Livsstil

Mungbönor

2015-04-15 16:34 #0 av: retep

Ayurveda rekommenderar att man bör äta baljväxter regelbundet, eftersom de är rika på protein och mycket näringsrika. Intag av vegetabiliskt protein är särskilt viktigt om man äter vegetariskt. 

Gula mungbönor används ofta inom ayurveda, eftersom de är lättare att smälta än andra baljväxter och är därför mindre gasbildande och orsakar därför mindre obalans i Vata dosha. Mungbönor tillagas traditionellt som en halvflytande, väl kryddad soppa, det som brukar kallas för "dal" inom den indiska / ayurvediska matlagningen. Mungbönor bör tillagas tillräckligt länge, så att konsistensen blir lite mosig. 

Det är viktigt att skölja bönorna noga innan de tillagas. Passar bra för alla doshor. Gott med kryddor som gurkmeja, hing, kummin, ingefära, bergsalt eller Vata, Pitta, Kapha churna kryddblandning.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Anmäl
2015-05-02 20:44 #1 av: Huygens

Blir man mer sur i magen av gröna mungbönor? Ska man koka gröna mungbönor längre än 15 minuter?

Anmäl
2015-05-02 22:39 #2 av: retep

Inte sur kanske, mer så att man får luft i magen och blir uppblåst.
Framför allt är de mer svårsmälta än skalade mungbönnor.
Det bästa man kan göra med gröna mungbönor är att grodda dem, alternativt att blötlägga över natten och sedan koka dem ca: 1 tim.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Anmäl
2015-05-02 23:24 #3 av: Huygens

Oj, 1 timme. Det var mer än jag räknade med.

Anmäl
2015-05-02 23:32 #4 av: retep

Fel av mig...Det bästa man kan göra med gröna mungbönor, det är att byta ut dem mot skalade gula mungbönor

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Anmäl
2015-05-02 23:42 #5 av: Huygens

Får hålla utkik efter gula.Glad

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.