Annons:
Etikettmatprat
Läst 1204 ggr
Garm
2016-05-08 16:00

Grilla vegetariskt

Jag ska bjuda några vänner på grillat snart och en av dem är lakto-vegetarian. Vill ju gärna att även hon ska få något som är grillat, så jag undrar vad ni som är vegetarianer brukar lägga på grillen?

Annons:
Aleya
2016-05-08 16:09
#1

Jag är inte vegetarian. Men brukar ändå göra vegetariska spett. Med paprika, små tomater, svamp. Sen majskolv. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Hoseok
2016-05-08 16:12
#2

Majs, paprika, halloumi.

vendelay
2016-05-08 16:13
#3

Säger som Aleya, grönsaksspett är supergott och går att varieras hur som helst. Förutom de grönsaker som redan nämnt gillar jag zucchini, aubergine, rotfrukter, potatis bland annat. Är ganska enkelt att slänga ihop någon röra med t.ex. sojafärs, salsa och majskorn i en stor bit grillad paprika för en taco-känsla.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Shailina
2016-05-08 16:22
#4

Sen finns ju vegetar"kött"-produkter om man vill bjuda på sådan med. Finns både korv, hamburgare och annat man kan lägga på grillen från tofu eller seitan.

Men spett med grönsaker, hel paprika fylld med halloumi eller mozarella och grönsaker i folie på grillen (kan även röra in creme fraiche med olik smak för att få sås), hel majs grillat, fylld grillsvamp, potatis-sallad och sådan som även köttätare gillar att äta brevid köttet.  Finns hur mycket som helst man kan göra som även fungerar som tillbehör till kötträtter.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Garm
2016-05-09 12:19
#5

Tack för alla förslag! 🙂

Tant Grön
2016-05-09 23:40
#6

Grönsaksspetten blir ännu godare om man gör en marinad och låter dom dra i den innan man grillar. Man kan blanda grönsaker och vegetarisk korv i bitar till spetten. Hälsans köks korv är god att grilla, förutom chorizon som passar bättre att steka.

Annons:
Sarah
2016-05-31 22:25
#7

Väldigt gott att grilla marinerad aubergine :) salta på papper först så att en del vätska dras ur, torka av och lägg i marinad.

Upp till toppen
Annons: