Annons:
Etikettallmänt
Läst 2408 ggr
Grisgurka
11/23/15, 3:10 PM

Vill bli vegetarian men får inte för mamma och pappa

Hej Jag är en kille på 12 år som vill bli vegetarian eftersom dett är mer hälsosamt, snällare mot djuren och jag tycker det är lättare att både äte och laga. Jag vill bli pescetarian. Alltså att jag inte äter kött men mejeriprodukter,fisk och skaldjur. Mina föräldrar låter inte mig eller min syster (14 år) bli vegetarianer fast båda har kommit in på det självmant. Jag har läst på om näringsämnen och sådan och det är lätt att få sig allt man behöver utan kött. Vad ska jag göra? Vill inte vänta tills jag flyttar hemifrån.

Annons:
parsley
11/23/15, 3:30 PM
#1

Be föräldrarna köpa hem olika sorters bönor och linser som ni kan tillaga, så kan du och din syster ta det istället för t ex falukorv eller köttfärs och äta ihop med t ex ris. Baljväxter sägs vara nyttiga och är sådant som vi borde äta mer av, så det borde inte vara helt omöjligt för dem att köpa hem det och kanske t om äta av det själva.

vendelay
11/23/15, 8:31 PM
#2

Tror du att du kan få dem att lyssna om du förklarar de positiva effekterna det kommer ha på din kropp? Många gånger handlar det ju om okunskap, och föräldrarna vill ju oftast inte att barnen ska bli sjuka. Läs på och visa hur du tänker få i dig alla näringsämnen som behövs och gör olika punkter som visar hur din hälsa/psyke kommer förbättras. Lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

komigentammie
11/23/15, 8:41 PM
#3

Enklaste är att prata med dom, använda bra argument.

Om de är oroliga så kan ni testa dina ämnen (haha, vad heter det? tappat ordet) för att se så du får i dig tillräckligt med b-vitamin (& övriga vitaminer som de antagligen oroar sig för). 

De kanske annars går med på en vegetarisk dag i veckan sen kanske du lyckas utöka till 2 dagar i v, 3 dagar i v.

Erbjud dig laga egen mat, bjuda dom på mat osv.

Låna böcker på bibblan så du & dom kan läsa. 

Kolla igenom recept, böcker, filmer, info osv. tillsammans. 

Jag var 12 -13 när jag började, då tvingade mamma mig ta vitaminer (tror de heter mitt val vegetarian) & jag lagade min mat själv så jag fick sköta allt det där igen. Antagligen för hon känner mig så hon hade inte kunnat få mig att äta annat. Jag önskar dig lycka till! Förstår att det kan vara svårt med föräldrar/släkt, får jämt kommentarer & jag är nu 21 år…

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Grisgurka
11/24/15, 7:03 AM
#4

Ok, tack för alla tips. Jag lagar mat 2 gånger i veckan och då blir det oftast vegetariskt.

Grisgurka
1/5/16, 10:45 PM
#5

De lyssnar inte på mina argument om djurens hälsa och välmående.

Death_biscuit
1/7/16, 1:30 AM
#6

ta upp din hälsa istället :) 

folk (föräldrar) lyssnar mer om man pratar om hur positivt det kommer påverka din kropp och dig istället för om man bara tar upp djur argument :) 

jag älskar djur så missförstå mig inte i det jag skrev ovan, menar mer att ibland så vill folk inte lyssna på när man säger man vill bli vegetarian pga djuren som lider, men när man sedan tar upp det positiva för hälsan så är det en helt annan reaktion. 

känner ju ej dina föräldrar eller dig så svårt att säga mer exakt hur du ska göra tyvärr.

 jag har valt att bli vegetarian för att det är snällare mot djuren, våran miljö och planet, samt att det har en jätte bra inverkan på kroppen både fysiskt och för den mentala hälsan med.

Annons:
Froakie
1/23/16, 3:45 PM
#7

Jag förstår dig och din kamp. Jag hoppas att dina föräldrar inte är lika trångsynta som mina var. Det du kan göra är att laga din egen mat själv om de inte orkar laga två rätter, vilket jag tror är den vanligaste orsaken till att föräldrar inte vill att barnen ska äta en viss kost.

"time will never be golden when it rains so hard..."

vendelay
1/23/16, 3:51 PM
#8

#0 Hur går det?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Grisgurka
1/23/16, 10:54 PM
#9

Det går inte så bra :( #8

vendelay
1/24/16, 7:54 AM
#10

#9 Vad har de för motargument? Varför vill de inte att du blir vegetarian? Och vilka argument har du gett dem? (Om du vill berätta, du kan skriva privat om du vill också, upp till dig)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Froakie
1/24/16, 8:10 PM
#11

Om du verkligen inte får för dina föräldrar, kan du inte äta såpass mycket vegetariskt som du bara kan när du är ute eller med kompisar?

Och annars kan du hänvisa till en paragraf i föräldrabalken.

http://lawline.se/answers/9715

"11 § FB att vårdnadshavaren i takt med barnets stigande ålder och utveckling skall ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Barnets självbestämmanderätt ökar alltså successeivt i takt med ålder och mognad." - See more at: http://lawline.se/answers/9715#sthash.pjlUiw5G.dpuf

"time will never be golden when it rains so hard..."

Sarah
2/1/16, 10:58 AM
#12

Kan du inte erbjuda dig att laga mat någon gång i veckan. Så att de ser att du har tänkt igenom bra mat osv.

[Túrwen]
2/1/16, 6:06 PM
#13

Om inte annat så se till att dina föräldrar får prata med en dietist innan så kan det kanske lindra deras oro? Jag har även haft problem med som vuxen att mina föräldrar bråkat om vad jag väljer att stoppa för mat i munnen och det kan faktiskt vara en lättnad från deras sida att tala med någon som har utbildning och vet att det inte är skadligt att plocka bort exempelvis kött ur kosten.. Vissa är människor är lite mer konservativa helt enkelt och behöver bli övertygade.

Annons:
Upp till toppen
Annons: