Matprat

lunchmatlådor (nybörjare)

2015-12-06 16:37 #0 av: Snurrig

Hellu.
Har varit intresserad av att börja med vegetariskt kost ett tag, och nu vill jag att det ska sluta vara på tankenivån, och faktiskt bli en verklighet. Jag hade tänkt att till en början byta ut lunchmåltiderna till vegetariska, samtidigt som jag fortsätter äta som vanligt till middag.

Jag har försökt hitta bra recept men jag vet inte riktigt hur jag ska börja. Har ni några tips på enkla maträtter till en person som är ovan i köket? Min kunskap räcker till att typ koka vatten.

  • Jag är långtifrån rik, så det bör vara billigt.
  • Antingen ska man kunna äta det kallt, eller så ska man kunna värma allt tillsammans i micron. Varm mat tillsammans med kall sallad fungerar inte.
  • Jag vill inte äta någon "fuskmat", tex Sojakorvar.
  • Jag vill ta bort alla djurprodukter, dvs även mjölk, ägg, osv. Honung känns däremot okej - men vet inga maträtter man behöver honung i Cool
  • Hur vet man att man får i sig allt man behöver? Det står på många ställen att linser och bönor är bra istället för kött. Skulle man kunna äta tex ris och bönor, och det skulle vara lika nyttigt som ris och kyckling?
  • Detaljerad beskrivning till receptena behövs..

Så ja, hjälp tack! Förlägen

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Anmäl
2015-12-06 17:24 #1 av: VildaVittra

Linssoppa är hur lätt som helst, linserna ska i princip koka sönder så du kan inte råka koka dom för länge. Går att variera massor med olika kryddningar.

Linssoppa: http://mittkok.expressen.se/recept/snabb-linsoppa/

För att garanterat veta att du får i dig det du behöver, så får du gå på hälsokontroller med jämna mellanrum, för vi är individer och även om du skulle följa en beräknad kostplan till punkt och pricka, så kan du få brister. Jag har själv ett dåligt upptag av B12, så jag får äta tillskott trots att jag äter animalier. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-12-06 17:31 #2 av: Snurrig

#1 Tack för tipset! Det står "2 röda linser" i receptet, vet du hur stor mängd dom syftar på då?

Eftersom jag cyklar till jobbet så känns det lite riskabelt att ha soppa i matlådan. Känns som att det skulle hamna i hela ryggsäcken, annars så verkar det helt perfekt.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Anmäl
2015-12-06 17:37 #3 av: VildaVittra

Jag skulle gissa på 2 dl som får koka med från början. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-12-06 17:41 #4 av: VildaVittra

Och kall linssoppa är mer som potatismos i konsistensen, se den spills inte lätt. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-12-08 14:44 #5 av: Blanksteg

Köp hem frysta grönsaker (blomkål, sparris, broccoli, haricoverts, brysselkål, o.s.v.) och morötter. Ångkoka grönsakerna (inte morötterna, dem kan du steka lite innan du har i övriga) och stek dem kort därefter i stekpanna. Ha i t.ex. mango chutney och sweet chili-sås, samt kryddor (jag brukar ha i garam masala som huvudkrydda).  Koka ris, och om du gillar curry så kan du röra i lite i riset när det nästan är färdigt.

Bara att ha i matlåda och värma i micron. Inte så mkt protein dock, men man kan ju förvara t.ex. kidneybönor i en separat låda, eller ha det i grönsakerna direkt.

När du steker grönsakerna kan du också ha i lite havregrädde.

Anmäl
2015-12-14 22:37 #6 av: vendelay

Här är några bra recept:

Indisk tofugryta (vet inte om du räknar tofu som "fusk"? Du kan byta ut tofun mot stekt zucchini. Servera exempelvis med råris.)
Höstgryta (Är Oumph! "fusk"? Byt ut mot exempelvis potatis, mer morötter, palsternacka och andra rotfrukter. Står inte i receptet men svamp är ju gott att ha i också!)
Grön ärtsoppa med sötpotatischips (chipsen och soppan kan inte ligga tillsammans men om det är omöjligt att ha två lådor kan du alltid skippa chipsen!)
Tandoorigryta (extremt snabb, lätt att variera grönsakerna, mycket billig. Går att äta kall men godast att äta varm tycker jag! Servera med exempelvis råris eller potatis)

Lite dyrare recept:
Tacopaj (Är sojafärs "fusk"? Går säkert att byta ut mot solrosfärs!)
Chili sin carne (Samma med färsen som ovan. Servera med råris.)
Remy's ratatouille (Beroende på årstider osv kan denna rätt bli ganska dyr men den är såååå god! Denna går också att äta varm eller kall.)

Hoppas du gillar något av det jag skrev! Hör jättegärna av dig om du har frågor om recepten eller om något annat, och jag önskar dig all lycka till!

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2015-12-14 23:10 #7 av: Snurrig

Jag har testat linssoppan och det blev jättebra.

#5 och #6 Tack! Glad

Det låter gott alltihop! Tandoorigrytan verkar enklast, så jag får väl börja med den, för jag är verkligen urusel i köket. Looser

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Anmäl
2015-12-14 23:18 #8 av: vendelay

#7 Det var jag med, men jag har blivit bättre eftersom jag måste göra matlådor. Det blir enklare :)

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.