Annons:
Etikettnäringslära
Läst 1257 ggr
blåbärspajen
4/25/16, 8:09 PM

Fullvärdigt protein?

Jag har läst att för att få i sig fullvärdigt protein så måste man äta tex spannmålsprodukter och sen tex gröna blad eller baljväxter m.m. Så om jag äter havregrynsgröt på morgonen och sen en stor sallad med mycket grönt till lunch så har jag fått i mig tillräckligt protein? Eller hur mycket måste man äta?

Annons:
Lustgas
4/26/16, 11:38 AM
#1

Det räcker att vara ganska allsidig i sin kost, så får du i dig alla proteiner. Så din variant fungerar antagligen bra. Sedan innehåller grönsaker inte alltid så mycket protein, utan det kan vara bra att komplettera med till exempel baljväxter, frön och/eller nötter. Sojabönan innehåller ju fullvärdigt protein i sig, vilket jag tror att även quinoa och bovete gör. 🙂

oddahviing
4/26/16, 6:25 PM
#2

WHO rekommenderar att minst 5% av kalorierna i en normal diet (2000 kcal) ska komma från protein, och faktiskt inte mer. Det är ytterst sällsynt att få proteinbrist. Det finns alltid lite protein i allt du äter, till och med frukt. Äter du bra och varierat så behöver du inte oroa dig det minsta!

'-Headlights on the highway-'

Sisselie
4/26/16, 7:44 PM
#3

Jag har funderat på det här med fullvärdigt protein, och varför vissa livsmedel anses innehålla ickefullvärdigt protein, trots att alla essentiella aminosyror finns med. Då är det ju fullvärdigt tills dess att en av aminosyrorna tar slut, sen är resten inte fullvärdigt. Det är ju bara det att man behöver äta mer av det proteinet för att få i sig mer fullvärdigt protein.

oddahviing
4/27/16, 12:02 AM
#4

#3 Hur menar du sisselie? Jag tror att t.ex. ris inte räknas som fullvärdigt eftersom två av aminosyrorna finns det för lite av, men dem två aminosyrorna finns det mer av i bönor, därav varför man rekommenderar att äta bönor+ris för att balansera intaget!

'-Headlights on the highway-'

Sisselie
4/27/16, 8:08 AM
#5

#4 Det är lysin det finns i mindre mängd av i ris, men det finns lysin i ris. Så det är fullvärdigt protein till dess att lysinet är slut.

oddahviing
4/27/16, 12:30 PM
#6

#5 lysinet är slut?

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Sisselie
4/27/16, 3:29 PM
#7

#5 Förbrukat, använt tills det tar slut i blodet… Vad kroppen behöver är en viss mängd vardera av de olika aminosyrorna, som används till diverse olika saker, typ reparera skadade celler, tillverka andra ämnen som kroppen behöver, osv. Tar en aminosyra slut i blodet, så hjälper det inte hur mycket man har kvar i blodet av de övriga aminosyrorna, kroppen måste i alla fall bryta ner musklerna för att få loss den aminosyra som fattas. Jag är absolut ingen expert på protein, så med reservation för att jag kan ha missförstått nåt…

veggie4every1
4/30/16, 10:06 PM
#8

#7 Här är en bra video om protein som du kanske finner intressant🙂

http://vegan.ifokus.se/discussions/572504078e0e7473b40004d9-myten-om-att-vi-behover-kombinera-proteiner

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: