Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1352 ggr
retep
5/26/16, 8:36 PM

Vege tar i an

Såklart är jag inte samma vegetarian som då jag 1976 för första gången slutade äta kött och fisk. Då var jag bara så trött på kött och potatis, brun sås och sönderkokta morötter, gröna ärter. Insåg att jag behövde lära mig att själv laga mat, att det krävdes eget experimenterande med hur att tillaga goda och riktiga varmrätter, middagar och allt vad det kunde vara. Det fanns inte några halvfabrikat, eller färdiga rätter att köpa. Och gick man ut för att äta på restaurang fanns det inget alls vegetariskt på menyn,. Orkade man vänta en timme, kunde man få bakad potatis och en tråkig sallad…Hurra! Därmed blev det nödvändigt att själv tillaga den mat man ville ha, steka, koka, baka i ugnen, prova sig fram, experimentera och lära sig mer och mer. Vegetarisk husmanskost, kinesiskt, indiskt, m.m. Till en början efter recept, sedan mer och mer spontana och improviserade rätter. Tankar om djuruppfödning, masslakt och och andra galenskaper. Kunskapsinhämtning kring olika områden. Näringslära och förståelse för att vi i regel inte behöver oroa oss för att få proteinbristen eller brist på vitaminer, mineraler…särskilt inte om man är ok med mjölkprodukter, kanske äter ägg. Vill man verkligen göra något för egen del, för miljön och djurhanteringen, då hjälper det stort att köpa och äta ekologiskt. Själv använder jag mjölkprodukter och äter ägg ibland. Engagerar mig i att mjölkkorsbesättningarna blir mindre och att alla kalvar får tid att vara med sin mor och dia, den första tiden. Det finns några och blir fler. Att bara köpa ekologiska ägg från gårdar där kycklingar och hönor har goda förhållanden. Det finns ett par och blir fler. …….

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
vendelay
5/26/16, 9:34 PM
#1

Verkligen skönt att det har blivit enklare med tiden, att köpa halvfabrikat och äta ute för den som vill, men också mer (och lättare tillgång till) recept!

Jag förstår hur du tänker kring djuruppfödning och masslakt. Det är såklart bra att du engagerar dig i djurhanteringen - att kalvarna ska få vara med korna längre och att hönorna har det bra. Jag vill bara fråga dig, hur tänker du kring deras välmående när det kommer till att inte slaktas? Jag menar, kalvarna slaktas ju för att bli t.ex. schnitzel och korna slaktas ju även dem när mjölkproduktionen minskar. Tuppkycklingarna dödas (i Sverige dödas ungefär 15 000 tuppkyckling per dag!) för att de inte kan lägga ägg och därför är värdelösa. En lakto-ovo-vegetarian (som det låter som att du är? Äter inget kött men äter mejeriprodukter och ägg) bidrar ju därför till slakt av kalvar, kor, tuppkycklingar och hönor. Vad är dina tankar på det?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

retep
5/26/16, 10:13 PM
#2

Det jag tycker är galet är att det produceras så extremt mycket kött och fisk, hela hanteringen av animalier, som du nämner. Att människor envisas med att äta så mycket av animaliska produkter. Tänker att så länge människan är intresserad av att äta animaliskt kommer man att föda upp djur och slakta dem. Jag har inte så stora invändningar mot det, om det kan ske på ett småskaligt sätt. Så som för när mänskor levde på landet. Tyvärr verkar det inte längre möjligt på vår obalanserade, överexploaterade planet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

landsbygdsbo
6/14/16, 7:08 PM
#3

# Det är tråkigt nog e prisfråga.

Industriellt framställt kött från gris eller fågel kan tas fram till mer än halva den kostnad som en etisk djurproduktion förmår.

Lägger man sedan till att antibiotikaanvändningen är stor i den här formen av köttproduktion vad det gäller importkött så kan man bara skak på huvudet åt kommunernas matinköp till skolmaten.

För egen del betalar jag gärna dubbla priset för en välhängd, marmorerad svensk köttbit och avstår kött dag två för att kompensera.

Upp till toppen
Annons: