Annons:
Etikettallmänt
Läst 3322 ggr
Jazmin1e
2015-02-13 00:01

Sura när inte äter kött

Hej,
Jag har sedan i höstat i samband när jag flyttade hemifrån minskat mitt köttätande mer och mer. Mitt mål är att bli vegetarian.  Just nu äter jag  kyckling och fisk ibland, men ska sluta med det också när jag ätit upp allt som finns hemma.  Det jobbiga är bara med familj och vänner som blir sura. Visst jag bor inte hemma längre, men åker ändå hem och då äter jag ju där. Dom vet att jag äter mycket vegetariskt redan, men tror dom kommer bli chockade ändå och sura när säger har slutat helt och inte kan äta det dom erbjuder…När jag var liten och sa jag ville bli vegetarian så blev min pappa sur och sa nej. Min mamma har varit mer accepterande, men min styvpappa däremot kommer tycka att jag är barnslig.

Jag är även märkt en del negativitet hos vänner. Härom dagen vart min ena kompis sur bara för att jag sa skulle äta vegetariskt.  Jag har märkt flera gånger att hon blir "off" när pratar om vegetariskt mat. Vilket jag knappt vågar. 

Jag klagar ALDRIG på att någon äter kött eller tjatar om att någon ska bli vegetarian, så förstår inte varför dom ska bli så sura på mig.

Jag vet att jag är vuxen och får göra som jag vill, men jag mår så dåligt när folk blir sura på mig och kommer må jättedåligt när jag ska behöva be dom laga annan mat till mig när är hemma..😕

Annons:
Hoseok
2015-02-13 00:05
#1

Väldigt tråkigt att din familj och dina vänner inte accepterar ditt val genom att bli sura på dig. 

Att inte få stöd när man byter diet är en av de värsta sakerna som kan hända, jag vet precis hur du känner. Min styvpappa klankar ner på mig oerhört mycket för att jag är vegetarian. Jag har dock lärt mig bita tillbaka ganska hårt och få honom att tänka. 

Sätt dig ner med dina vänner/din familj (en och en) och berätta att du faktiskt är ledsen över hur dom agerar mot dig. Säg att det gör dig ledsen att de inte kan stötta ditt livsval.

tlover
2015-02-13 10:53
#2

Det var lite liknande för mig, vilket är lite konstigt då jag växte upp på ganska mycket vegetarisk mat (mamma gjorde det för att det var billigare, vår favoritmat som barn var linssoppa).

Hur som helst, det slutade med att jag alltid fått laga mat åt mig själv då jag varit borta hos folk, även då man blivit bjuden på nyårsmiddag tex

Men man vänjer sig, dom andra vänjer sig också, min mamma har tex börjat göra mat åt mig då jag kommer hem igen (kanske delvis för att min ena syster blivit vegetarian och min andra vegan).

l'm back

Lustgas
2015-02-13 13:52
#3

Har fått ungefär samma bemötande från många av mina släktingar; Pappa tycker jag är tråkig och barnslig, min låtsasmamma likaså - även jobbig, eftersom hon aldrig skulle gå med på att jag tog med mig/gjorde egen mat utan gör allt själv. Mamma är ständigt orolig över att jag inte får i mig allt. Skulle gissa på att farmor tror att det är för att jag är "ung" och bara följer någon "trend", fast hon väljer att inte säga något högt. Många av mina vänner tycker att jag är konstig (dock inte alla, bör påpekas. Har till och med de som delar samma intresse, vilket är riktigt kul). Min pojkvän är nog den som tycker det är jobbigast - vilket jag dock har förståelse för, eftersom det blir att vi väldigt sällan äter mat tillsammans och det inte blir jättelätt för honom att köpa något till mig eftersom jag inte har samma krav som honom. 

Detta anade jag redan från början när jag blev vegetarian, så därav var den offentliga övergången för mig ganska långsam. Mitt beslut skedde i september 2012, men det var inte förrän över ett år senare som jag sa det rakt ut till mina farföräldrar och min pappa och låtsasmamma (det var deras reaktioner jag var mest rädd för). Innan dess kunde jag ändå äta kött om jag blev bjuden på det, men sedan i somras så klarar jag inte det längre. Men efter ett tag så vänjer man sig, och de vänjer sig också. Man kan skämta om det och man kommer på lösningar allt eftersom (typ, laga egen mat och ta med sig eller helt enkelt leva på potatis och sallad en kväll). Fördelen med att ta med egen mat är när andra vill smaka och de inser att även vegetariskt kan vara gott. ;) Och vissa kan faktiskt bli genuint intresserade, vilket jag mest tycker är roligt. Dock undviker jag att snacka om det när andra äter, eftersom jag då har en benägenhet att fälla lite väl olämpliga kommentarer som inte direkt främjar aptiten. 

Kontentan är i alla fall, att om du inte vill så behöver du inte släppa bomben direkt för alla, utan ta det lite pö om pö. Och när du väl berättar så kan du nog känna efter själv om du vill tala om anledningen eller inte. Det kan göra folk förstående, men det finns även de som verkligen inte bryr sig utan bara tycker att man är störtlöjlig (tyvärr). Enligt min personliga mening behöver jag då inte pracka på dem en massa "propaganda" som bara kommer göra oss till ovänner. Undrar de så frågar de. Men det är inte värt att förlora vänner på grund av ens annorlunda matvanor. Detta är förståss ömsesidigt - om någon jag känner skulle tjata väldigt mycket om min kaninmat, så talar jag givetvis om det för denne. 

Lycka till :)

Stallmima
2015-02-13 18:26
#4

Det handlar om att respektera viljor, de måste acceptera att du går åt det vegetariska hållet. Eftersom du inte predikar och har respekt för deras beslut tycker ju jag att de skall respektera din väg. Lycka till!

Jazmin1e
2015-02-13 20:39
#5

Tack så mycket för alla svar, skönt att höra att man inte är ensam.
Det känns nästan som dom tror att jag tror att jag är bättre än dom. Vilket jag inte alls gör.  Jag ska försöka ta mig mod och prata med dom och försöka få dom att förstå.

Magi-cat
2015-02-17 11:39
#6

Om familjen är orolig för att du inte får i dig alla näringsämnen eller så, eller bara tycker matlagningen blir krånglig kan du sticka en bok i händerna på dem. T.ex den här: (Mera vego, av Sara Ask)

http://www.adlibris.com/se/bok/mera-vego-mat-for-hela-familjen-9789170377808

Den är jättetrevlig med superbra bilder och reder enkelt ut det där med proteinet och järnet som många undrar om man får i sig tillräckligt med vegge-kost. Recepten är så omemotståndliga att ingen kommer att fråga "var är köttet?" (förhoppningsvis.)

Den finns att låna på biblioteket.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Jazmin1e
2015-02-19 21:48
#7

#6 Nja tror dom är mest negativa till att jag inte vill äta kött och tycker bara det är barnsligt för det är ju människan gjord för typ. Jag själv ska nog kolla upp boken för den verkade intressant. 🙂

Näring
2015-02-20 17:34
#8

Måste du sluta helt då? Personligen äter jag allt om någon bjuder mig på middag, men äter 100% naturligt & vegetariskt hemma/på resturang. Att ställa krav när man blir bjuden, eller låta bli att komma på bjudningar för att det serveras kött, eller att vara "den där jobbiga jäveln" som folk känner sig dömd och uttittad av, är minst lika dåligt som att äta kött.
Den dag vi ligger på dödsbädden kommer vi knappast ångra dom få ggr vi vart bjuden på kött, men däremot kommer vi säkert ångra alla fina stunder med vänner och familj som vi missade på grund av att vi var fanatiska.

Det är en sak om man går på resturang med vänner och familj, då kan/bör man definitivt välja vegetariskt och våga stå för det utan att vara stöddig, och samtidigt acceptera alla andras val. Om man vågar stå för sina egna val och är snäll och icke-dömande mot sin omgivning (som äter kött) så blir det sällan problem. Om någon trots detta tar illa vid sig, ja då är det faktiskt deras problem och man kan inte göra så mycket åt det, förutom att vara snäll och förstående och inte bli arg/upprörd själv.

Du säger att dina vänner tar illa vid sig när du talar om vegetariskt. Det är ju egentligen ganska förståligt. Försök låt bli att prata om sånt med människor som inte tänker som dig och mig, man blir bara jobbig och förlorar vänner om man håller på så. Ni kan prata om så mycket annat kul som ni båda mår bra av!
Jag har många vänner men väldigt få av dom är veganer/vegetarianer, men det är aldrig några problem i våra relationer. Vi accepterar och är snäll mot varandra oavsett hur vi väljer att leva, och vi har fantastiskt kul tillsammans! Och så kan ni också göra!

Glöm inte vad som är viktigast i livet; kärlek, vänner & familj!

Jazmin1e
2015-02-20 18:46
#9

#8 Fast varför är det mer rätt att dom kräver att jag äter kött än jag kräver att inte behöva  äta kött? Det är väl mer fel på dom som inte kan acceptera mig? Att dom ska vara sura och döma? Så ska jag behöva sitt och äta kött med spykänslan i munnen och må dåligt för deras skull? Om jag var allergisk då? Skulle det vara rätt för mig att ställa krav? 

Sen så jag pratar inte om vegetarisk mat hela tiden och tar upp det utan är mer dom frågar vad jag ska äta så säger jag något exempelvis klyftpotatis med qournfiléer så blir dom sura.  Jag vågar knappt säga vad jag ska äta när DOM frågar. Så jag är ingen jobbig kompis som babblar om vegetarisk mat utan är mer dom som frågar och jag svarar…Så nu har jag ljuger när dom frågar vad jag ska äta så dom slipper klaga.

Näring
2015-02-21 10:51
#10

Hoseok
2015-02-22 05:33
#11

#8 Nej, det är absolut inte fel att ställa krav om man blir bjuden på middag. Ska man säga likadant till folk som är allergiska? 

Dessutom, varför bjuder man på middag? Bjuder man på middag för att visa hur bra man är på mat, eller för att umgås med sina vänner? Vissa kanske gör det för det förstnämnda, men de flesta gör det för det sistnämnda. 

Man kan vara vegetarian av flera olika anledningar. Vissa KAN inte äta kött. Om man verkligen bryr sig om sin kompis så får man dra tummen ur bakdelen och fixa något vegetariskt på en middagsbjudning. Det tar inte längre tid, det kostar knappt något om man gör det rätt. Min mamma har massa vänner som har specialdieter, allergier, sockerfritt/glutenfritt, och hon älskar att laga olika saker för sina vänner. Visst önskade man att alla kunde vara lika förstående som henne, men det går ju inte.

"Glöm inte vad som är viktigast i livet; kärlek, vänner & familj!"
Det är vad du tycker. Det är långt ifrån vad alla tycker.  Man ska inte ge upp en diet bara för att ens nära och kära tycker det, så länge dieten bokstavligt talat inte skadar en, vilket vegetariskt verkligen inte gör. Och det är väldigt bra att du är så hurtig och har bra realtion till folk, men det är, åter igen, långt ifrån verkligheten för alla. 

#10 Jag vet inte riktigt vad du ville få sagt med det där, men att bara skriva ett inlägg med tre punkter är inte särskilt givande.

kampfrieser
2015-02-22 05:52
#12

#8 Funderar på om du är ett troll, för dina resonemang är helt utomjordiskt otänkbart fel.

Nej, det är inte mycket begärt att kräva att man inte ska serveras kött. Kan ens omgivning inte respektera de värderingar man har bör man byta omgivning, vare sig det handlar om köttindustri, rasism eller hur man knyter sina skor. Du säger indirekt att man ska låta fördomar kring veg vara som de är och att de inskränkta omnivores som "bara för att" ska vifta med kött i veg-personers ansikte. För att bevisa någon slags poäng om att det är löjligt att välja bort att äta djur. Jag generaliserar, det är långt ifrån alla som äter kött som agerar liknande, känner att det är nödvändigt att ta upp med tanke på att det kanske inte framgår tillräckligt tydligt och för att jag gärna slipper få "men inte alla som äter kött" kastat i ansiktet på mig.

Och haha, vadå missa stunder tillsammans med vänner och familj pga att man inte äter deras kött? Skojar du? Du måste skoja. Varför skulle någon ta illa vid sig om man pratar om veg? För att man brutalt slaktar alla växter eftersom de har hjärta och blodomlopp? Varför talas det om kött, och varför ska man tolerera det? För att djuren inte har något medvetande, eller? Jag känner ärligt talat att det är läge att berätta att det är tvärt om, för det verkar undgått dig. Om inte, så är jag helt och hållet oförstående om hur du resonerar, och framförallt, värderar annat liv än ditt eget.

Till TS: Din styvpappa är asbarnslig som inte anser att du kan ta egna beslut om vad du ska äta. Och varför bryr dina vänner sig om vad du äter? Be dem sköta sig själva och skita i andra for once.

Nej, nu blir jag fan arg. Så här kan man inte hålla på, vad är det för fel på folk egentligen.

Upp till toppen
Annons: