Matprat

Ny på det här, tillräckligt med protein!?

2015-05-05 18:58 #0 av: [jitterbop]

Har börjat övergå till mer vegetariskt.  Dock har jag lite funderingar på hur jag ska få i mig tillräckligt protein. Jag äter mjölkprodukter i form av naturell yoghurt till frukost, fetaost, halloumi, ost ibland keso, inte kvarg. 

Har provat naturell tofu = föll mig inte i smaken alls och vill inte prova igen :P Quorn och i princip alla andra liknande produkter går helt bort då jag är sädesslagsallergiker och alla vad jag vet innehåller vete. Tål inte ägg heller och inte sötningsmedel av något slag. Röda linser tycker jag mycket om, gjorde för första gången en maträtt på dessa nu i helgen och det var riktigt mumsigt. De är väl rika på protein?

Kan tillägga att jag styrketränar 6 dagar i veckan samt kondition 2 dagar. 

Tips på protein? Räcker det den protein jag får i min genom mjölkprodukterna?

Anmäl
2015-05-06 15:27 #1 av: enrödgroda

Det är FRUKTANSVÄRT svårt att få proteinbrist i västvärlden om man inte råkar vara typ anorektiker på dödsgränsen. Ät ordentligt och varierat.

Anmäl
2015-05-06 16:15 #2 av: Sarah

Lär dig äta mer baljväxter, supernyttigt och bra med protein. Bönor, linser och ärter är en bra grund för en hälsosam kost att träna på. 

Anmäl
2015-05-07 15:11 #3 av: Lustgas

Utöver baljväxter, som #2 nämner, finns även rätt mycket protein i nötter och frön. 

Anmäl
2015-05-08 13:43 #4 av: tanteva

Mjölkprodukter har ju protein i sig så där får du i dig protein. Bönor och linser är bra. Sojabönor har mest protein om jag minns rätt. Jordnötter är bra också, även andra nötter och frön.

Det är faktiskt inte så mycket protein i kött heller så det är inte så stor skillnad på just det mellan blandkost och vegkost. Man hör sällan nån som frågar om en blandkostare får i sig tillräckligt med näring och då kan hen leva på skräpmat. Menar inte att din undran är obefogad, men ville bara visa på ett annat perspektiv. Äter du tillräckligt mycket mat och regelbundet tror jag inte du behöver oroa dig.

Oroar du dig ändå, testa att skriva matdagbok ett tag. Skriv upp vad du äter och kanske även hur träningen känns den dan (om du blev extra trött eller så) och försök se samband.

Här kan du säkert hitta mer info: http://www.fragadietisten.se

Anmäl
2015-05-08 18:07 #5 av: [jitterbop]

Okej tack för svaren :)

Anmäl
2015-05-09 16:16 #6 av: elvatolv

Chiafrön är en jättebra proteinkälla! 21g per 100g.  Man kan ha det på gröt, i flingorna eller i bröd (om man bakar) m.m. eller som jag, i smoothies. Jag krossar dom först i en mortel, har hört att man tillgodogör sig nyttigheterna i dom bättre då.  Sojabiffar är också proteinrika. Lycka till!

Anmäl
2015-05-10 12:33 #7 av: Tant Grön

Proteinet i bönor är inte fullvärdigt. Men du äter ju mjölkprodukter, så det är väl inga problem för dig. Annars så kan man kombinera t.ex. bönor med nötter eller ris, så får man i sig alla aminosyror.

Anmäl
2015-05-13 14:31 #8 av: Lustgas

Just det, som #7 säger, så för att få i dig fullvärdigt protein så behöver du antingen kombinera baljväxter (bönor, linser, kikärtor etc) med spannmål, ris, nötter eller gryn. Då räcker det emellertid att dessa äts totalt sett under en dag och inte nödvändigtvis behövs kombineras under en och samma måltid. Eller så finns fullvärdigt protein i sojaprodukter och spirulina (det vill säga en viss alg. Finns att köpa som bland annat pulver på vissa välsorterade matbutiker och hälsokostaffärer  - förutom internet som ju har allt). Även bovete, hirs och quinoa om jag minns rätt.

Om du är lakto-ovo-vegetarian finns fullvärdigt protein också i mejeriprodukter och ägg. 

Anmäl
2015-05-14 17:32 #9 av: Tant Grön

Såg någonstans att amaranth innehåller fullvärdigt protein. Undrar hur det är med chiafrön. Dom skall ju vara så nyttiga. Hampa är väl också bra när du tränar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.