Annons:
Etikettdjuretiska-frågor
Läst 2029 ggr
thorntagg
2015-12-16 18:35

LCHF - vad säger ni om det?

Jag har i dag blivit utsatt för övertalningsförsök av en person att gå över till LCHF-kost och fick med mig lite papper om den kostens fördelar. "Ät dig frisk med riktig mat" stod det på foldern jag fick i min hand, jämte upplysningar om vad man skulle äta. Som alla vet så ska man vräka i sig så mycket kött man bara kan, massor med fett, men inget bröd, potatis, frukt… Jag har länge undrat hur vegetarianer ställer sig till denna extrema rörelse, som nu tycks sprida sig som en farsot. Jag har alltid varit djurvän, och tyckt att människan ofta behandlar djuren illa. Bara av den orsaken känner jag stor motvilja mot LCHF-rörelsen. Jag vill gärna höra hur ni vegetarianer ställer er till den!

Annons:
vendelay
2015-12-17 12:31
#1

Jag tycker LCHF är ren skit, folk utesluter alla kolhydrater ur kosten vilket gör dem lättretliga och otrevliga. Meeeen det finns i alla fall kokböcker för veg. varianter på LCHF, exempelvis denna. Så kött är absolut inget måste!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

komigentammie
2015-12-18 18:56
#2

Inget värt att testa.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

[klarabastin]
2015-12-18 19:36
#3

Det här ar en tjej på youtube som är HCLF istället för LCHF värt att titta på🙂

LÄNK

Leritza
2016-01-11 19:49
#4

Det går att kombinera vegetarisk diet med lchf, bara svårare att hålla kolhydraterna nere. Iaf om man är strikt vegetarian och inte lakto- ovovegeterian. Så att säga att man måste äta massa animaliska produkter för att man äter lchf är fel. Är själv ovo-vegetarian och äter perioder väldigt få kolhydrater men inte direkt strikt lchf

[Tilde]
2016-01-12 10:26
#5

Min mamma har kört på LCHF i flera år nu och inte nog med att hon gick ner väldigt mycket i vikt - hon har också blivit mycket friskare! Hon hade en tilltäppning i ett blodkärl förut som nu är helt borta tack vare kosten. 🙂 Så jag tror absolut att det fungerar och är bra för vissa personer. Personligen kan jag inte äta så mycket fett som behövs… plus att jag håller på att bli vegetarian/vegan (ett steg i taget, haha) och inte är rädd för kolhydrater.

Honestyisdead
2016-01-15 22:06
#6

#1 Du kallar något som får folk att bli normalviktiga, diabetesfria och fria från andra sjuor för skit? Ganska ignorant.

Annons:
vendelay
2016-01-16 08:25
#7

#6 Det är min erfarenhet. SJÄLVKLART finns det folk som mår bra av det, detsamma gäller i stort sett allt. Men efter alla år jag har arbetat i restaurangbranschen så kan jag inte rekommendera LCHF, för jag personligen har faktiskt aldrig träffat en människa som mår bra av det. Jag har heller aldrig träffat en dietist som ärligt talat tycker att det är helt bra - eftersom folk blir så griniga av att ta bort kolhydraterna ur kosten. Det är min erfarenhet, om du har en annan så är det superbra och då tycker jag att du säger det till TS istället för att hoppa på mig. TS undrade vad vi tyckte om dieten och jag svarade vad jag tyckte.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2016-01-16 11:14
#8

#7 Jag är själv kock. Jag har aldrig träffat någon som är grinig för att de äter lchf hahahaha . Om du aldrig träffat en människa som mår bra av det har du träffat väldigt få vill jag lova. Det är en livräddare för många. Jag skrev till dig, det brukar man göra i trådar . Svara de man har något att säga något om. Ogillar hur du klankar ned på en diet som räddar många för att de få du träffat varit griniga. Är ganska enkelt att läsa sig till hur bra folk mår av det. Det finns en anledning till att kolhydrater.ifokus är den överlägset största sajten här inne. 20200 medlemmar. Samlas de där för att dieten får dom att må dåligt och för att vara griniga tillsammans? ;) Eller kan det vara tvärt om tro?

Tant Grön
2016-01-16 12:21
#9

Min erfarenhet är att somliga blir väldigt lättirriterade och aggressiva av LCHF. Dom själva kanske inte känner att dom mår dåligt, men jag som fått ta skiten ett par gånger gjorde det. En av anledningarna till att jag inte gillar den dieten.

Om man går ner mycket i vikt så blir blir så klart ens värden bättre oavsett vilken metod man använder. Vet en som gick ner över 80kg med viktväktarna. En annan opererade sig och blev av med sin diabetes och problem med ämnesomsättningen.

Honestyisdead
2016-01-16 12:40
#10

#9 Man kan bli lätt retlig de första veckorna. Precis som när man ändrar till andra dieter. I början vill kroppen ha kolhydraterna. Då är sämre humör och huvudvärk väldigt vanligt. Sedan undrar jag hur du kan veta att det är lchf som gör dom lättirriterad? Det kan ju inte du på något vis veta. Kan bero på vad som helst. Ja känner en stor skara lchfare och de är definitivt inte irriterade eller slänger skit på folk. De är snarare gladare än de flesta som äter kolhydrater. Saken med lchf är att man inte behöver ner i vikt för att få bättre värden. Du kan vara normalviktig när du börjar och ojsan hoppsan så kan en hel del ta bort mediciner.

Tant Grön
2016-01-16 12:58
#11

#10 Har känt dessa personer i några år och det blev som en personlighetsförändring när dom började med den dieten. Jag har slutat umgås med den ena, det var inte bara i början utan en lång period. Den umgås jag fortfarande med, men inte ofta. Blir mest per telefon, då kan jag ju skylla på att jag inte har tid att prata om hon är aggressiv.
De på jobbet som äter LCHF har jag inte mycket att göra med, tack och lov, dom verkar mest klaga på olika saker. Allmänt missnöjda. Tycker detta har påverkat hela samhällsklimatet.
Själv är jag vegetarian och äter så nyttigt som möjligt. Är en lugn, stabil och nästan alltid en positiv och glad person. 🙂 Skulle aldrig kunna tänka mig att ge mig på någon och vara aggressiv utan orsak.
Nu tänker jag inte skriva mer i den här tråden, eftersom det är lördag och jag har annat att göra.

Tant Grön
2016-01-16 12:59
#12

Vill bara tillägga att de som har gått på andra dieter, eller opererat sig inte har blivit så här.

[klarabastin]
2016-01-16 13:09
#13

Kolhydrater är cellernas och kroppens favorit energi. Varför ska man ta bort det??🙂

Annons:
Honestyisdead
2016-01-16 13:19
#14

#13 Det tvistar de lärda om. Varför? För att bli frisk och må bra väger ganska tungt tycker jag.

Leritza
2016-01-16 13:35
#15

#9 här har jag själv motsatta erfarenhet. De jag känner som äter lchf är mindre gnälliga och lätt irriterad överlag än normalkostarna. Själv är jag lätt irriterad som in i helskotta om jag är hungrig oavsett vad jag äter

Honestyisdead
2016-01-16 13:52
#16

#12 Så du känner inte till att tex de som går på allevodoeten blir irriterade? Det blir de flesta nät de äter för lite. Med lchf går man inte hungrig.

[Victoriaärjag]
2016-01-16 21:20
#17

Jag har prövat LCHF och det var det värsta jag gjort i mitt liv. Var alltid hungrig, hade huvudvärk, sur osv. Man ska äta lagom av allting.

Froakie
2016-01-16 23:47
#18

Jag har faktiskt ätit LCHF, det fungerade inte. Något som jag har fått höra "att jag gjorde fel" trots att jag åt rätt. Jag tycker att den som äter LCHF antingen är ovetande eller helt enkelt så bryr hen sig inte om att jordens resurser inte är oändliga. Att många LCHF-are har ett beteende som påminner om en sekt är också en annan sak jag har svårt för, att en del av de tror att man kan bota schizofreni med LCHF, att man kan bota cancer med LCHF osv (ja jag har hört det här) eller att man får hudexem av att inte äta LCHF. Att själva rörelsen i sig också oftast bashar ner på icke-LCHFare är något som jag också har svårt för.

Dock så är det inte alla LCHF-are som är såhär, det är några som kan se på sig själva med andra ögon och inte predikar om det och det har jag inga sociala problem med än jag har med de som inte äter LCHF men som ändå passivt stödjer kött och mejeriindustrin.

"time will never be golden when it rains so hard..."

Sisselie
2016-01-17 10:08
#19

Jag har ätit lchf och mådde urdåligt av det, blev deprimerad. När jag ökade på kolhydraterna mådde jag mycket bättre.

Jag tror att de flesta hälsovinster man får av lchf beror på att man utesluter gluten.

Nu äter jag 80/10/10 raw vegan (mest frukt, och gröna bladgrönsaker), dvs raka motsatsen till lchf, och mår mycket bättre. Visserligen bara sen några veckor,  så det är väl för tidigt att dra några slutsatser än.

Tant Grön
2016-01-17 11:56
#20

#16 Var tvungen att googla på allevodieten och en kompis gick på någon liknande diet för några år sedan. Vet inte om det var just den. Hon köpte någon måltidsersättning på apoteket. Märkte aldrig att hon var irriterad. Hon gick ner från 80 till 65. 

De jag känner till som äter LCHF äter alla mycket kött. Kanske är det annorlunda med dem som inte äter kött?

Annons:
Honestyisdead
2016-01-17 11:59
#21

#120 när man äter 1500 kalorier än vad en "normal" kvinna bör om dagen påverkar det humöret. Och det är precis det man gör med allevodoeten och liknande.

Känner bara lchfare som äter kött. Förstår inte hur man som vegan skulle kunna äta det.

Tant Grön
2016-01-17 12:11
#22

#21 Och  jag förstår inte var du fick det ifrån? Förstår du inte vad jag skrev?

Honestyisdead
2016-01-17 12:25
#23

Allevodieten. Då äter man ca 1500 kalorier mindre än normalt. Så att du påstår att hon inte påverkades i sitt humör kan jag inte tro på. Ingen mår bra av ett sådant underskott. 

Var det det du undrade över?

Tant Grön
2016-01-17 18:41
#24

#23 Men denna tråden handlar om LCHF. Inte allevodieten. Googlade igen på hur förpackningen ser ut, och det var inte den hon använde. 
Du säger att jag påstår något som jag aldrig sagt.  Eftersom jag inte alls känner till allevodieten så kan jag inte påstå något om den.  Om du inte kan förstå vad jag skriver, så är det ingen menig med att fortsätta debattera. 😴

Honestyisdead
2016-01-18 14:17
#25

#24 Jag tog den som exempel. Alla lc dieter är likadana.

DE påverkar humöret. DET är poängen.

LCHF ger ett jämt blodsocker. Så väldigt intressant att ni påstår att alla ni träffat som äter det har varit irriterade ;) Men ja vi avslutar.  För det känns mest som humbug.

thorntagg
2016-01-18 14:35
#26

Jag får tacka för visat intresse.  Man kan konstatera att det är svårt att argumentera med vissa LCHF-förespråkare, då dessa i sin iver att föra fram sitt budskap ofta skjuter över målet och blandar in ovidkommande resonemang för att försöka övertyga andra om det förträffliga i sin ideologi.  Så är det med den person jag nämnde i mitt första inlägg; hon som ständigt är på hugget och mal sitt budskap i alla sammanhang vare sig folk är intresserade eller ej.

I ett globalt perspektiv kan man tycka att den mark som utnyttjas  för att tillhandahålla all gröda som åtgår för att föda upp slaktboskap, bättre  kunde användas till odling av för människor passande föda.  Folk svälter i stora delar av världen, medan i sådana länder som t ex USA konsumtionen av kött är enorm. Att uppmuntra till sådant tycker jag är omoraliskt.  Själv äter vi mycket lite kött, och rent kött av slaktboskap kanske ett par gånger i månaden.  (Om jag har råd kan jag nån gång köpa kött från krav-gårdar.) Vi äter ofta fisk. Vi äter en blandad kost med både animaliskt och vegetariskt innehåll. Men som sagt; några kött och fett-excesser blir det inte fråga om!

Honestyisdead
2016-01-18 16:05
#27

Vill bara påpeka att jag själv inte äter lchf.

Annons:
Mono
2016-01-21 05:36
#28

Mat är ju väldigt individuellt men för mig personligen funkar inte lchf. Jag mår bra av frukt, grönt och motion helt enkelt! Jag tror att man måste ha en förståelse för att alla dieter/matlivsstilar inte passar för alla. Och lchf är inte magiskt - går man ner i vikt av det handlar det om att den mathållningen hjälper en att begränsa kaloriintaget, inget annat.

Honestyisdead
2016-01-21 07:16
#29

 Det är ju något den dieten inte gör, begränsar kaloriintag. Dessutom äter man massa grönt också.

Något visst är det med den med tanke på att folk blir friska även utan viktnedgång. 

Läste en studie om att hjärt och kärlsjuka inte blivit friskare av de gamla kostråd som än idag ges. Kanske dags att utforska lite nytt istället för att köra samma gamla spår.

Näring
2016-01-21 19:27
#30

Jag säger att LCHF:arna har rätt i att man ska undvika socker, mjöl och processat fett. Att sluta med detta leder till stora uppenbara hälsovinster, men det har alltså inget med köttet och det animaliska fettet att göra. Det är socker och stärkelse och det efterföljande höga blodsockret och höga insulinnivåerna som gör att man går upp i vikt och inte går ner i vikt, samt leder till bl.a. åderförkalkning. Processat fett är jäkligt ohälsosamt av andra anledningar.

Och LCHF är inte riktigt vad vi är gjord för att äta, även om det är avsevärt mycket närmare och hälsosammare än en diet bestående av mjöl, socker, godis, läsk, hel- och halvfabrikat och skräpmat (genomsnittlig västerländsk kost).

Vad vi är gjord för att äta är gröna blad, grönsaker, frukt & bär, linser och bönor (ja, faktiskt!), nötter, frön, korn* och rötter* (och eventuellt insekter, ägg och smådjur. Vi är dock inte gjord för att äta större djur, fisk och fåglar). Man kan äta kött, kyckling och ägg i små mängder om man vill så länge man äter det vi är gjord för att äta i övrigt, men man bör helst undvika fisk och mjölkprodukter.
*Korn innefattar t.ex. ris, och rötter innefattar t.ex. potatis, men i naturlig miljö äter vi väldigt lite sådan mat, och dessutom i rå form. När stärkelserik mat är i rått tillstånd är stärkelsehalten väldigt låg, det mesta är fiber. Men när man kokar eller värmer upp dessa så omvandlas en stor del av fibrerna till stärkelse. Vi äter större mängder och i uppvärmd form vilket gör att vi får i oss avsevärt mycket mer stärkelse än vi är gjord för att äta och än vad som är hälsosamt.

Så, för att enkelt gå ner i vikt och bli frisk o stark:

-Ät mest grönsaker och linser/bönor*.
-Ät måttliga mängder frukt & bär (perfekt som frukost och lunch, ett par st åt gången).**
-Ät små mängder nötter och frön.
-Och om man vill, ät mindre mängder ris, korn (ej mjöl), potatis o.s.v. till grönsakerna och bönorna. Grönsaker och bönor ska vara de största ingredienserna i måltiden.
-Ät ingenting annat, förutom om man blir bjuden på middag. Då kan man äta allt utom socker.

*Det är OK att äta mycket linser/bönor ur kolhydratsynpunkt/viktminskningssynpunkt. Anledningen är att näringdeklarationen på förpackningen inte stämmer. Det är nämligen endast ca en 3:e-del av kolhydraterna som är stärkelse, resten är fiber men det deklareras under Kolhydrater. Det är alltså ungefär lika mycket stärkelse i 3 portioner linser/bönor som i 1 portion ris, pasta, potatis o.s.v. Linser och bönor gör även så att insulinkänsligheten ökar = mindre insulinnivåer = tål mer kolhydrater innan man går upp i vikt och får andra blodsockerrelaterade konsekvenser som åderförkalkning m.m..
**Det är också OK att äta frukt & bär i måttliga mängder. Anledningarna är dels att F&B innehåller mindre socker än godis och läsk. Och dels att sockret ligger inuti fiber vilket gör att vi dels inte tar upp allt socker, och dels att det lilla som tas upp tas upp relativt långsamt, iaf jämfört med godis och läsk. Detta innebär att blodsockret är högt och fettförbränningen aktiv i på sin höjd max ½-1 timme, och förmodligen knappt det. Det är framförallt stora mängder stärkelse som ger det höga långvariga blodsockret som leder till viktuppgång.

Äter man såhär så kommer inte det genomsnittliga blodsockret och insulinnivån under dagen vara tillräckligt högt för att kroppen ska switcha från fettförbränning till fettinlagring.  Man kommer alltså bränna fett i stort sett hela dagen och natten.

Vill man veta mer kan jag rekommendera följande eböcker:
The Natural Human Diet, How To Lose All Your Overweight Without Effort.

XeZafir
2016-01-25 14:08
#31

Kan bara meddela att LCHF är onekligen det bästa som jag har testar! Inte grinig alls, mitt humör är jämnare och jag har inget sötsug överhuvudtaget, vilket gör att mitt blodsocker alltid ligger bra.

Så att kalla en diet, oavsett vilken, för skit när man inte testat eller har riktig koll är otroligt naivt och ignorant. Väldigt dålig stil.

Att inte alla vill äta samma är ju inte konstigt men nervärdera inte en diet (eller ngt annat för den delen) när du inte har kunskap!

När #0 ställde frågan var det kanske inte den typen av svar hon ville ha, utan hur hon kunde testa utan att äta kött. Svara istället på vad som frågas!

Min dotter håller på att gå in på den vegetariska delen och jag gör vad jag kan för att stötta henne, inte nervärdera hennes val och det kan alla människor göra.

Tant Grön
2016-01-25 17:12
#32

#31 Så här skriver TS: Jag har länge undrat hur vegetarianer ställer sig till denna extrema rörelse, som nu tycks sprida sig som en farsot. Jag har alltid varit djurvän, och tyckt att människan ofta behandlar djuren illa. Bara av den orsaken känner jag stor motvilja mot LCHF-rörelsen. Jag vill gärna höra hur ni vegetarianer ställer er till den!
Det har vegetarianerna svarat på i den här tråden.
Förstår inte hur du kan tolka det som om hon ville testa LCHF????

hyvetytte
2016-01-26 07:01
#33

Mår man bra av LCHF så go for it, men man bör nog vara medveten om att kosthållningen inte är ordentligt undersökt. Det är det som är problemet med olika dieter, vi vet inte de långsiktiga effekterna fören om många år, då vi har ett stort antal människor som levt på den typen av kost länge. Att säga att LCHF är bra är därför absurt, det vet vi inte. Vi vet dock att för mycket fett inte är bra, även om många hobbydietister eller lekmän hävdar motsatsen för att tjäna pengar. Ingen människa tycker om påståendet "ät mindre rör dig mer" (vilket är det som gäller) utan söker mer svart-vita svar. 

Jag tror att LCHF kost kan visa sig skadligt i längden, men detta är vad jag tror och inget annat, ingen kan säga om det är farligt eller inte men det är verkligen inte bättre än en kost innehållande baljväxter, bra kolhydrat, grönsaker och frukt. För mycket rött kött lär inte heller vara bra, nu är det ju dessutom bevisat att det finns ett orsakssamband mellan processat kött och cancer.  Sen att vissa får för sig att kalorier inte spelar roll vid LCHF är ju bara sjukt? Varför tar människor sig friheten att gå emot kost som vetenskap? Varför har folk ingen respekt för vetenskapen? Ingen skulle gå till en hjärnkirurg och ba: asså nej gör så här. Lika lite bör man komma med ovetenskapliga påståenden gällande kost. (Att det finns studier på något betyder inte att det är sant, det måste göras mängder med upprepande studier som pekar åt samma håll, vissa verkar missförstå detta och tro att något är sant så fort det refereras till en vetenskaplig studie).

Ät lagom av allt! (utom animalier, men det av etiska skäl 😉)

Honestyisdead
2016-01-26 07:19
#34

#33 Vad jag har förstått är det fler än lekmän som ser fördelarna med kosten. Och man behöver inte vräka o sig kött. Vetenskapen har ju visat att en fettsnål kost inte gör folk friskare från hjärt och kärlsjukdomar. Trots detta fortsätter man ge dessa råd som är från stenåldern. Fler och fler öppnar som tur är ögonen. Hälsorisker som innebär fortsatt medicinering när andra dieter kan höra en fri får mig att tänka på vinst och inte att man ser människans hälsa.

Annons:
hyvetytte
2016-01-26 14:40
#35

#34 fast det där är inte riktigt sant. Självklart finns det olika förespråkare men det är vetenskapen i stort som är det man bör använda som underlag i sin bedömning och inte enstaka människor. Vi kan inte säga hur LCHF kost påverkar oss på lång sikt, vi kan dock säga hur blandkost påverkar oss och jag ser inga belägg för att kolhydrater skulle vara skadligt i en lagom mängd. Att det inte är bra att äta för mycket mättade fetter är väl en ganska rimlig rekommendation, jag har många bekanta som gått på LCHF och mår mycket bättre, att det antagligen beror på att de slutar äta snabbmat, godis och "dåliga" kolhydrater och gått ner i vikt är en annan sak, de hade förmodligen mått lika bra på att gå ner i vikt på en mer kolhydratrik kost (om de är friska och inte har problem med blodsocker osv, vilket man inte har om man är frisk och äter varje dag). Men som sagt, mår man bra så mår man bra, har de lättare att äta sig mätta på LCHF och därför lättare behåller normalvikt så ser jag inga problem med att människor äter på det sättet, men att frälsa det som något heligt som är bättre än annan kost är fel. Jag mår exempelvis skit på LCHF-kost (ja jag har testat). LCHF liknar ofta en sekt som vägrar acceptera andras val, jag har blivit anklagad för att äta fruktansvärt onyttigt när jag berättade för en vän att jag åt pasta, denna vän är överviktig och går på LCHF (går inte ner i vikt) och äter själv smör och ost, har högt blodtryck och andra kostrelaterade problem (som säkerligen beror på övervikten och kanske inte kostvalet).

Endast en liten mängd processat kött ökar cancerrisken. Det andra köttet ska jag inte uttala mig om.

Upp till toppen
Annons: