Annons:
Etikettnäringslära
Läst 1306 ggr
Katniss
11/8/16, 2:45 PM

Skillnaden?

Hade någon snäll själ här inne kunnat förklara vad skillnaden mellan de olika sorterna av vegetariskt är för mig? Alltså vegan, laktos-ovo-vegetarian, laktos-vegetarian och demi-vegitarian.

Tacksam för svar ❤️

R.I.P. Anton 💔

Annons:
vendelay
11/8/16, 2:49 PM
#1

>Här< har du en jättebra artikel!

Lakto betyder mjölk.
Ovo betyder ägg.

Vegetarian är någon som inte äter någonting från djurriket.
En lakto-vegetarian äter alltså ingenting förutom mjölk från djurriket.
En lakto-ovo-vegetarian äter ingenting förutom mjölk och ägg från djurriket.

En vegan är emot allt djurförtryck och varken äter eller konsumerar animalier på något sätt. Veganer bär alltså inte ull, skinn osv.

Många fler begrepp finns i artikeln. Fråga gärna om du undrar något mer!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
11/8/16, 2:50 PM
#2

http://vegetariskt.ifokus.se/discussions/5776d1988e0e7452b40024cb-har-du-koll-pa-ordens-betydelse?discussions-1

Där är en quiz jag gjorde med ordens betydelser om du är intresserad 😂😊

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
11/8/16, 3:14 PM
#3

Tillägg till #1, även om en vegetarian egentligen inte äter något från djurriket så betyder det ofta i folkmun lakto-ovo-vegetarian. Hur vanligt det är att vegetarian betyder lakto-ovo-vegetarian just med dom du pratar med beror lite på umgängeskretsar har jag märkt.

Ofta är det tonåringar och icke vegetarianer som säger vegetarian åt lakto-ovo-vegetarianer medan lite äldre särskilt om dom är vegetarianer el veganer använder vegetarianer till hel-vegetarianer. Enligt min erfarenhet

l'm back

vendelay
11/8/16, 3:21 PM
#4

tlover har rätt! Jag skrev det som är ordboksdefinitionen men den stämmer såklart inte alltid överens med hur vi använder orden 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Katniss
11/8/16, 3:40 PM
#5

Tack för svaren! Ska kolla in artikeln och göra testet också faktiskt🙂

R.I.P. Anton 💔

Katniss
11/8/16, 3:52 PM
#6

förstår fortfarande dock inte vad demi-vegetarian är…🤪

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Sarafiaklara
11/8/16, 6:16 PM
#7

#3 När jag jobbade i skolmatsal betydde vegetarisk kost att den kunde innehålla ägg och mjölk.

vendelay
11/8/16, 9:35 PM
#8

#6 Demi-vegetarian innebär typ halvvegetarian. T.ex. att en äter mjölk, ägg och fisk men inte rött kött eller att en äter kyckling fast inget annat djur osv. Wikipedia säger >såhär<. 

#7 Ja, det är ju vanligt att folk säger så. Om du kikar i mataffärer kommer du dock se att produkter har märkningar som "vegetariskt" (inte mjölk och ägg och liknande) eller "lakto-vegetariskt" (innehåller mjölk) osv. En produkt som beskrivs som vegetarisk men innehåller animalier (t.ex. mjölk eller ägg) är vilseledande marknadsföring och kan bli stämd.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
11/8/16, 9:55 PM
#9

#7 tror inte ens det är lagligt. När det gäller livsmedelsmärkning så får det som är märkt vegetarisk inte innehålla några animalier, nu har jag bara så att jag märker te och har därför inte läst på sånt som är onödigt då men skolmaten vågar jag slå vad om hamnar under samma regler

l'm back

Sarafiaklara
11/8/16, 10:07 PM
#10

#9 Nu märkte vi alltid ut om något innehöll mjölk och ägg med särskilda lappar pga allergier. Det är intressant med märkningar för på samma sätt så får inte en pizzeria skriva att den har vegetarisk ost eftersom ost enligt märkningen ska göras på mjölk/grädde. Men då blir problemet vad de ska kalla det för så att alla förstår vad det är.

Katniss
11/9/16, 12:57 PM
#11

#8 ok tack, nu förstår jag :)

R.I.P. Anton 💔

vendelay
11/9/16, 4:27 PM
#12

#11 Är det något annat begrepp du undrar över? 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Katniss
11/9/16, 4:55 PM
#13

#12 Nej, jag tror att jag förstått det mesta nu! Tack så mycket för hjälpen 😍

R.I.P. Anton 💔

Annons:
vendelay
11/9/16, 5:26 PM
#14

🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Katniss
11/9/16, 5:28 PM
#15

Nu blev jag faktiskt lite sugen på att äta något vegetariskt.. Typiskt att jag knappt gillar några grönsaker. 😂

R.I.P. Anton 💔

vendelay
11/9/16, 7:11 PM
#16

Vad brukar du gilla att äta? Kan du göra någon vegovariant på det? T.ex. veg. lasagne eller något? bara för att det är vegetariskt behöver det inte smaka grönsaker 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Katniss
11/9/16, 7:51 PM
#17

#16 testade det. Nja… Det är inte samma sak helt enkelt…. 

fast tomatsoppa tycker jag om. Det får jag nog laga i helgen 😃

R.I.P. Anton 💔

vendelay
11/9/16, 8:55 PM
#18

Nej, samma sak blir det ju inte, det håller jag med om!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: