Annons:
Etikettnäringslära
Läst 2128 ggr
[Stockholmsbruden]
2016-02-10 17:08

Puberteten

Hej, jag börjar snart i sjuan och har inte alls kommit in i puberteten. Jag vet jag vet, ni kommer säga att alla kommer in i olika åldrar, men det känns som om min hjärna är utvecklad fast kroppen är typ en 10 årings? Har inte växt, inga bröst, bara lite hår här och där.. Jag är den ända i hela sexan och bland femmorna som inte kommit in än och alla är typ två huvuden längre än mig.. Hur som helst så undrar jag om det kan bero på att jag är vegetarian? Jag läste nånstans att man behöver omega 3 vilket vad jag vet endast finns i fisk? Men det finns ju dock många falska saker om pretein när det kommer till sånthär

Annons:
IceTee
2016-02-10 17:11
#1

Ni vet jag inget om delen med vegetarianismen, men min bästis kom inte i i puberteten förrän hon vad ca 16. Hon var inte vegetarian, så det behöver inte bero på det

Sen kanske det kan dröja om du har brist på något näringsämne, men det behöver man ju inte ha för att man är vegetarian och vem som helst kan egentligen ha det

Medarbetare på Skor iFokus

AnnaFagerell
2016-02-10 17:25
#2

Fråga din mamma om det är möjligt, om hon var sen för det är väldigt ärftligt betingat. Sen kan man inte utesluta sjukdom vid sen pubertet men då talar man om 14-16 år. Händer inget under sommaren i år skulle jag kontaktat läkare om jag vore du.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

IceTee
2016-02-10 17:32
#3

#2 efter 17 brukar de rekommendera att man kollar upp det har jag hört

Medarbetare på Skor iFokus

[Stockholmsbruden]
2016-02-10 18:09
#4

Okej tack

AnnaFagerell
2016-02-11 07:09
#5

#3 var har du hört det? Tycker jag är rätt sent för en koll om det skulle röra sig om sjukdom

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Lustgas
2016-02-11 09:18
#6

Gällande omega-3 så finns det även i linfrön och kallpressad rapsolja som inte värmts upp mer än 150 grader (tror det är den temperaturen). Sedan så kan kosten givetvis vara en bidragande orsak, men det behöver inte vara för att du är vegetarian, snarare om du får I dig för lite mat. Men det kan lika gärna bero på sköldkörtelproblem, eller så är du helt enkelt senare än dina kompisar. Även jag har vänner som inte kom i puberteten förrän de var runt 15. Själv fick jag mens innan jag ens hade fått hår under armarna. men om du ändå är orolig, prata med dina föräldrar/annan närstående vuxen och kontakta eventuellt UMO. :)

Annons:
IceTee
2016-02-11 12:30
#7

#5 har för mig att det var på biologilektionen! Det jag menar är dock att om mensen inte dykt upp vid 17 bör man kolla upp det. Första tecknen (svett, hår, flytningar osv) bör ju dyka upp tidigare, så klart

Medarbetare på Skor iFokus

AnnaFagerell
2016-02-11 14:18
#8

#7 mensen är ju inte allt. Finns dom som är över 20 och inte fått mens men man bör ju ha fått andra pubertetssymptom

Medarbetare på djurskydd.ifokus

IceTee
2016-02-11 15:31
#9

#8 precis som jag sa

Medarbetare på Skor iFokus

[Stockholmsbruden]
2016-02-11 17:20
#10

Hur ser flytningar ut? Ärvdet som mens fast innan

IceTee
2016-02-11 17:48
#11

#10 det är som någon tjock vätska (oftast) som kan vara genomskinlig eller lite vit och den kommer ut slidan, precis som mensen. Flytningar brukar man inte märka av förrän man ser det i underkläderna (i alla fall inte jag) och de är inte lika rikliga som mens

Medarbetare på Skor iFokus

Gen
2016-02-12 22:14
#12

Du kan läsa mer på vårdguiden: http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Vaxa-och-utvecklas/Barn-och-unga-13-18-ar/Tidig-eller-sen-pubertet/ Var alltid försiktig med råd som kommer från nätforum. Det kan vara svårt att avgöra kvaliteten på råden som ges. Bättre då att prata med skolsyster eller dina föräldrar, du kan också ringa vårdguiden på 1177. Det är absolut inget att skämmas över eller något du rår över. Antingen är det inget särskilt alls, biologiskt eller dina föräldrars ansvar, men det är viktigt att du inkluderar dem så ni tillsammans kan se till att du mår bra. Det är inget problem att vara vegetarian eller vegan som barn eller tonåring enligt Livsmedelsverket. Men det är alltid viktigt, oavsett kost, att man får i sig allt man behöver. Du kan också ha särskilda individuella förutsättningar, tillexempel allergi eller intolerans, som då ska utredas av läkare. Här är en artikel från läkartidningen http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/03/Vegetarisk-mat-ar-bra--aven-for-sma-barn/

smellcaramell
2016-02-20 11:54
#13

Läkare vill att man gör en grundlig undersökning om man inte fått mens när man är 16-17 år. Man brukar ju hinna få både hår, svettningar,flytningar och ömma bröst innan detta. Är man orolig är det bättre att gå till läkaren en gång för mycket än en gång för lite. Dock är det väl mer oroande att fler och fler kommer in i puberteten så otroligt tidigt nu, jag fick till exempel mens när jag var 9 år, det är väldigt tidigt och risken är större att man får problem så som stora blödningsmängder då, vilket i längden leder till "följdsjukdomar" som måste behandlas.

Annons:
Upp till toppen
Annons: