Annons:
Etikettallmänt
Läst 4615 ggr
MynonaE
2015-04-08 18:01

Vegetarian och ätstörningar

Hej! Det är så att jag lider av ätstörningar och äter för tillfället blandkost. Men jag skulle vilja bli vegetarian och då inte för att slippa undan kalorier eller något sånt, nej det är faktiskt för etiska och miljömässiga skäl. Ju mer jag läser om köttindustrin, kollar på dokumentärer osv. blir jag bara mer och mer äcklad. Jag känner att detta kanske krockar lite med mina ätstörningar men jag vill verkligen inte äta kött längre och jag får ju inte i mig det jag behöver på blandkost heller så jag förstår inte riktigt vad det skulle bli för skillnad att gå över till en vegetarisk kost. 

Det kanske till och med skulle hjälpa? Att jag får testa nya saker och kanske inse att det inte är så farligt ändå? Någon som har erfarenhet av detta eller någon som har tips och råd bara? Känner mig lite vilsen. 

(Jag skulle isåfall börjat med lakto-ovo vegetarisk kost och kanske utesluta mjölk och ägg ifall jag känner att det funkar. Kosttillskott äter jag sedan innan,)

Annons:
Sarah
2015-04-08 18:22
#1

Att vara vegetarian är inte samma sak som att vara på diet :) mängden kalorier du får i dig bestämmer du själv. Många tror att det förknippas med ätstörningar, men så är inte fallet.

VildaVittra
2015-04-08 18:24
#2

Jag vill bara påpeka att en vegetarisk kost inte alls är miljövänlig.🙂 Monokulturer är av ondo, det vi skulle behöva göra är att föda upp betande arter och raser som inte behöver kraftfoder istället, för tamdjur bidrar till mångfalden i naturen (via betning och gödsel) vilket odlingar inte gör. 

Jag föder ju upp mina djur själv, så de har garanterat haft helt underbara liv. Det är ju en annan väg att gå om man vill, det finns arter som faktiskt även passar att föda upp om man bor i lägenhet (vaktelägg är jättegott). Och ingenstans i Sverige är det så långt att man inte kan ta sig till fiskevatten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

missporcelain
2015-04-08 19:15
#3

Att bli vegetarian är ett bra sätt att bearbeta sin ätstörning, jag har en underbar vän som äter mycket bättre nu när hon är vegan. Hon fick mer lust till att hitta på nya rätter och att där finns så mycket mer man kunde göra! Kör hårt :)

missporcelain
2015-04-08 19:17
#4

#2 Tror att du har hamnat lite fel om du förespråkar fiske.

MynonaE
2015-04-08 19:43
#5

#1 Jo det vet jag. Tänkte mer näringsmässigt och inte kalorimässigt. T.ex kommer jag nog få ännu svårare att få i mig fett om jag går över till vegetarisk kost. Kanske även blir lite problem med proteinet då min i princip enda källa till protein förut var kyckling. Även lite äggvita. Så jag antar att jag måste börja med baljväxter och ätstörningen kommer emellan där jag har svårt att testa nya saker som jag inte känner mig säker med. 

Därför kanske jag ska fortsätta äta blandad kost ett tag till och samtidigt introducera baljväxter och allt det jag tänkt ska ingå i min kost senare så att jag känner mig säker med de livsmedlen. Vet inte riktigt hur jag ska göra som ni märker, kanske därför jag frågar haha..🤐

MynonaE
2015-04-08 19:44
#6

#3 Kul att höra! Jag hoppas verkligen att det hjälper mig i rätt riktning🙂

Annons:
VildaVittra
2015-04-08 19:50
#7

#4 Jag har kommit helt rätt när det gäller folks felaktiga tro om att en vegetarisk kost är miljövänlig. Läser du hela TS så kommer du se vad jag svarade på. Ingenstans skrev jag vad jag tycker att TS ska äta. 
Trist attityd från din sida att försöka mota bort folk som inte tycker som du.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

missporcelain
2015-04-08 20:22
#8

#7 Nej, jag försöker inte mota bort dig. Synd att du känner så.  De flesta som är med i denna gruppen är vegetarianer, därför är det synd att du förespråkar fiske. Jag säger inte att du säger att TS ska äta fisk, men du skriver "Och ingenstans i Sverige är det så långt att man inte kan ta sig till fiskevatten. "

Vill man inte äta eller skada djur blir en vegetarian/vegan, och därför känns det dumt när människor kommer in på ett vegetarian-forum och förespråkar fiske. 

#6 vart bor du någonstans? Du är välkommen hit, så kan jag bjuda på vegetarisk och vegansk mat, ge dig lite tips osv. Lycka till! :)

Sarah
2015-04-08 20:25
#9

Oavsett åsikter så är det inte ok att promota fiske eller kött på sajten. Punkt. Här ger vi tips om vegetariskt.

tlover
2015-04-08 21:02
#10

#0 Eftersom du just har ätstörning så tror jag det är dumt att utesluta nånting (om inte du är allergisk såklart) Jag tror snarare det är bra om du tillsätter mat, tex bönor osv.

Det finns ju inget som säger att man måste äta kött vid varje måltid för att man är blandkostare.

Däremot tycker jag du ska ta upp det med dom som behandlar dig snarare än folk på internet.

l'm back

josya
2015-04-08 23:59
#11

Så himla tråkigt att vegetarianer inte ens får vara ifred på vegetariskt.ifokus.

Hur som helst, jag har också ätstörningar, och precis innan jag ens förstod att jag hade det, så blev jag lakto-ovo-vegetarian. Det funkade bra för mig. Med hjälp av min terapeut (som jobbat på ätstörningscentral) så har jag blivit mycket bättre från ätstörningen och gått upp ca 8 kg,  jag hade i början ett BMI på ca 15-16 och idag ligger jag nästan på 19 (gränsen till normalvikt). Vilket är helt fantastiskt, så en lo-veg-kost kan absolut funka. Men du får ju vara försiktig och se till att du verkligen äter också om du får för dig att Testa vegetariskt. Det skulle säkert vara jättebra om du kunde få hjälp av till exempel psykiatri och dietist eller något. Som #10 ovan är inne på ska du kanske akta dig för att tvärt utesluta någonting, testa i så fall hellre att blanda in mer och mer vegetariskt i kosten och se om det funkar! :)

[Wraith]
2015-04-14 08:12
#12

Jag tror att du är på rätt spår själv TS dvs introducera de nya livsmedlen sakta i din blandkost. Har inte ätstörningar själv, men jag kan tänka mig att om det blir tråkigt i matväg så är det lätt att tappa fokus. Så leta vägar där du kan använda nya livsmedel på ett sätt som du tycker är gott. Näringsmässigt så är ju veg. kost mycket bättre än kött, det kan ingen säga något om. Det "enda" köttet är bättre på är att ge är järn, men om man vet hur man ska få järn från växtriket så blir det absolut inga problem.

Men man kan absolut äta dåligt som vegetarian, så det blir automatiskt inte en sund kost. Men om man äter en ordentlig vegetarisk kost då kan man tryggt påstå att det är en sund livsstil.

Kan ju även tillägga att min chef har haft ett högt kolesterolvärde, läkaren ville att hon skulle äta medicin, men hon vägrade. Hon gick över till vegetariskt (äter dock skaldjur/fisk men lite) och värdet har normaliserats sig. När läkaren såg proverna så var han så nöjd att medicinen hade hjälp haha ja han blev inte glad när hon sa att hon inte ens hämtat ut medicinerna. "Om det var jag, så skulle jag ta medicinerna" så sa han surt, hon lär nog byta läkare…

Lycka till! Och ta inspiration härifrån och från andra ställen på nätet, det hjälper.

Jag äter mjölk och ägg och känner att jag inte kommer utesluta dessa ur min kost. Men försöker köpa ekologiskt och från frigående höns med möjlighet till utegång även om det finns mycket att önska från den industrin. Drömmen är ju att ha egna höns som livdjur en dag i framtiden.

tlover
2015-04-14 11:12
#13

#12 Du glömde B12 som inte finns i vegetabilier i aktiv form, det finns även andra ämnen som kan vara svåra att få i vegetabilisk kost. I alla fall inte om man inte vet var man ska få tag i det (tex selen, kalcium, DHP/EPA fettsyror osv).

Sen ska man ta med i beräkningen att alla är olika, vissa kan inte få i sig nog med järn från vegetabiliska källor hur bra dom äter, eller nog med B12 från en lakto-ovo-veg kos. Det vet man däremot oftast inte förrän man testat.

l'm back

Annons:
retep
2015-04-14 21:44
#14

Jag har varit vegetarian sedan 1976 och aldrig haft brist på något! Menar att det är en överdriven rädsla och föreställning att man måste äta mycket baljväxter, kosttillskott o.s.v. Äter man lagad, varierad vegetarisk kost med mjölkprodukter, oljor, nötter, frön, frukt…ser jag inte att man behöver vara orolig för att få brist på något. Skulle man efter något år eller så uppleva och faktiskt veta att man saknar något…då kan man fundera på detoch vad man kan göra då.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

tlover
2015-04-15 08:04
#15

#14 Det beror mycket på person till person vissa får nästan i sig nog med järn bara dom ser järnrik mat medan vissa inte kan vara vegetarian även om dom äter järnrik mat för att dom får järnbrist.

Min man tex har inte varit vegetarian men har ätit kött kanske 1 gång/månaden, annars har han ätit lakto-ovo-veg men trots att han ätit relativt mycket animalier så har han fått B12 brist.

Vissa brister märker man inte heller av förutom att man är trött, lätt bli sjuk eller deppad. Jag tror det är fler som har brister än vad som vet om det eller ens misstänker det, det gäller både blandkostare och veggos.

l'm back

retep
2015-04-15 08:12
#16

#15

Nu tänker jag mig att man som vegetarian också sätter sig in i och har kunskap om vad man behöver och framför allt att man lär sig lyssna till kroppen och hur man mår. Får man järnbrist skulle jag tro att man äter allt för litet kost som innehåller järn. Misstänker man att man har brist på något, t.ex järn eller B12 då kan man såklart ta det som tillskott en period.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

tlover
2015-04-15 08:19
#17

#16 Hon som jag kände som fick järnbrist av vegetarisk kost åt järnrikt, bra med c-vitamin, undvek kaffe/te vid mål osv och hade ändå brist. Alla är som sagt olika vissa tar inte upp alla ämnen lika bra.

Även min man åt minst 100% av RDI i B12  per dag och fick ändå brist.

Vissa vill också äta naturlig mat istället för kosttillskott, ja min man äter kosttillskott nu men har också börjat äta mat som är mer rik på B12 för han vill få i sig alla spårämnen som man inte kan få via tillskott också.

l'm back

retep
2015-04-15 08:30
#18

Tänkte också på att man som vegetarian får en annan ämnesomsättning med annan tarmflora och enzymer. Av den anledningen tror jag inte det är bra att äta kött då ock då…blir typ, lika svårsmält som att äta en tegelsten!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

tlover
2015-04-15 13:23
#19

#18 Fast med det tankesättet så kan man ju inte vara blandkostare (dvs allt från lakto-veg till "äter mycket kött person"), för det är ju få som äter antigen bara vegetabiliskt eller bara animaliskt så alla magar bör vara inställd på ett mellanting.

l'm back

retep
2015-04-15 14:09
#20

Var nog litet otydlig där?

Som blandkostare har man kvar de enzymer och den flora som behövs för att bryta ner kött och andra animalier.

Är man vegan, vegetarian och aldrig äter kött, då ser tarmfloran  annorlunda ut och kroppen har då/ bör då ha anpassat sig till att mer effektivt tillgodogöra sig födan och alla näringsämnen från kosten.

Dessutom har man förhoppningsvis också utvecklat en högre medvetenhet om kroppen och ämnesomsättningen och framför allt om födoämnenas inneboende intelligens och om hur vi på bästa sätt tar tillvara den.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Sarah
2015-04-15 14:36
#21

Lägg ner OTt nu, vill ni diskutera vidare får ni ta det i en annan tråd.

retep
2015-04-15 16:28
#22

#21

Du tycker kanske det är OT, men det är det inte!

Det vi skriver om är en del av det hela, om att komma i balans med sitt liv, sin, kropp, kost och hälsa.

# 0 säger sig vilja bli vegetarian, men känner sig vilsen!

Man känner sig ofta vilsen inför nått nytt, men om det nu är det man vill så är det bara att göra det! Tids nog kommer man på om hur det funkar och vad man behöver göra för det. Visar det sig sedan att man inte trivs med det så kan man alltid återgå till…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

enrödgroda
2015-04-22 11:31
#23

Jag har också varit och tramsat runt i ätstörningar. Lyckades dock stanna upp det innan det blev ALLT för illa och behövde söka hjälp. Eftersom jag heller aldrig har riktigt pratat om det förut så har aldrig riktigt fått "closure" på det heller, och kan ibland bli ledsen och besviken på mig själv om jag äter mycket och eller inte kan känna alla benknotor som jag kunde förut, så jag förstår om du tycker att det är jobbigt.

När jag blev vegetarian hade jag suttit velat bli "vanlig" igen i flera månader, men inte riktigt vilja bestämma mig för att ta tag i det ordentligt, men för mig blev vegetarisk mat en slags safezone. Jag hade aldrig riktigt ätit bönor eller linser tidigare så jag visste inte (och vet fortfarande inte!) hur många kcal det går på 100g kokta svarta bönor så jag kan inte sitta och hetsa upp mig över det, och det tror jag hjälpte ganska mycket.

Jag tror att så länge man har bestämt sig för att bli bättre så kan det nog vara ganska smart att byta kostvanor ett tag,  just för att man inte har alla siffrorna automatiskt i huvudet.

Kom bara ihåg att man måste äta lite mer mat som vegetarian (för som du säger så använder många vegetarisnism som en slags diet) och det kan vara lite skumt i början.

Lycka till!! 👍

retep
2015-04-22 12:08
#24

Tänker att det skall inte vara ett problem att bli vegetarian!

Inte skall man börja med att bekymra sig för och räkna  kalorier, proteiner, vitaminer, mineraler, fetter och annat.

Det är betydligt viktigare att inte på något sätt vara stressad kring mat och måltider. Viktigare är att vara uppmärksam när man äter, i lugn, behaglig miljö.

Inte dricka isvatten, men med fördel små klunkar kokt, varmt vatten och tugga maten väl.

Tänker att en viktig del i att komma tillrätta med ätstörningar, är just detta, att varje måltid sker sittande i lugn och ro. Och med uppmärksamhet på hur man äter, vad man äter och varför. 

- Kan gå in mer på detta om någon vill veta.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: