Annons:
Etikettallmänt
Läst 3463 ggr
The Idizen
1/26/16, 7:49 PM

Vegetarian och ätstörning?

Under en lång period har jag börjat bli äcklad av kött, speciellt när jag tänker på att det faktiskt är gjort av djur. (Älskar verkligen djur, det är ett av mina störta intressen.) 

Tex nu har jag precis ätit middag, och känner att jag mår illa pga av köttet. JAG VILL INTE HA! 

Nu är det så att för ca 2 år sedan fick jag anorexia, som jag fortfarande är fast i. Jag är inte i undervikt längre men min kropp är fortfarande påverkad efter svälten. Och jag har inte heller växt som jag ska. (Är nästan 15 år.) 

Jag har såklart diskuterat med min läkare om att jag inte vill äta kött längre, att jag vill bli vegetarian. Eller i alla fall testa i en vecka. Men han säger NEJ, att efter att ha varit i en sådan svält så är det inte bra för mig. 

När jag är fullt frisk får jag bli vegetarian, men det är fortfarande långt borta tyvärr. 

Jag är ju inte utbildad eller så, men jag förstår inte varför jag inte kan bli vegetarian? Jag har koll på att man måste äta sååå mycket mer om man inte vill gå ner i vikt. 

Hur är det egentligen? Är det lämpligt för en person med ätstörningar att bli vegetarian? 

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Annons:
[Túrwen]
1/26/16, 8:24 PM
#1

Är ingen läkare men så länge du är sjuk vore det nog inte lämpligt att utesluta något om du inte är allergisk mot det. Läkaren vet bäst i just detta fall.. du får som sagt välja själv när du väl är frisk hur du ska äta.

Sarah
1/27/16, 3:41 PM
#2

Läkare har dålig koll på kost. Jag har svårt att se ngt fysiskt problem med att bli vego. Ofta är det istället mer hälsosamt. Men, jag kan gissa att det finns psykiska anledningar. Att du som har en ätstörning i grunden, som dessutom inte är så långt bakåt i tiden, kanske kan få ytterligare problem om du ska kontrollera maten på ytterligare ett sätt. 

Sen är det många som av ngn anledning kopplar vego till ätstörningar, vilket såklart är jätteknäppt. Man blir inte nödvändigtvis smal av vego, allt beror ju på vad och hur mycket man äter.

[Túrwen]
1/27/16, 10:42 PM
#3

#2 Inte nödvändigtvis då läkaren uppenbarligen sagt att hon kan bli vegetarian när hon är frisk! Det är inte nödvändigtvis för att vegetarisk kost förknippas med ätstörningar utan snarare pågrund av kontrollen som du nämnde som man vill komma bort ifrån åtminstone under tillfrisknadsprocessen.

Näring
1/31/16, 7:25 AM
#4

Ja oavsett om man har en ätstörning eller inte så är det alltid bättre att äta naturlig och vegetarisk mat.

StillaSinnet
1/31/16, 5:54 PM
#5

Du ska lyssna på din läkare som har koll på din process. 

Jag ar en väninna som under tidigt nittiotal hade anorexia och mycket dåliga kostvanor när hon åt något alls. Allt satt i hennes huvud och anorexia är egentligen bara ett uttryck för en psykisk störning, enligt henne. Hon kom ur sitt sjukdomstillstånd och återgick till ett normalt liv men var fortsatt tunn och maten kom alltid i sista hand på hennes måste-göra-lista för dagen. Totalt oviktig del av livet. Hektiskt egenföretagare med många bollar i luften. 

Så träffade hon en vegetarisk man som hon gifte sig med. Han lagade all mat och sa till henne VAD hon skulle äta och NÄR hon skulle äta. Hon lyssnade och gjorde som han sa och vips! Hon gick upp lite i vikt och började må ännu bättre med bra rutin och fasta måltider. Dessutom var han duktig på att sammansätta den vegetariska kosten rätt för henne. Att hålla koll på proteiner är viktigt för vegetarianer, ännu viktigare för veganer. Vi äter ju i stort sett bara vegetabiliskt protein och det är lite sämre än animaliskt protein. I alla fall om man hör med muskelbyggare. Proteinet är våra byggstenar. Det finns animaliskt protein i ägg- och mjölkprodukter.  Vegetabiliskt protein hittar du i många baljväxter, linser, tofu-, quorn-, och sojabaserade köttersättningsprodukter. Även nötter och fröer innehåller proteiner och tex sojabaserade drycker som ersätter komjölk. Blir man vegetarian måste man bli intresserad av näringsläsa anser jag och målet med kunskapen ska vara att tillgodose kroppens behov så som man skulle ha skött om sitt barn. 

Jag påstår inte att min väninna blev bra pga vegetarisk kost. Snarare fick hon ordning på sitt liv för att hennes man är intresserad av kost och serverar henne det hon ska äta. Oavsett vilken typ av välbalanserad kost hon hade fått så hade det säkert lyckats få henne att komma i balans. Nu råkade det vara vegetarisk kost och med det menar jag att även en f.d anorektiker kan må bra av den kosten. Om det passar just dig vill jag låta vara sagt och jag understryker åter igen: Lyssna på din läkare. Han vet bäst när det är ok för dig att börja förändra kosten och dina matvanor.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Sarah
1/31/16, 7:41 PM
#6

Protein är det minsta problemet med kosten, oavsett vad man äter. Det är väldigt väldigt svårt att få proteinbrist i västvärlden.

Annons:
StillaSinnet
2/1/16, 6:16 PM
#7

#6 Jag tänkte närmast mellan kolhydrater, fett och proteiner. Vad är det största problemet? Omega3 eller magnesium…? Eller något annat?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Sarah
2/1/16, 7:29 PM
#8

Järn skulle jag säga, spec för tjejer, om man inte är vegan, då måste man ta tillskott av b12. Kalcium hämmar järnupptaget, så äter man mejeriprodukter får man tänka lite extra på järn. Annars är inget svårt. Men äter man baljväxter varje dag så får man i sig det mesta man behöver. Där finns bra mängder av de flesta mineraler.

StillaSinnet
2/1/16, 10:12 PM
#9

#8 Då förstår jag, tack!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: