Annons:
Etikettmatprat
Läst 3537 ggr
Vanja
3/6/15, 2:15 PM

Testa vegetariskt.

Hej!
Jag har funderat på ett tag att bli vegetarian då jag inte gillar hur köttindustrin ser ut, men jag vet inte hur det ska gå till. Jag äter kött varje dag, kanske inte till mat men jag har skinka som pålägg på mackan och är ett stort fan av baconost. 
Annars är det som ingår i min vardag det som brukar ingå i "köttätarens" vardag. 
Jag äter grillat, varje sommar. MYCKET. 
Jag äter allt kött, som oftast nästan varje dag. Jag ar svårt att hitta vegetariska måltider som är lika goda, det är jättesvårt att stå där på pizzan när vi alla ska äta och beställa den där salladen utan någon i förutom just sallad medans de andra käkar kebab för fulla muggar. 

Jag har tidigare varit rökare och har slutat med detta. Egentligen utan större problem. Men det här är ibland det svåraste jag någonsin stött på, att sluta äta kött. 
Hur fasen börjar jag ?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
VildaVittra
3/6/15, 2:26 PM
#1

Varför inte äta mindre kött istället och lägga pengarna på kött av kvalitet från exempelvis en gårdsbutik där du kan se hur djuren har det eller vilt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hildgrim
3/6/15, 2:29 PM
#2

Jag tycker du kan ta det i ditt eget tempo och byta ut saker allt eftersom. Ingen stress inget tvång.

Det finns idag mycket köttliknande halvfabrikat du kan testa. Finns även vegetariska påläggskött som prickig korv,  skinka osv. Sen har du ju alla baljväxter att utforska.

Glöm heller inte att allt kött inte är av ondo. Att äta vilt innebär t ex att färre djur dör än att köpa vegetarisk mat. Så vill du grilla någon gång och verkligen vill ha kött så köp dig någon fin köttbit fån vilt. ;P Du kan fortfarande vara djurvänlig och äta lite kött.

Vanja
3/6/15, 2:29 PM
#3

#1 Jo, men de köttet jag köper är ekologiskt och kravmärkt för det mesta.  

Trodde det framgick i #0 att jag inte vill äta kött.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
3/6/15, 2:38 PM
#4

#3 Det framgick i ditt inlägg att du inte ville äta kött pga hur köttindustrin såg ut, jag påpekade då att det fanns alternativ där man inte köper ifrån industrin. Information om det var tydligen inte välkommet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vanja
3/6/15, 2:44 PM
#5

2# Tack för svar !

Jasså, men hur fungerar det om färre djur dör vid vilt än vid vegetariskt. Helt ologiskt i mina öron , men jag är ju helt ny på detta och lär mig gärna mer. 
Har du några förslag på vad man kan ha på smörgåsen förutom skinka? 

är qornfärs något att ha?  Tänker om man ska göra köttfärsås så smakar det inte "kött" ändå så då kanske man kan byta åt köttfärsen mot qornfärs? =)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Grace2009
3/6/15, 2:44 PM
#6

Jag äter lakto-vegetariska luncher. Jag vill själv äta mer vegetabilier (men kommer fortsätta med kött) så för mig var det lättast att byta ut en måltid som jag experimenterar med. Däremot måste jag säga att mina luncher är ensidiga som det är nu, men det lär bli bättre med tiden. Leta efter vegetariska recept (lakto-ovo-vegetariska kanske är lättare att börja med?) och prova! Se dem inte som ett "istället för kött" utan som en ny rätt du provar helt enkelt.

Annons:
VildaVittra
3/6/15, 6:01 PM
#7

#5 Det är inte ologiskt alls. Ett vilt djur eller ett djur uppfött på naturbete bidrar inte till packningen av jordarna, vilket vegetabilier gör genom användandet av en traktor, man stör också mikrolivet genom att plöja. När jordarna packas dör miljoner djur, när jordarna gödslas med konstgödsel svälter miljoner djur ihjäl, när grödorna i de stora monokulturerna besprutas dör miljoner djur, även de vi vill ha kvar. De enorma monokulturerna blommar bara en kort period, vad ska djuren äta sedan?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lustgas
3/7/15, 3:54 PM
#8

Kan ju börja med tips på vad du kan ha istället på mackan för skinka: Hårdost, mjukost och färskost (det vill säga om du tycker mejeriprodukter går an), smör och margarin, jordnötssmör, mandelsmör, annat nötsmör, grönsaker, frukt (ja, det är gott med såväl banan som kiwi på mackan. Prova gärna i kombination med nötsmör), marmelad, nutella, tångkaviar, ägg (om du skulle tycka att det var okej), tahini (alltså sesampasta - min nya förälskelse), hummus, linspastej (googla recept), soltorkade tomater.. Oj, nu kanske det blev så mycket att välja på så du inte vet var du ska börja. 

En annan specifik sak du nämner: Gällande pizza, så är det bara att specialbeställa något och vara tydlig i det du vill ha. Typ, om de har falafelrulle men inte falafelpizza, be då om en kebabpizza fast med falafel på istället (SÅ GOTT). Eller om du inte vill ha just de grönsakerna som finns på den sedvanliga Vegetariana, så säg då det och be att få något annat. Alternativt beställ en klassisk Margerita med extra tillägg. Vill du inte ha ost, så beställ bara utan ost. Tycker du att du förlorar pengar på att beställa utan ost, så be att få något annat på. Skulle du vilja ha hämtpizza så kan du bara slänga på en burk bönor/kikärtor när du kommer hem och kanske värma lite innan.  Den där känslan av att "de andra" får något lite mer lyxigt än dig när de slevar i sig kebab (eller vad det nu är) försvann i alla fall för mig efter ett tag. Nu anser jag oftast att det är jag som får den framför allt godaste, men också den finaste rätten (i synnerhet om jag specialbeställer. Kocken brukar bli rädd för kritik då och fjäska lite extra). 

Gällande quornfärs, så funkar det helt okej. Men prova dig fram först och se om du gillar't. Personligen föredrar jag baljväxter, men det är en smaksak. Dock tycker jag att du bör prova linsfärs till tacosen (dvs röda linser som kokas tillsammans med vanlig taco-krydda), jättegott! Inte samma konsistens - men det smakar så mycket mer av kryddningen än om man använder köttfärs. Dessutom är det både snabbare, billigare och ur många även nyttigare. ;) 

Lycka till! :)

enrödgroda
3/7/15, 7:22 PM
#9

Jag är fortfarande hyfsat ny i mitt vegetarianätande, och tyckte (tycker?) att det var ganska behändigt att prova en massa olika färdigmat från frysdisken.

På så sätt får man en bild av vad man gillar; jag lärde mig tex att jag gillade bönor när jag provade någon slags bönnugget.

Det är ju lite dyrare, men det finns förvånansvärt mycket som är i alla fall lakto-ovo!

Upp till toppen
Annons: