Matprat

Skillnad på tofu, quorn & soya enligt er?

2015-10-27 23:33 #0 av: punkmusic

Jag håller på att sätta mig in mer och mer i näringsämnen för vegeterianer nu undrar jag om proteiner och skulle vilja ha era åsikter.

Vad är det för skillnad på tofu, quorn & soya innehållsmässigt/energimässigt?

Vad tycker ni personligen att det är för skillnad på när det kan användas i mat/tilltugg, konsistens, smak, pris osv?

:)

Anmäl
2015-10-27 23:51 #1 av: Ananse

Tofu smakar inte mycket så man kan marinera som man vill, det är konsistensen man får ta ställning till. Soja i övrigt... det har en märklig bismak liksom, svårt att beskriva. Jag har hört att man ska vara försiktig, inte äta soja för ofta. Quorn då? Ersätter kött, speciellt färsen. Man kan lätt använda vanliga recept och bara byta ut köttet. Men jag tror inte det är hälsosamt... väldig massa ingredienser.

Jag äter böner, nötter och frön. Ibland gör jag biffar av det.

Anmäl
2015-10-28 08:15 #2 av: punkmusic

Glömde skriva att jag har ätit tofu i pad thai på resturang förut och själv börjat köpa hem soja produkter som "soja mjölk" och soja korv.

#1 Oj! Varför ska jag vara försiktig med soja, är inte det en böna?

Okej så quorn är proteinrikt?
Jag vill nämligen sluta med röttkött och fläsk till att börja med för att sedan om det känns bra även utesluta fågel kött.

Anmäl
2015-10-28 09:28 #3 av: tlover

Det finns så många mycket mer intressanta vegetariska proteinkällor än soja (även tofu hör hit) och quorn (innehåller ägg så det är inte 100% vegetariskt).

Men om jag ska spalta upp plus och minus på de du räknar upp

Tofu plus: Går att ersätta ägg i de flesta rätter tex scrambeld eggs el äggstanning. Smaklöst (kan vara positivt ibland), proteinrikt och ev kalciumrikt.

Tofu minus: Smaklöst, innehåller växtöstrogener som kan ge cancer och snabbare mogned enligt vissa studier (främst män och barn ska undvika ofermenterad soja) och är en ganska stor allergen

Quorn plus: proteinrikt och går ofta att använda som kött (typ ersätta köttfärs mot sojafärs.

Quorn minus: Innehåller ägg som inte kommer från bra produktion, vissa är känsliga för quorn, innehåller typ bara protein och väldigt få näringsämnen i övrigt.

Soja plus: sojabönor kan användas i tex äggstanning, sojakött kan användas som "kött". Sojabönor har månag vitaminer och mineraler, bra protein.

Soja minus: innehåller växtöstrogener som kan ge cancer och snabbare mogned enligt vissa studier (främst män och barn ska undvika ofermenterad soja), sojakött är ganska meningslöst ur näringssynpunkt förutom proteinet, soja är en allergen.

Anmäl
2015-10-31 08:53 #4 av: punkmusic

#3Tack så mycket för din utförliga hjälp!
Att soja är allergen hade jag ingen aning om! Jag kommer att äta ägg så det är inget problem för mig personligen, men bra att du nämner det.

Du får gärna skriva ett pm eller länka mig vidare till dina förslag på proteinkällor! :)

- - - - - - - - - - - - -
Växtöstrogen beror på GMO antar jag? Då bör det väl finnas o genmodifierad soja? Men det är kanske svårt att hitta, speciellt då det som soja används i redan är processerat/ färdig produkt..

Anmäl
2015-10-31 10:04 #5 av: tlover

#4 Är du inte allergisk mot soja så är ju inte att det är ett allergen ett problem som tur är.

Växtöstrogener finns naturligt i (iallafall vissa) växter och används i fortplantningssyfte om jag förstått det rätt.

Växtöstrogener i normala mängder är inte farligt, dvs det man får om man äter en normal kost, men har man en överdriven mängd mat som innehåller mycket växtöstrogener (tex att man blir vegetarian och byter ut allt kött mot sojakött och all mjölk mot sojamjölk) så kan det ha negativa effekter.

I princip alla växter innehåller ju protein däremot ofta i små mängder men att äta varierat hjälper ju men andra större proteinkällor är bönor, ärter, linser, frön, nötter, tempeh (soja men fermenterad så den har inte negativ forskning mot sig), gluten (totalt hjärnsläpp kommer inte på vad det heter som "kött") och säkert mer jag glömt.

Även svamp (ej växt men de flesta vegetarianer äter svamp) och mörkgröna bladgrönsaker har väldigt bra protein i sig, däremot väldigt mycket vatten så det är inte mycket protein i dom.

Anmäl
2015-10-31 23:33 #6 av: Stallmima

#3 Quorn är visst vegetariskt men inte veganskt,  men nu börjar quorn bli vegansk den med. Ägg kan man äta som vegetarian då det inte är rent kött (bara en liten upplysning)

Anmäl
2015-11-01 10:38 #7 av: punkmusic

#5 Åh vad glad jag blir för all hjälp :) Okej så bra det med allergen! (Dock kan allergier uppstå när som helst, hur som helst och var som helst) 
Bönor/ärter och svamp är något jag äter mer än gärna, även nötter men är dyrt som student-föda! Tack :)

Brukar även äta solrosfrön varje dag i smoothie, dock är det ett högt energi innehåll.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.