Annons:
Etikettlivsstil
Läst 3527 ggr
Nymphadora
2015-06-26 13:45

Vegetariskt + LCHF

Jag äter LCHF sedan flera år tillbaka och mår toppen utan mjöl och liknande i mitt liv. Jag äter kött, absolut inte varje dag, men ändå, och har på senare tid fått svårare att rättfärdiga köttätandet för mig själv och vill nu testa att sluta äta kött, fläsk och kyckling. Men fortsätta äta ägg, ost, mejeriprodukter och fisk.

Så jag undrar om det finns några andra vego-LCHF:are/pescetarian-LCHF:are här? Och om ni har några tips?

Annons:
Lustgas
2015-06-28 19:46
#1

Följer själv inte den dieten, men annars tänker jag att mycket frön och nötter borde passa in i den kosthållningen? Typ sesamfrön, som är rika på såväl fett som protein, men fattigt på kolhydrater? :) Är ju ett finfint substitut för diverse köttpålägg på mackor till exempel! :)

jossan...
2015-06-29 00:08
#2

#1 mackor & lchf :p finns säkert bröd som funkar men man kanske undviker så mycket som möjligt

Gud vad bra jag stavar…

Nymphadora
2015-06-29 09:51
#3

Frön och nötter äter jag i mängder. :) Bakar fröknäcke när jag behöver äta "bröd" och så. Jag tänkte mer för att ersätta köttdelen av vissa måltider. Givetvis kan en ju äta ost, svamp, tofu, avokado och sånt. :)

Näring
2015-06-29 19:32
#4

Linser och bönor går också bra att ersätta kött med, även om man äter lågkolhydratkost.
Det mesta av kolhydraterna på näringsdeklarationen är nämligen fiber, endast ca en tredjedel är stärkelse. M.a.o. är det ungefär 15-20g kolhydrater/100g linser och bönor. Och den mängden är inte tillräckligt för att aktivera fettinlagringen (som aktiveras vid ungefär 150g kolhydrater/dag).

Annars ät mitt tips att äta vår naturliga föda, dvs gröna blad o grönsaker, frukt och Frön med stort F dvs linser, bönor, nötter o frön. Man mår toppen, är hur pigg som helst, går inte upp i vikt, och man  rasar i vikt om man är överviktig.

Nymphadora
2015-07-01 14:55
#5

#4 Jag får bli bättre på bönor och linser helt enkelt. Är inte galet förtjust i smaken, men får lära mig. Tack! ;) Har varit köttfri i 1.5 vecka nu och mår toppen.

StillaSinnet
2015-07-14 11:56
#6

Jättebra! Jag är tvärsom vegetarian sedan några år tillbaka och började med LCHF vid nyår ( har gjort det för ca 5-6 år sedan med viktnedgång 20kg på 6 mån och ville köra det igen) denna gång utan stoppdatum och med fokus på att må bra. jag vill köra på LCHF livet ut typ, eftersom jag mår ruskigt bra av att leva utan kolhydrater.

Jag tänker precis som dig fisk och ägg, mjölk, ost osv håller jag kvar. I alla fall ett tag till. 

Mitt proteinintag baseras på sojaprotein i korvar, quornfärs (svamp har lågt GI), lax i mängder, kokta, ägg, stekta ägg, scrambleäggs, omeletter med räkor eller svamp. I övrigt äter jag en hel del Halloumi, mozzarella, grönsaker, frön och nötter. Jag gör chilie con carne på quornfärs, kikärtor, steviaketchup, ajvar, vitkök, sambalolek. korvstroganoff på gräddfil, lök, steviaketchup och sojakorvar. Grillar paprika, aubergine, zucchini, svamp.

Hummus, tzatziki, guacamole, ren creme fraiche, gräddfil med gräslök osv piffar upp maten rejält. 

Frukost blir det oftast lättfil med banan eller (nu på sommaren) jordgubbar. Plus ett stort glas citronvatten. 

 Det har nog blivit väl mycket frukt och bär nu under sommaren men det har jag tillåtit. Tappade ändå 20kg på 6 månader och tappar fortfarande. Fast nu ligger inte fokus på att tappa vikt denna gång utan på att må bra. Jag kombinerar rätt kost med yoga och mår oförskämt bra!

Jag vill tillägga att jag är 46 år och har aldrig kunnat stå på händer i hela mitt liv men det kan jag nu, trots bråkig rygg och mycket stela/korta baksida lår och höftböjare. Just därför är yoga kanon! 😉

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Nymphadora
2015-08-14 15:53
#7

#6 Det låter ju toppen! :)
Har kört pescetarian a la LCHF sedan juni nu och det funkar jättebra. Sambon (som är grymt duktig i köket) har verkligen gått in för att hitta riktigt smaskiga vegetariska (och LCHF-vänliga) maträtter, så jag har inte saknat en endaste liten köttabit! :)
Oumph var en jäkla hit! Och tsai också. :)

Upp till toppen
Annons: