Annons:
Etikettallmänt
Läst 1020 ggr
Idada89
9/28/15, 8:54 PM

Vegitarian och glutenfri kost

Hejsan! Jag skulle behöva era råd och synpunkter! Jag tänkte att jag skulle bli vegitarian, men de är så att jag inte äter gluten, kan detta göra att de blir svårt och komplicerat att vara vegitarian? Jag har läst en del om vad man ska tänka på om man vill bli vegitarian och de står mycket om grovt bröd, pasta, bulgur osv. Och de är sånt jag inte kan äta… Kan jag få i mig tillräckligt endå utan att äta dessa, och försöka få i mig från annat håll? Tacksam för svar och råd! :)

Annons:
crimson
9/28/15, 9:24 PM
#1

Jag är glutenkänslig och vegan sen ett år tillbaka, har inte varit något problem för mig!

Det finns massvis att äta som inte har gluten i sig, bönor hit och dit och om man nu känner för att köpa halvfabrikat finns det många utan gluten i :) Det är absolut inte nödvändigt att äta massa kolhydrater i form av bröd, pasta och bulgur, men om du skulle känna dig sugen på det så finns det nästan alltid glutenfria varianter på det(de brukar dock vara lite dyrare än de vanliga).

Tycker absolut att du ska bli vegetarian, och önskar dig lycka till :)

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Lustgas
9/29/15, 10:37 AM
#2

Klart det går! Jag är vegan och äter sällan glutenhaltiga produkter (förutom havregrynsgröt och viss müsli, men till detta finns ju glutenfria alternativ att tillgå). Det du egentligen går är ju att byta ut kött, fisk och fågel mot bönor, linser, kikärtor och/eller ersättningsprodukter som tillverkats av soja eller quorn (där det sistnämnda dock innehåller ägg). Personligen föredrar jag bara en hel massa rotsaker/grönsaker/potatis istället för exempelvis pasta när jag äter lunch/middag. Utöver detta finns ju även quinoa och ris. 🙂

veggie4every1
9/29/15, 2:17 PM
#3

Ni har kanske redan sett den här sidan om ni äter glutenfritt, men delar länken ändå för här det finns så himla mycket fina glutenfria rätter om man vill göra något utöver det vanliga🙂
https://simplygluten-free.com/gluten-free-recipes/vegan

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Magi-cat
9/30/15, 3:46 PM
#4

#0 Jag håller med om vad övriga sagt om att det går utmärkt att vara vegetarian och glutenfri. Linser, bönor, sallader, havre (glutenfria!) och mycket annat. Det finns absolut inget behov av gluten i kosten, tvärtom snarare.

En sak vill jag dock "varna" för och det är att du är extra noga när du äter ute på olika matställen eller t.o.m. på sjukhuset. Den vegetariska maten består ofta av halvfabrikat, som grönsaksbiffar. Även om själva biffen är glutenfri kan paneringen innehålla gluten, vilket en del, med tråkiga följder, glömmer att kolla.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: