Annons:
Etikettallmänt
Läst 3463 ggr
The Idizen
1/26/16, 7:49 PM

Vegetarian och ätstörning?

Under en lång period har jag börjat bli äcklad av kött, speciellt när jag tänker på att det faktiskt är gjort av djur. (Älskar verkligen djur, det är ett av mina störta intressen.) 

Tex nu har jag precis ätit middag, och känner att jag mår illa pga av köttet. JAG VILL INTE HA! 

Nu är det så att för ca 2 år sedan fick jag anorexia, som jag fortfarande är fast i. Jag är inte i undervikt längre men min kropp är fortfarande påverkad efter svälten. Och jag har inte heller växt som jag ska. (Är nästan 15 år.) 

Jag har såklart diskuterat med min läkare om att jag inte vill äta kött längre, att jag vill bli vegetarian. Eller i alla fall testa i en vecka. Men han säger NEJ, att efter att ha varit i en sådan svält så är det inte bra för mig. 

När jag är fullt frisk får jag bli vegetarian, men det är fortfarande långt borta tyvärr. 

Jag är ju inte utbildad eller så, men jag förstår inte varför jag inte kan bli vegetarian? Jag har koll på att man måste äta sååå mycket mer om man inte vill gå ner i vikt. 

Hur är det egentligen? Är det lämpligt för en person med ätstörningar att bli vegetarian? 

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Annons:
[Túrwen]
1/26/16, 8:24 PM
#1

Är ingen läkare men så länge du är sjuk vore det nog inte lämpligt att utesluta något om du inte är allergisk mot det. Läkaren vet bäst i just detta fall.. du får som sagt välja själv när du väl är frisk hur du ska äta.

Sarah
1/27/16, 3:41 PM
#2

Läkare har dålig koll på kost. Jag har svårt att se ngt fysiskt problem med att bli vego. Ofta är det istället mer hälsosamt. Men, jag kan gissa att det finns psykiska anledningar. Att du som har en ätstörning i grunden, som dessutom inte är så långt bakåt i tiden, kanske kan få ytterligare problem om du ska kontrollera maten på ytterligare ett sätt.