Annons:
Etikettallmänt
Läst 3162 ggr
[fin_kanin]
5/28/16, 5:39 PM

Förvirrad halv-vegetarian

Hej! Jag äter ägg, fisk och mejeriprodukter men inte resten. Jag läste här på inlägget innan att vegetarian innebär att man inte äter mejeriprodukter häller? Jag trodde man var vegan då? Men vad är vegan då? Blir lite förvirrad;-)

Annons:
Sarah
5/28/16, 11:22 PM
#1

Vegan är en livsstil där man inte använder djur på ngt sätt. Inget läder, inga cirkusar osv. Maten är en liten del av att vara vegan och maten man äter är vegetarisk. Det som i vardagstal är vegetarian, innebär ofta lakto-ovo-vegetarian. Alltså en kost utan kött, fisk och skaldjur (inga döda djur) men med ägg och mejeriprodukter.

vendelay
5/29/16, 6:52 AM
#2

Lakto = mjölk
Ovo = ägg
Lakto-ovo-vegetarian = äter inget kött (inte fisk eller fågel heller) men äter ägg och mejeriprodukter
Pescetarian = äter fisk, mejeriprodukter, ägg. Äter inte rött kött och fågel.
Vegetarian = Äter ingenting från djurriket (rött kött, fisk, fågel, mejeriprodukter, ägg)
Vegan = Äter ingenting från djurriket och utnyttjar inte heller djur på andra sätt (t.ex. cirkus, använda skinn)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[fin_kanin]
5/29/16, 4:28 PM
#3

Okej då förstår jag! Alltså är jag pescetarian, måste bara lista ut hur man uttalar det;-)

vendelay
5/29/16, 6:00 PM
#4

#3 Det kan jag inte hjälpa dig med för det har jag ingen aning om 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lustgas
5/29/16, 7:57 PM
#5

#3 och #4 Jag brukar uttala det som pesketarian 😃 Inte helt säker på huruvida det är rätt dock, hah 😇

IngaTrnqvist
5/30/16, 11:28 AM
#6

"Peshe" enligt min italiensktalande syster. Har alltid uttalad det som pesketarian dock x)

Annons:
Corgitok
5/31/16, 5:56 PM
#7

Jag utallar det som peskitarian

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

[fin_kanin]
5/31/16, 8:41 PM
#8

Haha okej! Får väl välja lite uttal😜

Maleficum
6/4/16, 9:45 PM
#9

#3 Antar att det har ursprung i Piscis som är det latinska namnet för fisk och uttalas som piskis så Pesketarian borde vara rätt rät att säga.

#2 Men vad heter det om man bara äter fågel men inte fisk eller annat kött? Har det ett eget namn?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sarah
6/4/16, 11:02 PM
#10

#9 nej, man är vanlig blandkostate

Maleficum
6/4/16, 11:10 PM
#11

#10 Vilket känns lite konstigt att äta bara fisk blir en form av vegetarian men inte bara äta något annat djurslag. Men är väl något jag alltid funderat över varför det finns så många vegetarianer som äter fisk.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sarah
6/4/16, 11:12 PM
#12

Inga vegetarianer äter fisk :)

Sarah
6/4/16, 11:14 PM
#13

Men det handlar väl mycket om hur folk rankar djur, däggdjur är högre än fåglar och fåglar högre än fiskar.

Annons:
Maleficum
6/4/16, 11:30 PM
#14

#12 Men ändå så har den ett "terian" namn. Men var väl mycket när jag var yngre som nästan alla jag kände som sa dem var vegetarianer satt och åt fisk (vilket störde mig en del speciellt när de sa de inte åt kött för att det var synd om djuren) och kan hålla med TS att det är förvirrande för som jag fick lära mig som yngre så åt vegetarianer ägg och mjölk (och då ofta även fisk och ibland kyckling) medan veganer inte åt något från djurvärlden men för den sakens skull inte behövde vara nån "rättsaktivist" (eller vad man ska kalla det) som det känns mer som betydelsen är idag.

#13 Jag har väl ovanlig ranking av djuren men det beror kanske på att jag är uppvuxen med akvarium och första husdjur jag skaffa helt själv var fåglar :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

vendelay
6/5/16, 9:03 AM
#15

#14 Definitionen av orden är fortfarande densamma, folk har bara blivit mer medvetna och kunniga idag. Veganism har alltid innefattat djurrätt 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lustgas
6/8/16, 9:57 AM
#16

#11 När jag var pescetarian så var jag det av miljöskäl, inte alls på grund av några djurrättsliga skäl. Då köpte jag dock bara MSC-märkt fisk och drog ner mer och mer på produkter som kommer från boskapsdjur (dvs ägg och mejeriprodukter). Så vsst finns det "legitima" skäl till att man väljer att vara pescetarian (även om jag själv numera är vegan såväl av miljöskäl som av djurrättsliga skäl). 🙂Men jag har också, liksom du, svårt att förstå varför man är pescetarian av djurrättsliga skäl.

Upp till toppen
Annons: