Annons:
Etikettmatprat
Läst 1078 ggr
[Tilde]
10/2/15, 11:46 PM

Vilka är era "staples" hemma?

Hej alla kunniga! Jag hade tänkt börja äta mer vegetariskt (dock inte helt än); börja med att utesluta rött kött och skära ner på fågel och fisk - men jag tänkte äta vegetariskt fram till middag varje dag i alla fall. Ett litet steg i taget liksom. 🤓

Jag undrar dock vad ni har för saker hemma i kylen/frysen/skafferiet som ni bara måste ha? Vilken maträtt eller produkt "kan ni inte leva utan"? Vad är faktiskt värt att lägga pengarna på?

Tycker det är himla svårt att vara kreativ med vegetariska maträtter - främst varma - och man vill gärna ha något snabbt och enkelt att ha med i matlådan, osv. Och då vill jag helst inte ha färdiglagade grejer från frysdisken eller liknande (speciellt inte massa e-medel och grejer). Det mesta färdiga vegetariska är så himla dyrt här i Danmark också. 😕

Kom gärna med tips på "staple foods" som är bra att ha hemma! :)

Annons:
Tant Grön
10/3/15, 12:25 AM
#1

Vad jag alltid har hemma är olika bönor, linser röda och gröna, sesamfrön, solrosfrön,  kikärtor, krossade tomater, champinjoner på burk och egenplockad svamp, buljong och vegeta, potatis, morötter, spagetti och makaroner, ris, lök och vitlök + en massa kryddor. Av detta kan man göra en mängd olika slags mat, grytor, soppor röror, biffar, gratänger, pajer m.m.

[Tilde]
10/3/15, 12:28 AM
#2

#1 Tack för ditt svar! 🙂 Det mesta av det du nämnde har jag redan hemma tror jag, utom pasta och linser och möjligtvis något mer.

tanteva
10/3/15, 1:13 PM
#3

Jag är inte vegan så jag har mycket ost hemma. Halloumi! Jag skulle kunna äta stekt halloumi och stekta grönsaker varje dag :)

Snabbt och enkelt att ha hemma är ju konserver - bönor, linser, grönsaker, svamp osv. Sen har jag mycket i frysen som quorn, oumph och liknande sojaprodukter, både "rena" bitar men också schnitzlar, biffar o liknande. Bekvämt och bra.

Sen om du gör egna biffar så är det ju nästan lika enkelt att laga flera portioner per gång och frysa ner i portioner.

Cats are like potato chips - you can't have only one!

[Tilde]
10/3/15, 1:21 PM
#4

#3 Åh jag älskar också halloumi! Finns dock nästan inte att få tag på här i DK och hittar man det är det jättedyrt. 😕 Måste verkligen leta efter en normal mataffär som säljer halloumi! 

Sant! Jag tänkte kanske ta en dag då jag lagar några olika rätter och sedan fryser ner så man snabbt och enkelt bara man tina och värma inför jobb eller en lat dag hemma. 👍

Tant Grön
10/3/15, 8:18 PM
#5

Har haft två dagar nu när det inte blivit mycket tid till matlagning. Igår kokade jag pasta och slog över en burk Dolmio. I dag hällde jag det som blev över i en form, slog på lite grädde och rörde om. Garnerade med paprika i strimlor och ost. Ugn 200 grader tills osten fått färg. Blev hur gott som helst.

[Tilde]
10/3/15, 10:04 PM
#6

#5 Vill helst undvika gluten så gott det går, men det är väldigt bra tips hur man kan variera sina rester :)

Jag har en fråga… vad kostar ett paket quinoa i Sverige ungefär? Tycker det var extremt dyrt här i Danmark… Tänkte leta efter en hemsida att beställa ifrån eller köpa nästa gång jag är i Sverige om det är billigare. 🤔

Annons:
Tant Grön
10/3/15, 10:06 PM
#7

Det finns pasta som är gjord av annat än vete. T.ex. den av svarta bönor är väldigt god.

[Tilde]
10/3/15, 10:40 PM
#8

#7 Det får jag kolla upp! Tack för tipset :)

Lustgas
10/4/15, 12:19 PM
#9

Har alltid torkade röda linser (tar bara typ fem minuter att koka!), fryst spenat, frysta gröna ärtor, krossade tomater, gul lök och diverse konserver med bönor/kikärtor hemma. Utöver det så Finns det ju alltid havregryn, frysta bär etc hemma, men det är mest till frukost en. Och nötter och frön och rotsaker och grönt I säsong! Lätta att göra släta grönsakssoppor på :D

tanteva
10/5/15, 1:32 PM
#10

Quinoa ligger på ca 120-140 kr/kg. Det är en bristvara numera. Västvärldens stora efterfrågan ställer till problem. http://www.svt.se/nyheter/utrikes/quinoatrend-i-vast-hotar-bolivias-bonder

Cats are like potato chips - you can't have only one!

tanteva
10/5/15, 1:36 PM
#11

http://www.bodystore.com/livsmedel/ris-pasta-nudlar Bodystore säljer en del alternativ, men jag vet inte om de levererar till Danmark. Eget "ris" kan du göra genom att köra blomkål i mixern.

Cats are like potato chips - you can't have only one!

Tant Grön
10/5/15, 1:40 PM
#12

Såg quinoa som var odlad i Finland. Tror det var på Fram i Göteborg som jag såg den. Kanske finns det liknande affärer i Danmark?

Näring
10/7/15, 6:48 PM
#13

Mina staples:

  • Linser o bönor (torrvara, kokas själv)

  • Linfrön, sesamfrön o solrosfrön (hade även haft nötter om jag inte vore allergisk)

  • Frukt

  • Fryst spenat

  • Frysta grönsaker (grönsaksblandning m broccoli, blomkål, morötter, m.m.)

  • Frysta gröna ärter

  • Lök

  • Vitkål eller surkål

  • Äter sällan ris men brukar ha det hemma

Annons:
Dioramabyggare
10/8/15, 10:01 PM
#14

Morötter, lök, bönor, linser, ganska ofta potatis, ibland tomater och purjolök.

AnnaCDSG
10/9/15, 3:33 AM
#15

Finns så gott som alltid hemma:
Lök (oftast gul, röd eller purjo), morötter, tomater, grädde, creme fraiche.

Finns ofta hemma:
Rödbetor, vitkål, ingefära, vitlök, persilja, bladspenat, zucchini, kikärtor, sjögräsnudlar, olika ostsorter (t.ex. halloumi och vanlig hårdost).

Lagar ofta grytor av blandade grönsaker med sås av grädde/creme fraiche och/eller krossade tomater. Annat jag lagar ibland som inte är så dyrt och inte innehåller gluten är t.ex.:

  • Linssoppa 

  • Tacos (utan bröd) med bönor istället för kött-/quorn-/sojafärs

  • Lasagne med zucchiniplattor istället för pasta

  • Blomkålsmos som serveras med t.ex. stekta grönsaker

  • Blomkål- och broccoligratäng

  • Ostgratinerad zucchini

  • Kesoplättar

[Tilde]
10/10/15, 1:10 PM
#16

Tack för alla tips! Har köpt in en hel del saker redan :) Ska testa en soppa på röda linser och grönsaker och ska definitivt göra en blomkål och broccoligratäng som #15 tipsade om! Åt det som liten och det är ju riktigt gott. 😃

punkmusic
10/12/15, 10:14 PM
#17

Åh vilken bra tråd Tilde! Jag följer denna med spänning :)

Upp till toppen
Annons: