Annons:
Etikettrecept-övriga
Läst 1713 ggr
HenryssonC
2015-05-06 17:54

Matlåda?!

Halloj!! Har med mig matlåda mellan skola och dans tre gånger i veckan, men börjar verkligen få slut på inspiration, detsamma gäller med vardagsmåltider stressiga skoldagar.. Så behöver alla möjliga tips som går ganska snabbt att laga (säg max en timme) och med inte allt för avancerade ingredienser ;D Merci!!

Annons:
alanea
2015-05-07 00:35
#1

Jag brukat köra mycket på äggsåser eller bönröror/rostade kikärtor. Har då ofta mahavre och diverse grönsaker till Och andra såser till. Klart på max 15-20 min! 😊 keso är också smidigt till maten.

alanea
2015-05-07 00:36
#2

Om du äter ägg vill säga! Glömde säga jag är lakto-ovo :o

tlover
2015-05-07 10:10
#3

Kolla in bloggen "just bento" (bento el obento är en japansk matlåda) där finns massa spännanderecept varav många är vegetariska.

l'm back

Lustgas
2015-05-07 14:00
#4

Själv hade jag med mig linsgryta, där jag hade mixat champinjoner och gul lök istället för att bara skiva dem. Med krossade tomater och oregano, serverat med riven vitkål. Ursprungligen åt vi pasta till igår kväll. :) Häromdagen åt jag vegetarisk pytt med linser, men det kan ju lika väl bytas ut mot bönor eller kikärtor (svarta bönor är min favvis där!) :)

tanteva
2015-05-08 13:24
#5

Gräddiga pastasåser + pasta funkar bra. Rör ihop kvällen innan så är det enkelt att värma. Eller äta kallt med för den delen, det blir ju som en pastasallad. Ex. På saker som är gott i en pastasås: - Svamp, lök, linser - Ärter, lök, majs - Wokgrönsaker eller andra blandningar av grönsaker från frysdisken - Sojabönor, purjolök, majs, mango Skär grönsakerna i små bitar. Då blr det lättare att blanda med pastan. Fräs i panna och slå på grädde (Oatly eller liknande om du är vegan). Rör ihop med pastan medan det är varmt, annars klibbar pastan ihop sig och såsen blir tjockare. Lägg i matlåda i kylen så är den redo dagen därpå. Eller dagen efter. (Kanske håller det sig längre men det har jag aldrig testat.) Lagar du mycket på en gång kan du ha middag samma kväll som du lagar + 2 luncher. Nötter eller frön av något slag är gott att ha och strö över.

Cats are like potato chips - you can't have only one!

Lustgas
2015-05-09 21:55
#6

Måste vara säga att jag hade grön ärt- och spenatsoppa med kikärter med mig igår, massa gott! Väldigt tacksamt att värma också, eftersom v värmen i soppa blir mer jämnt fördelat :)

Annons:
Tant Grön
2015-05-10 12:16
#7

Jag gjorde dom här på vegetarisk korv och färdiga smördegsplattor. Blev väldigt gott. http://husmorstips.ifokus.se/articles/54e472648e0e7401f70005d4-husmor-som-vill-impa-men-har-daligt-med-tid?discussions-1

Upp till toppen
Annons: