Annons:
Etikettallmänt
Läst 2761 ggr
[fin_kanin]
6/12/16, 6:13 PM

Vad saknar ni...

…för maträtt som inte är vegetarisk? Jag känner inte att det är något särskilt, men köttfärssås är ju väldigt gott;-)

Annons:
Lustgas
6/13/16, 2:01 PM
#1

Vet inte om du avser lakto-/ovovegetariskt eller helvegetariskt? 🙂 Men utgår från helvegetariskt, min lista blir så fattig annars 😃

Det kan hända någon gång att jag saknar Kalles mildrökta kaviar (i synnerhet på vörtbröd), kexchoklad eller Ballerinakakor. Dock händer det inte speciellt ofta längre (trots att jag i princip levde på den kaviaren under mina första 20 levnadsår). Jag har tidigare saknat kvarg ganska mycket, just att det är proteinrikt och mättande och ganska enkelt, men nu när  Alpro kommit med sin kvarg så finns det inte riktigt något att verkligen sakna längre. 🙂

bloodflowers
6/13/16, 10:39 PM
#2

sibyllas korv med mos

kände det när vi skulle beställa där och det enda alternativ för mig var deras äckliga veganburgare

Lustgas
6/14/16, 9:27 AM
#3

#2 Off topic,men den burgaren är väl inte vegansk? Ska vara ovo-vegetarisk. 😕

IngaTrnqvist
6/14/16, 12:11 PM
#4

Ingen speciell produkt (har hittills inte hittat något som inte går att göra veganskt). Däremot saknar jag ibland alternativ när man  äter ute. Oftast finns det bara ett eller två alternativ, vilket gör att det lätt blir uttjatat. Kanske marabouchoklad.

Sisselie
6/14/16, 2:06 PM
#5

Jag har ätit helvegetariskt i 4 månader och jag saknar ingenting!

bloodflowers
6/14/16, 3:38 PM
#6

#3 Fanns att välja veganskt alternativ här (uppsala)
Står på hemsidan "Observera att lokala variationer förekommer."

Annons:
Stallmima
6/14/16, 9:41 PM
#7

Jag saknar fisk i olika rätter som jag brukade äta, torsk i äggsås och olika fiskgratänger bland annat

Intehärutandär
6/14/16, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Det enda jag saknar är hästköttet. Det har god smak ! Nöjer mig att lukta numer då jag tillreder det till sonen.

aneri
6/15/16, 7:20 AM
#9

Inlagd sill och matjessill kan jag sakna.

[fin_kanin]
6/16/16, 4:43 PM
#10

#8 😐Förlåt, men hur kunde du äta det? Hur smakar det? Skulle ALDRIG kunna göra det, kanske för att jag rider hehe… Inget illa menat🙂

Intehärutandär
6/16/16, 9:36 PM
#11

#8 Vi är uppväxta på hästkorv/Gustafskorv och "hamburger"-kött i skolan. Är min hemstads rätt; Vikabröd, hästkorv och enbärsdricka. Är en delikatess och mycket godare än nöt, fläsk och kyckling. Kan nog jämföras med hjort eller ren.

lemonade
6/16/16, 10:38 PM
#12

Jag var vegetarian i 2 år för några år sedan, och jag saknade inget speciellt, det  enda jag är svag för är dock kyckling.

vendelay
6/17/16, 7:32 PM
#13

Jag har varit vegan i snart ett år (ca 9-10 månader) och det allra mesta har jag hittat superbra substitut för och vissa saker har jag börjat älska som jag definitivt inte åt när jag åt kött. T.ex. så ÄLSKAR jag vegokorven från Anamma men jag åt aldrig någonsin korv som köttätare, det var bland det äckligaste jag kunde tänka mig.

Det jag kan sakna är lösgodis, allt med choklad. Kanelmandlar som är doppade i choklad är också fantastiskt gott men inte mjölkfritt om en köper i butik. Annars tror jag inte att det är så mycket. Allt jag älskade som köttätare finns veganskt (vegetariskt). Lax kanske - det åt jag väldigt mycket!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[Evilyn]
7/1/16, 7:23 PM
#14

Jag saknar ingenting, blir bara kvälmen.

tlover
7/1/16, 11:15 PM
#15

När jag var ovo-vegetarian så saknade jag torkat renkött och rökt aborre

l'm back

jokkoono
7/4/16, 5:16 PM
#16

Jag saknar något alternativ på sibylla man kan käka, dock vet jag att dem har en vegetarisk burgare men jag får sån halsbränna av den och blir smått illamående. Jag har hört talas om att man funderade på en vegetarisk korv på just sibylla. Är det någon som vet något om det? Nyfiken bara.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Intehärutandär
7/4/16, 6:51 PM
#17

#16 Jag har ätit pommes frites och sojakorv på Sibylla i Falun.

tlover
7/4/16, 7:31 PM
#18

#17 det är olika vad dom har i olika städer

l'm back

TicTac
7/12/16, 3:14 PM
#19

Jag är vegan men är uppvuxen som vegetarian (lakto-ovo). Kan dock inte säga att det är något jag direkt saknar idag. Det är snart 20 år sedan jag blev vegan och i början hände det att jag fuskade, men med tiden blev det mindre och mindre. 😉

Det jag hade svårast att låta bli var lagrad hårdost. Ny bryr jag mig inte längre.


You'll never walk alone

[Castlevania]1
7/13/16, 5:25 PM
#20

Jag saknar ingenting :)

Annons:
IngaTrnqvist
7/17/16, 4:53 PM
#21

Hämtpizza när jag är för lat för att göra egen. Finns inte att få tag på här i närheten :c

vendelay
7/17/16, 7:32 PM
#22

#21 Oh, jag med. Vill flytta närmare stan nästan enbart för att kunna få vegansk pizza levererad till dörren! Men ett tips är Pizza Kit. Det är dyrt men såååå gott. Enkelt, går fort och supermums!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

IngaTrnqvist
7/17/16, 8:33 PM
#23

#22 Haha, samma här! Närmsta pizzerian som har veganskt är 1,5 timmes bilfärd härifrån.. Vad ingår i ett sånt kit? Har dock inte ens sett dem här x)

vendelay
7/17/16, 8:38 PM
#24

#23 Hoppsan, så illa har inte jag 😃 >Här< finns en länk. Den innehåller endast degen och tomatsåsen (såsen är otroligt god!). Vi har bland annat haft på A&A perfekt pizza och sojabitar och svamp. Så gott! Här har jag sett det i Hemköp och ICA, möjligen fler ställen men de vet jag säkert. De är kylda. På deras hemsida under "vanliga frågor" står det också om veganska produkter osv!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

IngaTrnqvist
7/17/16, 8:47 PM
#25

#24 Ja ibland är det tråkigt att bo mitt i skogen. Men tack 👍 Kanske finns här, bara jag som får kolla lite mer noggrant. Och vad gott det låter!  Men jag tar nog vanlig A&A, tycker pizzaosten mest kletar sig fast i gommen xD

vendelay
7/17/16, 8:48 PM
#26

#25 Haha, okej! Jag äter inte ost så jag skippar det bara men min sambo vill ha ost 😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Ninji]2
9/6/16, 7:34 PM
#27

Jag saknar absolut inget kött!

Annons:
Snuffles
9/11/16, 9:17 PM
#28

Saknar ingenting, allt finns ju att göra i vegetarisk version.

[rumelle]
9/12/16, 7:32 PM
#29

Västerbottensost är nog det enda jag kan komma på som jag saknar.

[Ninji]5
12/18/16, 12:10 PM
#30

Jag saknar ingenting.

KentHjärta
1/21/17, 4:53 PM
#31

Ingenting. Kan vara för att jag inte är så strikt. Jag försöker dock att utesluta gelatin så lösvikts godis är väl nått jag saknar. Men finns ju mycket godis utan gelatin så.

futurevegan
1/24/17, 7:26 PM
#32

Saknar ingenting men kan tycka att bacon luktar gott… 😮

sp0ngeb0b
1/30/17, 8:33 PM
#33

Som vegan saknar jag inget generellt, det finns ju vegetariska ersättningar till det mesta. Jag saknar mest bekvämligheten att kunna äta vad jag vill - t.ex. när man är ute och vill köpa något snabbt eller om man ska ut på restaurang. Oftast finns bara ett eller ett fåtal veganska alternativ på restaurangmenyerna (om ens det) och då har man inte så mycket val.

Saga85
1/30/17, 10:39 PM
#34

Under mina första år som ovo-vegetarian "saknade" jag mammas fläskkottletter och grillad/stekt aborre. Det var väl barndomsminnen, särskilt det där med aborre där man fiskade upp och rensade den själv.

För ett par veckor sedan fick jag dock ett väldigt konstigt sug efter blodpudding av alla saker 🤔 Första gången på över 15 år som jag fått sug på något i köttväg.

Annons:
tlover
1/30/17, 10:50 PM
#35

#34 kanske bäst att kolla jänvärdet?

l'm back

Saga85
1/30/17, 11:04 PM
#36

#35 Mitt järnvärde är prima (testade det senast den 20 december - 16). Hade dock B12 och D-vitaminbrist i september så har käkat tillskott. I december låg det på en bra nivå, men ska fortsätta med B12 (fast med en lägre dos).

[rumelle]
1/31/17, 6:19 PM
#37

Messmör kan jag sakna lite då och så. Vet inte om det finns någonting veganskt som motsvarar det i smak och konsistens.

Lakritsstjärna
4/21/17, 9:31 PM
#38

Har ätit vegetariskt i över 10 år det enda jag saknar är algrens bilar. Kanske ska våga fuska någon gång. Kom ihåg att de var jätte goda:)

Upp till toppen
Annons: