt. 

vegan är en livsstil, som utöver vegetarisk kost innefattar att man inte använder djurprodukter till andra saker än att äta.

Em_
2015-02-05 15:52
#5

Antar att #1 syftar på Löpe som utvinns ur kalvmagar.  http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6pe

Googlade lite snabbt och det verkar som att många ostar i handeln görs med vegetabiliska ystenzym och inte Löpe.

Edit: #1 hann förklara medan jag skrev :)


VildaVittra
2015-02-05 16:02
#6

#4 Nej, med vegetariskt så avses en kost som till största del innehåller vegetabilier, men som även kan innehålla ägg eller mejerier. Hade ts frågat om ostbågarna var vegetabilier så hade det varit en annan femma. 

Men nog om det, nu tycker jag ts kan få svar på sin fråga istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
enrödgroda
2015-02-05 16:21
#7

Jag vet skillnaden mellan lakto och vanlig, men orkade inte med att skriva ut det på touchskärm, och det är inte heller det som jag ville veta.

Men vi försöker igen; håll tummarna allihopa, så att vi kanske får ett svar denna gång 😉

Är ostbågar av valfritt märke lakto-ovo-vegetariska?

VildaVittra
2015-02-05 16:24
#8

#7 Du kan som sagt skriva vegetarisk, då det är ett samlingsbegrepp för kostregimerna. 

Har du funderat i banorna på att göra ostbågarna själv? Det borde ju finnas recept någonstans där ute på nätet kan man tycka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

enrödgroda
2015-02-05 16:29
#9

#8 Jo, kan kan man väl men det är ju sällan lusten att stoja i köket sammanfaller med sug på ostbågar…

Fast å andra sidan; hur svårt kan det vara? Ostbågar är ju ungefär 500%  majsmjöl. Det här måste undersökas…

tlover
2015-02-05 17:04
#10

#9 jag har ett recept på ostskruvar, det var evigheter sen jag gjorde det däremot så minns jag rätt smakar det inte som ostkrokar men det var gott.

l'm back

enrödgroda
2015-02-05 18:06
#11

#10 Ja allt med ostsmak är mums, det skulle vara superkul om du hittade det receptet 👍

Jag kollade runt lite, och det här var det enda ostbågiga var den här: http://www.dn.se/mat-dryck/recept/forforande-munsbitar/

Verkar lite jobbigt att fritera och ha sig dock. 🤔

VildaVittra
2015-02-05 18:17
#12

#11 Undrar om det inte skulle gå att göra en stor sats smet och frysa in bollarna för att fritera sedan när suget kommer. 

Jag får prova när hönsen lagt några fler ägg, har inte tillräckligt just nu.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
2015-02-05 19:20
#14

#13 Det var för att reklamen var vilseledande, inte för att NE:s definition var inkorrekt. Läs gärna länkarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

enrödgroda
2015-02-05 19:44
#15

#13 Det vet jag, och det är fortfarande INTE det som tråden handlar om. Jag försäkrar dig om att jag vet vad som är lakto/ovo och vad som inte är det.😉

Åter till ostbågar dock!

Jag friterar ogärna (låter svårt, är onyttigt och känns ganska farligt) så i teorin borde man väl kunna blanda vete/majsmjöl, vatten, lite bakpulver, kanske lite ägg och lite ost och göra ostbågschips?

VildaVittra
2015-02-05 19:48
#16

#15 Eller så gör du ostchips, då finriver man exempelvis en parmesanost och lägger i tunna lager på bakplåtspapper och gratinerar tills det fått färg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

enrödgroda
2015-02-06 10:57
#17

#16 Finns det löpe-fri sådan?

Hursomhelst är detta något som skall undersökas vidare, åtminstone från min sida! 😃

VildaVittra
2015-02-06 11:34
#18

#17 Ingen aning och nu är jag sådär jobbig igen och säger " gör osten själv?".  😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

enrödgroda
2015-02-06 11:39
#19

#18 Hmm, kanske det, kanske det…

tlover
2015-02-06 12:06
#20

Vegetabiliskt ystningsenzym går att köpa från Danmark om du vill göra hårdost. Jag har småsneglat på butiken då och då men jag kommer inte ihåg vad den heter, jag ska försöka att komma ihåg.

l'm back

Annons:
VildaVittra
2015-02-06 12:10
#21

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-02-06 12:13
#22

#21 Ja den butiken är det som jag brukar "fönstershoppa" i

l'm back

enrödgroda
2015-02-06 13:47
#23

Oj oj oj, det här är ju riktigt intressant!

Ska verkligen titta närmare på det här med att göra ost och ostbågar någon gång när man inte har så förbaskat mycket att göra.

Sommarprojekt får det kanske bli?

Upp till toppen
Annons: