Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2912 ggr
vendelay
2016-07-01 22:24

Har du koll på ordens betydelse?

Lakto, vegetarian, flexitarian… Finns hur många konstiga ord som helst. Har du koll på hur orden definieras? 🙂

(För tydlighetens skull: när jag skriver "från djurriket" menar jag alltså allt slags kött, ägg, mjölk (även get, får osv)och annat animaliskt)

Vad betyder…

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
tlover
2016-07-01 22:30
#1

"Äter endast gräs och vatten" 😂

5 rätt av 5 den var enkel

edit: undra hur vanligt det är med en pollo-vegetarian?

l'm back

vendelay
2016-07-01 22:47
#2

#1 Som vegan har jag faktiskt hört det väldigt många gånger (och nej, inte alltid ironiskt!!) 😂

Ingen aning, känns inte som något jättevanligt? Hittade i alla fall det ordet så jag slängde in det 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2016-07-01 22:50
#3

#2 Det får mig att tänka på lufterianer (inte för att det ska blandas ihop med vegetarianer).

Jag tror nog Pisco vegetarian eller Pisco-pollo-veg är vanligare (eller ja snarare Pisco-pollo-lakto-ovo-vegetarian säg det snabbt tre gånger)

Jag blev inspirerad och gjorde en liknande kluring fast om te då, även om jag kommer nog inte få lika många svar

l'm back

molam
2016-07-01 22:57
#4

Inte ens vegatarian/Vegan och kunde alla orden, quite proud x3

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

vendelay
2016-07-01 23:28
#5

#3 Var tvungen att googla, hur kan någon tro att det går att leva som lufterian? 😕 Och ja, den långa ramsan är rätt och helt omöjlig att säga hahah. Jag gjorde din Kluring men ja… Inte så många rätt 😇

#4 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2016-07-01 23:32
#6

#5 OT nu men det finns en som påstår att han levt i 7 år som lufterian

l'm back

Annons:
vendelay
2016-07-01 23:47
#7

#6 Hm. Jag behöver nog bevis på det 😊

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2016-07-01 23:52
#8

Pollovegetarian hade jag inte hört talas om. :P Alltid lär man sig någonting nytt.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2016-07-02 12:53
#9

#8 Haha, nej, jag har svårt att tro att det är så vanligt? 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2016-07-02 14:07
#10

#9 det är nog vanligare att kalla sig flexitarian. Jag har då hört det oftare

l'm back

retep
2016-07-02 15:17
#11

Jag kallar mig själv för vegetarian, rätt och slätt, som jag gjort i 40. år Huvudsaken tänker jag är att vara medveten om vad det är jag stoppar i mig, hur min hälsa och hela jag mår och utvecklas, o.s.v…..

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

vendelay
2016-07-02 16:37
#12

#11 En vegetarian äter inte ägg och mejeriprodukter, så om du inte gör det är du vegetarian 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

retep
2016-07-02 18:33
#13

Jag kallar mig fortsatt för vegetarian! Bryr mig inte om några definitioner, behöver dem inte. Har så ofta förklarat för folk varför jag äter som jag gör. För min del är det inte nog att endast berätta att jag är lakto ovo vegetarian. Är inte vegetarian först och främst för sakens skull, utan för hälsan och helhetens skull.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
vendelay
2016-07-02 21:09
#14

#13 Ja, jag kan inte tvinga dig att läsa en ordbok, jag bara förklarade vad ordet betydde. Vissa anser sig ju vara katter fastän de är människor, så det är fler än du som har problem med definitionerna 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

retep
2016-07-02 21:19
#15

Ajax vad du tar i! Hur fick du för dig att det skulle vara jag som har problem?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

vendelay
2016-07-02 21:55
#16

#15 Det kanske blev fel ord av mig. Svårt med definitioner eller ordens betydelse, kanske låter bättre? Jag kan ju påstå precis vad jag vill om precis vad som helst men vissa saker är ju faktabaserat, det går inte att ändra bara för att du vill att ordet ska ha en annan innebörd 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

retep
2016-07-02 22:43
#17

Har inte sagt något om att jag vill att ordet skall ha en annan innebörd. När jag blev vegetarian fanns inte, användes inte de begreppen. Åt man inte kött, så var man vegetarian.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Klave]
2016-07-02 22:47
#18

#16 Olika ord Har olika innebörd för olika personer. Sedan finns det alltid en officiell betydelse.

vendelay
2016-07-02 22:48
#19

#17 Jag vet inte riktigt vad det är du vill komma fram till? Äter du ägg och mejeriprodukter är du en lakto-ovo-vegetarian. Det är den korrekta benämningen. Vill du påstå att du är vegetarian så gör det, men jag förstår inte vad jag har med den saken att göra? Finns ju folk som kallas sig "veggan" - de anser sig vara veganer fast äter ägg… Haha 😂 Den korrekta benämningen för det skulle ju vara ovo-vegetarian. Men vad är din poäng?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-07-02 22:50
#20

#18 Ja, det är klart! Däremot så kan ju faktiskt ingen komma och påstå att ett visst ord betyder något annat än vad det gör bara på grund av sina egna associationer, eller hur?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[Klave]
2016-07-02 23:09
#21

Så man kan enligt dig inte kalla sig för ett annat kön än det man biologiskt är?

vendelay
2016-07-02 23:25
#22

#21 Fast det kan en ju, det går ju att födas i fel kropp. Vet inte vad din poäng är.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

FataMorgana
2016-07-03 11:42
#23

I folksmun brukar man ju använda sig av ordet vegetarian för lakto-ovo-vegetarianer och veganer för dem som inte äter något från djurriket alls. Tycker inte att det är något fel med det, vill man  sedan förklara sig mer om hur man äter och inte äter och vilken livstil man i övrigt följer kan man ju göra det separat.

vendelay
2016-07-03 13:38
#24

Alltså. Som jag sagt tidigare - ni kan använda vilka ord ni vill. Jag gjorde denna quiz för att lära folk vad orden egentligen betyder. Jag visste inte vad skillnaden mellan vegetarianer och veganer var för bara något år sedan och jag tycker att det är väldigt intressant hur dålig koll vi har. Det var bara menat som ett roligt sätt att sprida kunskap typ.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

FataMorgana
2016-07-03 19:20
#25

Det beror väl på vems definition man följer vilken betydelse ordet får och var i världen man befinner sig. I Tyskland betyder ordet Vegetarismus ett näringssätt som innebär att man förutom vegetabiliska livsmedel även kan äta livsmedel som härstammar från levande djur som ägg, mjölk och honung men inget från döda djur som kött och fisk, medan Veganismus står för undvikande av alla livsmedel som härstammar från djurriket.

vendelay
2016-07-03 19:59
#26

#25 Senast jag kollade var kluringen på svenska, så jag misstänker att jag menade den svenska definitionen???

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

FataMorgana
2016-07-04 09:26
#27

#26

Det tror jag nog att alla förstod. Tänker bara att man kanske inte ska snöa in sig på den svenska ordbokens defintion av ordet när stora delar av befolkningen både den svenska och övriga världen använder sig av ordet vegetarisk som en förkortning/samlingsnamn för olika vegetariska inriktinar. Säger någon att han äter vegetariskt kan det både innebära att han äter lakto-ovo vegetarisk, ovo-vegetarisk, lakto-vegetarisk eller den stränga vegetariska formen dvs veganskt som utesluter alla livsmedel som har sitt ursprung från djur förutom den mänskliga modersmjölken. Tänker att man har det lite lättare i livet så och att man kan förstå vad andra menar bättre.

Annons:
IngaTrnqvist
2016-07-04 11:00
#28

Alla rätt. Kul och informativ quiz, Vendelay! :)

Det är väl inte mer än logiskt att man använder prefix för att tala om vad man äter mer än vegetariskt/vegetabiliskt.

Intehärutandär
2016-07-04 11:37
#29

#17 Samma här. För 30 år sedan då jag slutade äta kött så var man vegetarian eller vegan. Vi behövde inga fler etiketter. Orden ändras under åren som gått , min kost är den samma med undantag för att det är lättare för andra att tillaga min mat med hjälp av det stora utbudet av halvfabrikat. Man slipper leva på sallad och potatis som gäst numer. 😆

vendelay
2016-07-04 12:03
#30

#28 Tack, kul att den uppskattades! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sisselie
2016-07-06 07:18
#31

Jag vet vad orden betyder, men jag använder dem så som majoriteten för att jag vill bli förstådd. När jag var vegetarian (Blev för andra gången tvungen att ge upp pga hälsoskäl.)  sa jag att jag var vegan, för att då förstod de allra flesta vad jag menade. Både de 96 % ickeveganer, och förmodligen även de allra flesta veganer, eftersom de ändå inte vet  i vilken betydelse man använder orden…

Ordet vegan myntades 1944 för att ordet redan då under lång tid använts i betydelsen lakto-ovo-vegetarian. Det innebär alltså att det kan inte finnas många nu levande personer som har minnen av när orden användes i sin ursprungliga betydelse. Så att försöka ändra tillbaka ordens betydelse skulle ju innebära att man gör sig skyldig till samma sak igen… Språket förändras hela tiden!

vendelay
2016-07-06 12:22
#32

#31 Ja, jag gör samma sak. Om jag ska äta någonstans ber jag om vegansk mat fastän det egentligen heter vegetarisk mat, för annars förstår ju folk inte precis som du säger.

Det är inte min mening att ändra betydelser på ord. Jag ville bara förklara vad orden betyder. Om betydelsen ändras till det som folk idag tror att de betyder så kommer jag ju anpassa mig efter det också men så är ju inte fallet.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[rumelle]
2016-07-08 11:29
#33

Va?! Äter veganer inte bara gräs och vatten?!!! Inte undra på att folk tittar snett på mig när jag kommer med en stor näve nyplockat gräs till lunchen. 😂

TatsuOni
2016-07-08 13:15
#34

5/5.

Som lakto-ovo- vegetarian så stöter jag ofta på folk som frågar om jag inte ska gå ut och beta min lunch, för vad kan man äta om man inte äter kött?😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Stallmima
2016-07-08 20:24
#35

Alla rätt   😃

TicTac
2016-07-12 14:39
#36

5/5 men Pollo-vegetarian blev logisk uteslutning. 😃

Jag har alltid varit vegetarian, då mina föräldrar är det. När jag växte upp använde vi ägg och mejerier och det kallades fortfarande bara för vegetarian. Det var helt enkelt att man inte åt något dött djur -  kött. 

Idag tänker jag lite som att om jag inte vill äta ägg och mjölk, varför använda andra produkter som kommer från djur? Så steget vegetarian (endast äta från växtriket) till vegan är inte så stort. Varför gå runt i läderskor och ifrågasätta andras rätt att äta yoghurt? 🤔


You'll never walk alone

vendelay
2016-07-12 16:00
#37

#36 Men ja!! Vad bra skrivet. Jag kom på samma grej efter att jag blev vegan. Hur sjutton kunde jag bli irriterad på folk som åt kött när jag själv bidrog till våldtäkt på kor och kidnappning av deras kalv?? Går ju inte heller att bli arg för att någon bär djurets hud när jag själv t.x. äter ägg och bidrar till att 15 000 tuppkycklingar gasas ihjäl enbart i Sverige per dag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

DogeLove
2016-08-04 15:25
#38

5/5!😃

vendelay
2016-08-04 17:32
#39

#38 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

DogeLove
2016-08-06 15:41
#40

#39 🤗

Snuffles
2016-08-10 12:15
#41

Fick 5/5
Jag säger dock ändå vegetarian till lakto-ovo för folk förstår inte annars, typ som när jag var lakto-ovo så frågade folk om jag åt fisk och kyckling 😐

Annons:
Effie
2016-08-11 13:23
#42

Jag tycker det är viktigt med definitioner. Ord är ju till för att kommunicera med, och då behöver man ju mena samma saker.

Minns fortfarande den gången jag beställde dagens vegetariska: skaldjurscrepes. (ja, vad ingår I definitionen "vegetariskt"?) Fast det är länge sedan; medvetenheten har ökat sedan dess.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

vendelay
2016-10-22 21:42
#43

På tal om alla dessa "kluriga" definitioner fick jag frågan förra veckan om fisk är ett djur… 😂😟 Ska jag skratta eller gråta? Växer fiskar på träd hemma hos er? 😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2016-10-22 22:02
#44

#43 Det finns en relativt nyupptäckt fisksort som använder fotosyntes, så det beror väl på hur man definerar "djur"

l'm back

vendelay
2016-10-22 23:02
#45

#44 Vad innebär det? (Om du orkar förklara eller länka)

Wikipedia definierar det såhär:

"Djur (Animalia, Metazoa) är flercelliga organismer som kännetecknas av att de är rörliga och heterotrofa, det vill säga får sin energi från föda, och utgör ett rike inom klassificeringen av levande organismer. Med få undantag har djur muskler, ett nervsystem, och inre hålrum i kroppen, ämnat för nedbrytning av födan."

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2016-10-23 07:34
#46

#45 enkelt förklarat är fotosyntes att ta upp energi från solen och luften. Du vet som växer gör

l'm back

vendelay
2016-10-23 12:05
#47

#46 Ja, jag vet vad fotosyntes är (herregud, vad vi pluggade fotosyntes i skolan alltså!), men det är väl fortfarande ett djur enligt den officiella definitionen av ett djur? Eller?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2016-10-23 12:15
#48

#47 Jag tänkte väl 😃 tänkte hur kunde man missa det i skolan.

Man vet inte riktigt, men fisken äter också (minns ej exakt vad dock). Den räknas iallafall som fisk men den är också typ en växt. Dom kom väl på att livet är mer avancerat än vad man tidigare trott.

Det är väl lite som lavar (som både hör till växtriket och svampriket)

Länge räknades ju svamp till växter tex tills man kom fram till att dom är närmare djuren än växterna.

l'm back

Annons:
vendelay
2016-10-23 13:19
#49

#48 Nej, fy sjutton, jag vet inte om vi lärde oss något annat än fotosyntes 😂

Hm, okej. Jag ska kika lite på detta innan jag har något vettigt att svara, men tack för infon!!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annielle
2016-12-13 15:01
#50

4/5 rätt eftersom jag aldrig hade hört Pollovegetarian innan, gissade på fisk felaktigt!

Det jag tycker är värst är när människor tror att en vegetarian ellerlakto/ovovegetarian  även äter kyckling och fisk.

Hur kan man vara vegetarian om man endast utesluter just rött kött liksom?!?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

vendelay
2016-12-13 16:41
#51

#50 Jag hade en vän förut men efter att jag blev vegan skulle hon (såklart) tvunget prata om veganism osv heeeela tiden (då vågade jag knappt ens säga högt att jag var vegan för det kan ju vara lite tabu så när hon höll på så tittade jag mest i marken). Hon ansåg att hon var vegetarian och jag var tvungen att säga ifrån för jag visste ju att hon åt både fisk och kyckling och hon blev faktiskt så arg att vi inte pratar med varandra längre… 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annielle
2016-12-13 17:56
#52

#51

Men hjälp!🤪 SÅ arg att ni inte längre pratar med varandra!!

Hoppas att hon inte betydde mycket för dig innan då.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

vendelay
2016-12-14 02:03
#53

#52 Alltså, vi var ändå ganska bra vänner innan. Pratade mycket och så men nu svarar hon inte ens om vi går förbi varandra om jag säger hej 🤐😂 Känns såklart tråkigt men nja, om hon reagerar så är det nog ändå inte en person jag vill ha i mitt liv. Vill hon äta kött får hon göra det (de flesta i mitt liv äter ju kött - familj och vänner och bekanta) men jag kan inte gå med på att hon får kalla sig vegetarian när hon äter kött 😟

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Vegamaze
2016-12-14 18:39
#54

#53 Jag har också en vän som kallar sig för vegetarian, men hon äter både fisk och kyckling.. Tycker det är väldigt provocerande! 😮

vendelay
2016-12-14 19:20
#55

#54 Men eller hur! Känns bara otroligt töntigt. Bättre att säga att en inte äter rött kött då 😟

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Annielle
2016-12-15 09:07
#56

#53

Väldigt tråkigt att höra om att en sådan sak har förstört en bra vänskap, men jag förstår ju så klart att du inte tycker att det är ok att hon kallar sig vegetarian, verkligen löjligt av henne att inte ens hälsa efter det.

#55

Om man har vetskapen om vad en vegetarian äter och ändå kallar sig för vegetarian fast man äter kött är det ju både väldigt töntigt och konstigt!😟 🤪

Var dig själv, det finns redan så många andra.

TatsuOni
2016-12-15 11:07
#57

En gång på en middag så började det diskuteras vad en vegetarian äter, eftersom att jag sa att jag inte äter fisk då jag är vegetarian (lakto, ovo). En utav gästerna sa att hennes kompis äter fisk och hon är minsann vegetarian. Jag förklarade att hon kanske kallar sig för vegetarian, men är inte det då hon äter fisk och fisk är inte vegetariskt utan en levande varelse. Den här personen blev då sur och sa att hennes kompis är visst vegetarian. Suck🥵 Hon kom dock över att vara sur, men jag vet inte om hon fortfarande hävdar samma sak…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

vendelay
2016-12-15 18:21
#58

#56 Ja, alltså, jag har inte "bråkat" om det. Det var ungefär såhär:

Hon: "jag är vegetarian"
Jag: "men du åt ju kyckling igår? Och fisk idag?"
Hon: "ja? Men jag äter inte kött"
Jag: "vad är kyckling och fisk då?"
Hon: "kött är gris och ko. Det äter jag inte"
Jag: "fast kycklingar växer väl ändå inte på träd?"
Hon: "vill inte prata om detta mer."
Sen skrev hon på instagram att hon kände sig påhoppad 🤐

#57 Hahaha, men wow. Jag vet inte vad folk håller på med!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Vegamaze
2016-12-15 20:48
#59
Men alltså, det är ju läskigt hur folk kan anse att kyckling och fisk inte är djur?! 🤔😟
vendelay
2016-12-15 22:00
#60

#59 Ja, verkligen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TatsuOni
2016-12-16 09:03
#61

#59. Jag har varit med om folk som börjat jämföra fruktkött med fisk… Folk som har haft det som argument att äter jag fruktkött så kan jag äta fisk, för det är typ lika vegetariskt😟


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

sp0ngeb0b
2016-12-16 09:42
#62

För ett par veckor sedan träffade jag min mormor för första gången sedan jag blev vegan, och eftersom vi skulle äta lunch tillsammans skulle jag berätta om min nya livsstil och då framförallt om kosten. Hennes första kommentar var "Amen, varför ska du hålla på med det?" och liknande. Sedan berättade hon om sin väninna som minsann är vegetarian, men det är för att det hjälper hennes problem med magen, så hon äter fisk och kyckling då och då.

Väl på restaurangen visade det sig vara väldigt snålt veganskt utbud så jag fick be om en specialare, och då säger mormor: "Då är det ju mycket bättre att vara vegetarian. Då kan man tänja lite på gränserna, och äta till exempel fisk i sånna här situationer." Ehm, jo, nej… inte precis.

Annons:
vendelay
2016-12-16 15:09
#63

#61 … Men va?! 😟

#62 Får ofta höra exakt samma 😟

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sossos
2016-12-17 13:22
#64

Vad roligt test! Hade ingen aning om att det var andra ord än vegetarian och vegan! Jag själv är väl lakto-ovo-vegetarian då :) Men äter knappt ägg heller, bara om det ska vara det i någon kaka och då är det ägg från min mosters frigående höns. En kompis jag har hävdar att hon är vegan, men så är det inte fallet då hon har palladium vinterkängor i skinn då. Har försökt säga det till henne men hon svarar med: "min syster har varit vegan i fem år så jag tror att jag vet vad vegan innebär!" och så går hon därifrån XD

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

[fin_kanin]
2016-12-17 17:09
#65

Alla rätt, fast chansade på frågan med pollo-vegetarian eller vad det hette?😉

vendelay
2016-12-17 19:26
#66

#64 Haha, ja, det är inte alltid lätt när någon envisas med att veta bäst 😂 Det är ju faktiskt ganska svårt med det där, jag tror att många som kallar sig veganer fuskar med någonting för det kan vara så svårt och dyrt att hitta allt veganskt. Exempelvis bra vattentäta varma skor till vintern eller en bra tandkräm. 

#65 Jag visste faktiskt inte heller den innan jag letade fram det ordet när jag gjorde denna quiz, men däremot visste jag att pollo betyder kyckling på spanska så det var ganska lätt att gissa vad det innebar 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Ninji]5
2016-12-18 11:58
#67

Jag fick 5/5 :)

vallhund
2016-12-18 19:08
#68

Fascinerande att så pass många inte fick alla rätt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

VildaVittra
2016-12-22 21:34
#69

Svaren till fråga 2 och 4 är felaktiga. Läs gärna på definitionerna i svenska akademins ordlista och i nationalencyklopedin. 

Vegetarian är ett samlingsbegrepp för personer som inte äter djur (alltså inte att de inte äter några djurprodukter)dvs veganer, ovo-vegetarianer, lakto-vegetarianer osv och vegan är per definition en person som inte äter några djurprodukter.

Diverse privata veganska sajter på nätet definierar inte begreppen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
vendelay
2016-12-22 21:39
#70

#69 Jag kollade ordlistan och ja, du har rätt. Väldigt konstigt dock eftersom den "egentliga" definitionen av veganism (enligt personen som grundade begreppet) handlar om bra mycket mer än mat. Dags för dem att uppdatera sina ordlistor kanske 😃 Men tack för informationen!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VildaVittra
2016-12-22 21:47
#71

#70 Personen som "grundade" veganismen (vilket han inte alls gjorde) är inte svensk och har således inte heller någon makt över ords betydelse. '

Kanske vore det lämpligare att folk på nätet började läsa ordlistor och uppslagsverk istället?😉Men tack för att du tog till dig av informationen och inte sparkade bakut, diskussioner blir så mycket mer givande om alla förstår och kan de korrekta begreppen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gen
2016-12-22 23:21
#72

#71 Ja fast svenska akademien eller nationalencyklopedin har inte heller någon makt över ordens betydelse. Det har vi som brukar dem. 

Ordböcker försöker efterlikna de vanligaste användningarna. Det är vanligt att folk använder ordet vegetarian som "lakto-ovo-vegetarian" och det är vanligt att folk använder ordet vegan som "äter vegankost". 

Starkaste argumentet för att det är "fel" att använda vegetarian/vegetariskt till att innefatta mjölk och ägg är att det blir förvirrande. Ex. får man inte marknadsföra produkter som innehåller mjölk och ägg på det sättet, av just den anledningen. Man kan alltså göra ett hyfsat starkt case att den rätta betydelsen innefattar mat från växtriket, och inget annat. Detta eftersom den definitionen är tydligare och mindre förvirrande. 

Som vegan vet man dock att man inte kan gå in på en restaurang och säga, "är risotton vegetarisk"? Man måste fråga om den är "vegansk", eftersom det är så man gör sig förstådd. Så är det. 

Folk lägger in allt möjligt i ordet vegetarian. Men det är egentligen rätt ointressant. Det som är intressant är hur mycket lidande och förtryck man åsamkar andra. Det har inget med ord att göra. Det är på riktigt. Och vill man komma åt det bör man vara vegan… på riktigt.

VildaVittra
2016-12-22 23:33
#73

#72 Har jag skrivit att dom har det? Jag har däremot skrivit att en person inte var svensk och således inte har makt över definitionerna. Svenska akademin kollar hur folk använder ord och förändrar om det blir vanligare att kalla exempelvis djurrättsterrorister för veganer än de som äter vegansk kost, då kommer definitionen att ändras då ords betydelse utvecklas. 

Men den definition på vegan som många på nätet använder av idag är definitivt inte ens i närheten av att vara i majoritet, så ordets definition är inte i riskzon för att förändras. 

"Man kan alltså göra ett hyfsat starkt case att den rätta betydelsen innefattar mat från växtriket, "

Eller så skriver man animaliefritt, enkel lösning. Och nej, den rätta betydelsen är inte att det är fritt från djurutnyttjande.  Även besprutad icke ekologiskt odlad mat kräver djur, då de naturliga pollinerande insekterna dött (bonden har alltså börjat köpa in insekter för att ens få en gröda).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gen
2016-12-22 23:46
#74

så du utnyttjar djur lika mycket genom att äta pollinerade växter som att äta andras mjölk och ägg, ha andras skinn på kroppen, och sova på andras fjädrar menar du? 😴

animaliefritt… varför skulle man ha en negativ definition på något som är så positivt? Och dessutom har ett alldeles utmärkt begrepp redan? 

Men jag tror faktiskt vi håller med varann. Jag skulle till exempel kunna säga att "Om det blir vanligare att kalla köttätare för mördare, så kommer den lexikaliska definitionen att ändras." helt i linje med din argumentation. Men det vore ju larvigt av mig att göra en så billig poäng, när vi håller med varann.  

Jag sa bara att man inte får marknadsföra produkter som "vegetariska" om de inte är det, dvs är fria från mjölk och ägg - eftersom det är förvirrande. Det är också en form av betydelse.

VildaVittra
2016-12-22 23:57
#75

#74 Nej, du dödar faktiskt fler djur genom en vegansk livsstil.  Nyfiken på hur?

"animaliefritt… varför skulle man ha en negativ definition på något som är så positivt? Och dessutom har ett alldeles utmärkt begrepp redan? "

Negativt? Är korrekta termer negativt? Och nej, de definitioner ni använder är helt inkorrekta. 

"Men jag tror faktiskt vi håller med varann. Om det blir vanligare att kalla köttätare"

Fick lite hopp, i nästa mening tog du bort det. Det finns inga (i princip) köttätare bland människorna. Den korrekta termen är blandkostare/allätare, dvs omnivorer. 

"Jag sa bara att man inte får marknadsföra produkter som "vegetariska" om de inte är det, dvs är fria från mjölk och ägg"

Det har inte med att göra om produkten är lämplig för en vegansk livsstil, utan att ägg och mjölk är vanliga allergier.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
2016-12-23 00:11
#76

Ägg o mjölk är inte allergier, möjligtvis är de allergener.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Sarafiaklara
2016-12-23 00:23
#77

#76 De är inte möjligtvis allergener utan de är allergener. Sedan kan det ju vara olika beståndsdelar av ägg eller mjölk som en människa får en allergisk reaktion emot. Men jag tror att orsaken till att en produkt med ex. ägg i inte får märkas som vegetarisk är för att en vegetarian enligt Livsmedelsverkets definition inte äter ägg eller mjölkprodukter.

Gen
2016-12-23 00:28
#78

#75 ja … och det är förvirrande att skriva "vegetariskt" och mena något annat. För allergiker,  och för alla andra.  

se, nu håller vi ju med varann igen.  Det går ju strålande det här!

Vad gäller köttätare så var det ju bara ett roligt exempel, men det var kul att det blev förvirrande. Då förstår du också varför växtätare på samma sätt inte äter andras ägg och mjölk. Vi kanske är något på spåren där, "herbian"? Vad tror du om det? bara så du och jag kan göra oss förstådda. Frågan är ju dock om det då även innefattar att inte tvätta händerna i djurfett, och ha läderskor. Eller om vi ändå behöver ordet vegan?

VildaVittra
2016-12-23 00:37
#79

#78 Vad sägs om att du använder korrekta termer? Enkelt, går att slå upp osv. 

Intressant var det dock att du inte det minsta var intresserad av hur den veganska livsstilen dödar fler än en blandkost. 

Hur kommer det sig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gen
2016-12-23 00:44
#80

#79 Ja, då får vi tipsa livsmedelsverket om det helt enkelt.

Vad gäller det andra så vet jag vad som finns bakom den dörren. Jag vet också att det inte har med den här tråden att göra. Jag finner det dessutom mycket osannolikt att det finns något där jag inte hört förut, men hade det varit en annan tråd hade jag säkert bitit.

VildaVittra
2016-12-23 00:51
#81

#80 Visa var de använt fel termer. 

Det har definitivt med tråden att göra. Det finns nämligen inte en "vegansk kost" som många tror att det gör enligt deras definition.  Jag tar det som att du inte vill veta och struntar i djurens lidande/utrotning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gen
2016-12-23 01:07
#83

#81 det är väl allmänt känt att man inte får marknadsföra produkter som vegetariska om de innehåller animalier. Men visst, här är vägledning för hur lagen ska tolkas: 

"Om livsmedel betecknas vegetabiliska, vegetariska eller liknande kan konsumenten uppfatta detta som att ingen animalisk ingrediens - inklusive tillsatser av animaliskt ursprung - ingår i livsmedlet. Märkning med vegetabiliska, vegetariska eller liknande uttryck kan således anses som vilseledande om animalisk ingrediens eller tillsats av animaliskt ursprung ingår i livsmedlet."

Annons:
VildaVittra
2016-12-23 01:50
#84

#82 Vilka går efter svenska akademins samt NE:s definitioner i texten. 🙂

#83 Återigen bevisar du vad jag skrev. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sarafiaklara
2016-12-23 01:58
#85

#84 Det skulle jag inte säga att de gör men då tolkar vi väl texten olika. De påpekar ju att det finns en grundbetydelse av begreppet vegetarian : "Andra avstår helt och hållet från mat från djurriket – det som i egentlig mening avses med vegetarisk mat"

VildaVittra
2016-12-23 02:12
#86

#85 Hur tolkar du detta?

"Varianter på vegetariskt

Vegetarisk mat delas traditionellt in i olika grupper:

  • Veganmat består helt av vegetabilier utan något inslag från djurriket, alltså varken kött, fisk, skaldjur, mjölkprodukter, ägg eller honung.
  • Lakto-vegetarisk mat innehåller vegetabilier och mjölkprodukter.
  • Lakto-ovo-vegetarisk mat innehåller vegetabilier, mjölkprodukter och även ägg."

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sarafiaklara
2016-12-23 02:16
#87

Här är även ett exempel på hur Livsmedelsverkets regler tolkas av Reklamombudsmannens opinionsnämnd: http://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/quorn Citat från slutet av texten: "Mot bakgrund av Livsmedelsverkets tolkning av begreppet ”vegetarisk” finner nämnden att detta begrepp av genomsnittskonsumenten sannolikt uppfattas som att ingen animalisk ingrediens ­– inklusive tillsatser av animaliskt ursprung­ – ingår i livsmed­let. Att i annonsering benämna livsmedel som innehåller äggvita som vegetarisk är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler." Så att quorn inte fick kallas för vegetariskt berodde inte på allergier.

Sarafiaklara
2016-12-23 02:19
#88

#86 Jag tolkar det som att Livsmedelverket anser att det finns olika former av vegetarianer där de som kallar sig för vegetarianer inte äter någon mat från djurriket, de som kallar sig för lakto-ovo-vegetarianer äter ägg och mjölk osv. Vilket är precis vad testet gick ut på. Sedan bryr jag mig personligen inte om hur människor använder begreppen men då är jag inte vegan heller och jag förstår att det är irriterande för dem när begreppen används hejvilt.

VildaVittra
2016-12-23 03:38
#89

#88 " Jag tolkar det som att Livsmedelverket anser att det finns olika former av vegetarianer där de som kallar sig för vegetarianer inte äter någon Så ovo, lakto osv är inte från djurriket?

ÅTERUPPREPAR: 

_Varianter på vegetariskt = ->
_

_Lakto-vegetarisk mat innehåller vegetabilier och mjölkprodukter.
_

Lakto-ovo-vegetarisk mat innehåller vegetabilier, mjölkprodukter och även ägg.

#87 Uppfattar? Tack för att du bevisar vad jag hävdar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: