Annons:
Etikettlivsstil
Läst 2489 ggr
HildaAlfons
2015-12-19 10:16

Vegetarianism och Jakt

Hej, tycker ni att det är okej att vegetarianer äter kött man skjutit själv och fisk man fångat själv? Jag är vegetarian men är kluven på om jag ska äta vilt och egenfångat eller inte, då jag är vegetarian för miljön och djurens skull.

Det är ju bra för djuren att man skjuter vilt, då för stora flockar drabbas av sjukdomar som kan döda hela flocken, men ändå känns det som att en vegetarian inte ska äta den typen av kött heller, även om det är bra för djuren?

Tycker ni då att det är okej att man äter viltkött och egenfångad  fisk eller anser ni denne för en "fejk-vegetarian"?

Annons:
vallhund
2015-12-19 10:39
#1

I min värld betyder vegetarian att man bara äter vegetariska produkter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

penke
2015-12-19 10:48
#2

Vegetarian. är det indianska namnet för "dålig jägare" 😃
Hej
ska man vara petig, så äter man inget kött som vegetarian..

men, jag tycker inte du ska fastna vid någon titel på dig själv,
 verka dock mer vegetarisk än de flesta blandkostare 🙂
(nu är jag väl själv lite lättsinnigt förlåtande, efter ha fått läkar-orden på äta fisk några ggr i veckan ..)

*ler* Jag känner igen det där, att ta ansvar för dödandet/jakten själv,
i protest mot de vidriga slaktfabrikerna, att leva mer respektfullt för ..alltet.
  det tycker jag är en vacker tanke, men lika fullt, äter du kött är du inte vegetarian.

jag ser dock att det är skillnad om "du" har en köttfri dag i veckan
eller en köttdag i veckan..

Du ska äta så du mår bra i kropp och själ! *ler*

..det finns lite eletistisk snobberi, vara mest ..renlärig vegetarisk
liksom med mycket annat,
livet hjälpte mig med ödmjukheten för en massa år sedan,
 jag var inne i en ..väldigt vegetarisk period ….

då träffade jag på en tjej ..som var(är?) ""allergisk"" mot allt grönt ,
 kan bara äta rent kött, typ
(hon var rar ändå)*ler*

igen:
Du ska äta så du mår bra i kropp och själ! *ler*

   penke

komigentammie
2015-12-19 13:24
#3

Nej. En vegetarian äter inget kött. Då är man inte vegetarian men man kanske äter mycket vegetariskt ändå, vilket är superbra !

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

tanteva
2015-12-20 17:48
#4

Ät som det känns bra för dig. Det är bara du som kan bestämma vad som känns rätt för dig. Jag förstår precis hur du tänker och jag kan respektera det. Jag hade kanske också ätit fisk om jag hade klarat av att fiska själv (klarar inte av att hålla i fisk pga kladdet). Det är ju ändå djur som inte suttit instängda på fabriker och avlats fram just för att bli föda. På något vis känns det mer som en del av naturens kretslopp och så som människor levt genom historien.

Men som det sagts, en vegetarian äter inget kött. Flexitarian är väl termen på den som mestadels äter vegetariskt men som emellanåt äter kött/fisk - då allra helst med hållbart/ekologiskt tänk.

Cats are like potato chips - you can't have only one!

VildaVittra
2015-12-22 18:37
#5

Kalla dig för svegan istället, dvs om den vegetabiliska biten är främst svensk den också. Har du inte hört begreppet tidigare, följ då länken i min signatur. 

Sedan är man inte vegetarian för miljöns skull, utan för klimatet. Folk blandar alltid ihop klimatsmart och miljövänlig, de är inte synonymer. Kött är i mångt och mycket mer miljövänligt än grönsaker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Blanksteg
2015-12-23 00:13
#6

Om man bortser från att man faktiskt dödar en annan varelse så tycker jag att viltkött är lättare att försvara än annat kött. För att djuren ändå fått leva i frihet.

Men nej, en vegetarian äter inte kött överhuvudtaget, enligt mig.

Annons:
Loxo
2015-12-25 23:53
#7

Det går inte att vara vegetarian och samtidigt äta djur.

Fialialej
2016-01-03 15:03
#8

"Det är ju bra för djuren att man skjuter vilt, då för stora flockar drabbas av sjukdomar som kan döda hela flocken"

Jag tycker det här argumentet är så himla konstigt. Jag hade fattat om man som jägare bevakade flockar med exempelvis rådjur, och sköt av de som drabbats av dödlig sjukdom när man ser att djuret börjar lida. Men att i någon form av förebyggande tanke ha ihjäl djur för att de KANSKE kan bli sjuka och lida.. ? Asså NEJ. det är inte BRA för djuren. Dessutom har flockdjur grupp/familjekänsla och relationer till varandra, vilket innebär att de känner sorg, saknad  och oro när någon kommer och skjuter ihjäl deras familjemedlemmar.

"På natten är alla katter svarta"

VildaVittra
2016-01-03 15:08
#9

#8 För det första är inte rådjur flockdjur. Men bortsett från det, så skulle antalet individer öka, eftersom de har oändligt mycket föda att finna i våra odlingar. 

Våra odlingar har skapat en obalans i naturen, så vi måste försöka balansera upp den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fialialej
2016-01-03 15:23
#10

#9 Det visste jag inte, antog (ja det ska man ju inte göra) att de levde i grupp för jag har sällan sett ensamma rådjur. Sorry.

ja den där obalansen.. vad ska man göra egentligen åt den.

"På natten är alla katter svarta"

VildaVittra
2016-01-03 15:27
#11

#10 Jag tror inte du vill höra mitt svar på det här inne. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fialialej
2016-01-03 15:30
#12

#11 haha, nä, men jag tror du säkert har nåt vettigt att komma med. Känns som du är mer faktabaserad i dina inlägg och jag är kanske lite väl känslosam och impulsiv. ;)

"På natten är alla katter svarta"

Upp till toppen
Annons: