Annons:
Etikettmatprat
Läst 5978 ggr
Zamioculcas
2015-02-26 15:11

Havremjölken skär sig. ...ibland?!

Bakgrund: Jag har gjort egen havremjölk. Jag har köpt Oatlys, Alpros och Garants. De funkar finfint utom det där lilla skumma: vissa paket (och alla mina hemgjorda omgångar utom typ en) skär sig i mjölk och te. Andra paket (ja… innehållet, alltså) blandar sig så nätt med drycken och kräver ingen omrörning alls.

Jag fattar inte varför! 

Nu är jag inte kemist (jag är snarare kemisk dyslektiker), men när innehållsförteckningen lyder "vatten, havre, salt" så finns där väl inget emulgeringsmedel som kan göra att man slipper de där trista klumparna - så varför dyker de upp ibland? (Och nästan alltid när paketet varit öppnat i mer än två-tre dagar, även om den inte skurit sig innan.)

Nån klok som vet - och helst så också har lust att förklara…? 🤓

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

Annons:
VildaVittra
2015-02-26 15:16
#1

Du gör ost, även om du inte menar att göra det. Även komjölk skär sig lätt när den utsätts för te samt kaffe när den närmar sig utgångsdatum, det är ett enkelt sätt att testa om mjölken är tjänlig om man är helt igentäppt och inte känner smak eller lukt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zamioculcas
2015-02-26 16:40
#2

Ost i kaffet är inte min melodi… 😉Men jaha, okej! Så… då har även köpt havremjölk kortare användningsdatum (i alla fall i varma drycker) än det står på paketet? Skumt. Det blir ju även så på hemgjord, sprillans nymixad havremjölk.

Nja, det smakar ju inte illa (utom den där gången när min mandelmjölk hade härsknat… Urk!) så det är inte så farligt att veva runt lite med en sked. Ser bara trist ut. 😉 Tack för svar!

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

enrödgroda
2015-02-26 21:05
#3

Nu är ju jag kanske inte världens mest utbildade människa inom just växtdryck, men rent spontant vill jag säga att du kanske måste kyla den mer?

Glömde ett glas havredryck framme häromveckan, och då skar det sig utav bara den.🤔

Zamioculcas
2015-02-27 07:57
#4

Jag får experimentera med annan placering i kylen, kanske. Tack för ditt svar! 🙂

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

Upp till toppen
Annons: