Annons:
Etikettmatprat
Läst 1294 ggr
Lia
2016-05-21 11:36

Vegetarisk mat

Jag var lakto-ovo-vegetarian i 4 år och har nu ätit kött i 3 år, men funderar på att gå tillbaka till det. Jag har funderat på att bli vegetarian fullt ut, men det kommer inte funka för mig. Det hade inneburit alldeles för mycket matlagning och jag har inte mycket ork till det. Dessutom är jag allergisk mot soja, och då finns det inte lika mycket för mig att äta ur den vegetariska frysdisken. Så att gå tillbaka till så jag åt förut kan fungera, och nu finns det mycket mer Quorn-produkter än det gjorde då. Däremot är jag osäker på om det räcker. Jag är alldeles för deprimerad för att stå vid spisen över en timme om dagen nu för tiden, så det är inte lika lätt att ha specialkost nu som då. Rent näringsmässigt, är det okej att rakt av byta ut korv mot korv, biff mot biff osv? Man måste väl inte göra det så himla komplicerat för sig själv? Jag får lätt brister, jag äter väl dåligt. Glömmer bort och så orkar jag inte laga mat. Nu har jag kraftig D-vitaminbrist och ofta är det folsyrabrist och järnbrist. Men det kanske blir lättare att äta om jag inte mår illa för att det ligger en köttkorv på tallriken… Dock är det svårare att äta ute. Jag vet inte, funderar mest. Den vegetariska färdigmaten är ju ofta dyrare än kött, så det är också nåt att fundera över.

Annons:
Lustgas
2016-05-23 13:45
#1

Måste det vara färdigmat? 🙂 Tänker på bönor, kikärtor och linser, som ju tar betydligt kortare tid att tillaga än de mesta frysprodukter som jag känner till (både veganska, lakto-ovo-vegetariska och animaliska) och är dessutom löjligt billigt. Röda linser tar 5-10 minuter att koka, och bönor och kikärtor finns helt färdiga i konserv om du inte orkar blötlägga och koka själv (vilket knappt tar någon aktiv tid  alls).  Är ju mer näringsrikt än de mesta halvfabrikatet dessutom. Tycker det är jättelätt att ersätta, till exempel linser i "kött"färssås, kikärtor i "kött"bullarna eller bönor i salladen. Kikärtor tycker jag är så gott så kan käka dem som de är också 😃

Lia
2016-05-23 18:30
#2

#1 Det är en jobbigare process än färdigmat och jag kommer inte orka det i längden. Jag har dessutom lite svårt med för mycket bönor pga min ibs. Så det enda som jag kommer klara är just färdigmat.

retep
2016-05-24 21:31
#3

Stackars dej, som tänker för mycket, inte vill, är negativ och krånglig. Skärp dig!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Lia
2016-05-24 21:49
#4

#3 Mår du bättre nu när du fått häva ur dig det? 😃 Det är synd om människorna, som Strindberg sa 😉

Sabinan
2016-05-25 00:53
#5

#3  Jag hoppas du skämtar, för annars är du väldigt otrevlig mot TS!
Skärp dig!

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

retep
2016-05-25 21:26
#6

#4 Jag mådde bra innan. Meningen var att få dig att må bra! #5 Det var inte otrevligt eller ovänligt menat! …Strindberg! Hade han rätt? Tänker att, synd om människorna, ofta beror på vilket förhållningssätt man har.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Lia
2016-05-25 22:23
#7

#6 Då har vi rett ut det, nu kan du lämna min tråd eftersom du inte tillför mer än negativ stämning :-)

retep
2016-05-26 15:48
#8

Lia!…

Det är synd, men du har dessvärre missuppfattat min avsikt.

Jag har faktiskt mycket att tillföra ( bl.a. om vegetarisk mathållning), om du skulle vilja det. Den negativa stämningen kommer inte från mig! Det var den jag från början ville visa på, att det var du som hade.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Lia
2016-05-26 16:02
#9

#8 Jag är inte intresserad. Jag bad om råd och du kommer in och skapar dålig stämning. Läs din första kommentar igen och försök hitta något positivt i den. Det fanns ingen som helst mening för dig att kommentera eftersom du inte tänkte tillföra nåt vettigt. Skärp dig! Nu är det slutdiskuterat med dig, jag är så trött på människor som alltid ska klanka ner på andra. Förstör inte tråden mer tack!

retep
2016-05-26 19:46
#10

Sorry, beklagar att jag gjorde dig upprörd? En dag kommer du eventuellt att förstå att det var en svaghet hos dig, jag påpekade…och att du faktiskt skärpte dig…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Lia
2016-05-26 19:53
#11

#10 Det handlar för helvete inte om att skärpa sig eller inte! Du har ingen jävla aning om vad jag går igenom var eviga jävla dag så jag tycker att du kan hålla tyst om hur jag är och inte är! Om det är någon som är svag så är det idioten i den här tråden som lägger sig i saker han inte har med att göra och bara kritiserar och är rent ut sagt för jävlig! Ingen vill ha dig i den här tråden och jag har fått nog av såna negativa människor som du som endast vill få andra att må sämre utan anledning! Kan du inte komma med något vettigt föreslår jag att du inte skriver alls. Lägg av nu!

vendelay
2016-05-26 21:43
#12

Det blir allt lättare att hitta mat ute. Beror såklart på vart du bor men jag tror att det börjar bli vanligare ganska mycket överallt i Sverige väl?

Förstår ditt problem med matlagningen, har tyvärr inga bra tips att komma med. Jag försöker att inte äta så mycket halvfabrikat (med tanke på just kostnaden) och då blir det ju lätt att en måste laga mat minst en halvtimma. Du kanske skulle kunna prata med en dietist? 

Bananer är ju bra, innehåller väldigt mycket nyttigt och är ganska lättsmält. Potatisbullar älskar jag, jag vet inte om det kan vara ett alternativ för dig? Jag värmer bara ugnen till 225 grader, stoppar in dem i 25 minuter när ugnen är varm och sen är det färdigt att äta. Soppor kanske också kan vara något? Finns ju många sorter att köpa färdigt. Jag vet inte om du har bättre dagar ibland - då kanske du kan laga större mängder mat och frysa in? Har du kanske någon i din närhet du kan ta hjälp av, som kan hjälpa dig att laga mat någon gång då och då?

Som sagt, jag har inte riktigt några tips men jag hoppas att det går bra för dig. Lycka till! 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lia
2016-05-26 22:08
#13

#12 Jag är i Malmö då och då så där finns det säkert mycket att välja på! Jag gick hos en dietist förut, så det är lätt för mig att återuppta det. Det låter som en bra idé :-) potatisbullar älskar jag också! Och soppor är inte heller så jobbigt att göra för mig, så det är en bra tanke. Vissa dagar är faktiskt bättre, så då hjälps jag och mamma åt med matlagningen, och många helger gör jag och pojkvännen det. Han tycker om att laga mat och brukar försöka peppa. Tyckte du hade jättebra tips! Ibland behöver man lite hjälp att tänka utanför lådan när man fastnat ^^

Annons:
vendelay
2016-05-26 22:41
#14

#13 Ja, jag har faktiskt flera gånger hört att Malmö är typ den bästa staden för veganer I Sverige så det finns säkert massor! VeganiStan har många bra tips på uteställen, det är dock inte alltid att de är helt up-to-date men oftast har jag inte haft några problem med dem i Stockholm i alla fall.

Ja, en dietist kan säkert hjälpa dig med vilka näringsämnen osv du behöver få i dig. Jag antar att du redan äter några vitamintillskott med tanke på dina brister men annars kan det också vara något att tänka på. Speciellt B12 och D-vitamin är ju faktiskt ganska vanliga i Sverige även för köttätare.

Ett tips är ju att googla typ "snabba veg recept" eller liknande för inspiration. ICA har så det går att bocka för hur lång tid det ska ta att göra maten och en massa andra alternativ, det tycker jag är bra. Finns ju verkligen mängder med recept på internet, så förhoppningsvis kan du hitta några olika rätter som funkar för dig. 

Förresten, ett annat tips som du kan göra på bättre dagar eller med hjälp är att förbereda jobbigare grejer. T.ex. skär upp purjolök och frys in. Massor med grönsaker kan faktiskt skäras upp och frysas in, sen är det bara att slänga ner dem i pannan när de ska ätas och så är maten klar på tio minuter. Något som är jättegott är att steka purjolök, riven morot och broccoli tillsammans med (kokad) couscous. Till det är det gott med en vitlöksdressing med tomat (olivolja, tomater, vitlök, basilika). Superenkelt och jättegott!

Snabbnudlar kanske också kan vara något? Går ju att blanda med vad som helst som du gillar, grönsaker eller örter eller någon vegobit eller tomatsås.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sabinan
2016-05-27 00:38
#15

Någon av de bättre dagarna kan du också gör en stor skål med sallad eller pastasallad, samt en dressing. Det kan man äta i flera dagar om man sen inte har orken att laga mat ett par dagar. 

Annars var #12 och #14 väldigt bra råd 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Lia
2016-05-27 02:07
#16

#14 #15 Tack för era svar! Jag ska till Malmö i morgon med min pojkvän och jag kom på nu att vi faktiskt endast ska äta vegetariskt i morgon :-) tänkte inte ens på det, så visst finns det massor av alternativ där! Men ska definitivt kolla upp länken. Ja jag har i alla fall alltid haft brister oavsett om jag varit köttätare eller vegetarian. Innan jag blev vegetarian hade jag jättesvårt att få i mig tillräckligt med protein, så det blev bättre när jag blev vegetarian. Nu har jag börjat märka att jag har svårt igen, så det är därför jag vill försöka ändra på det. Men när jag har brister får jag diverse tillskott och så kommer det och går. Jag tycker att näringslära är väldigt intressant, så jag kanske ska försöka fördjupa mig lite i det när jag får ork. Nätet är fantastiskt. Man får se lite inspirerande bilder så det blir roligare att äta. Vissa korta perioder blir jag lite manisk, och då känner jag att jag klarar det mesta. Då är det ju ett bra tillfälle att hacka och frysa så där så slipper jag tänka på det när jag är låg, smart tänkt! Nudelsoppa och speciellt då olika sallader brukar alltid gå ner, så det ska jag definitivt göra mer av! Tack igen! Jag började nästan tappa spåret lite, men det är ju inte alls så svårt egentligen som det först kändes. Jag behövde bara lite hjälp på traven :-)

retep
2016-05-27 15:26
#17

"Tack igen! Jag började nästan tappa spåret lite, men det är ju inte alls så svårt egentligen som det först kändes. Jag behövde bara lite hjälp på traven :-)"

Se, redan nu har du skärpt dig!…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

vendelay
2016-05-27 16:28
#18

#16 Glad att du känner att du fått lite inspo! 🙂 Ignorera elaka kommentarer. Hoppas du får några bra dagar framöver 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lia
2016-05-27 19:35
#19

#17 Och inte ett dugg tack vare dig. Jag har inte mer tålamod med dig nu. #18 Tack så mycket, det ska jag definitivt göra framöver! Och detsamma! Kram! :-)

[BlackHeartRebellion]
2016-05-27 20:20
#20

Det enda jag tänker är att det låter som att din kost är begränsad både som det är nu och vegetariskt om du inte klarar av bönor m.m så jag skulle nog prata med dietist till en början för att hitta alternativ som fungerar.

Annons:
retep
2016-05-27 20:29
#21

#18 Du kan såklart göra din tolkning, men min kommentar i #17 var allt annat än elak, om det nu var den du menade. #19 "Och inte ett dugg tack vare dig." likväl har du gjort det, skärpt dig alltså. Och nu då…vad kan du göra åt ditt bristande tålamod…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Lia
2016-05-27 21:10
#22

#20 Ja det ska jag absolut göra! :-)

Sabinan
2016-05-27 22:18
#23

#16 Ja, det är det som är så bra med iFokus och andra forum.
Kör man fast (vilket händer alla lite då och då) så är det skönt att få bolla lite idéer, så släpper det sen och man får inspirationen tillbaka. 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Lia
2016-05-27 22:26
#24

#23 Ja det är superbra! :-D

oddahviing
2016-05-28 00:53
#25

Jag ska ge dig ett tips på hur jag brukar göra min mat på 10-25 minuter! Det jag använder är antingen brunt ris (25 min), basmati (10 min), hirs (15 min), quinoa (15 min). Det är basen.

1 dl ris - 2 dl vatten i en medelstor kastrull. Låter koka upp, och under tiden hackar jag…

en medelstor potatis
lök/purjolök/grönlök,
paprika
savojkål/grönkål/spenat
broccoli
sparris…

och tillsätter i grytan ovanför riset så att det blir ångkokt medan riset kokar på svag värme! När riset är klart rör jag om och tillsätter exempelvis….. örter… curry….. rökt paprika….avokado….salt….lite vegosmör/kokosolja…. sirap…. möjligheterna är oändlig och jag gör lite olika varenda gång!  Linser, bönor och sådant går ocskå bra men du sa att du var känslig för dem så det är ingen nödvändighet!

Det är inte så svårt, det enda man behöver göra är egentligen hacka grönsaker sen kan det stå till det är klart och läggas upp på tallriken.

'-Headlights on the highway-'

Sarah
2016-05-31 22:23
#26

Retep, lägg ner. Håll dig till ämnet och håll en god ton.

Lia
2016-05-31 22:25
#27

#25 Tack för receptet, låter jättegott!

Annons:
Upp till toppen
Annons: